Zamknij
Wiedza PR - Media relations

Na początku było słowo czyli sekret, którym profesjonaliści nie chcą się dzielić

Ana Cichocka, 2011-03-13 16:04:54

Czym jest copywriting? Kim jest copywriter i jak osiągnąć sukces? i sakramentalne … SHOW ME THE MONEY!!!

Copywriting dopada nas wszędzie: w metrze, w Internecie, w radio, w prasie, w TV. Copywriting wchodzi w nasze życie jako prezentacja na spotkaniu biznesowym, ulotka, newsletter, informacja prasowa. Od wielkich bilboardów na ulicach po małe informacje na opakowaniu, copywriting jest naszą codziennością. Jego główny cel – sprzedaż.

W skrócie, copywriting – działalność mająca na celu stworzenie treści, jawnie lub skrycie reklamujących produkt, usługę lub ideę. W języku potocznym znaczenie jest często nadużywane. Często zwraca się po pomoc copywritera, aby wypełnić contentem serwis internetowy mający charakter wyłącznie informacyjny, bez cienia promocji. Czasem mylony jest z reratingiem (przerobienie tekstu, aby był bardziej unikalny dla wyszukiwarek).

Ale copywriting - to tworzenie nie tekstu „co się nawinie”, tylko tekstu, który się sprzeda. Idealny copywriter łączy w sobie cechy jednocześnie sprzedawcy, subtelnego psychologa, handlowca, wizjonera, znawcy marketingu, ma talent pisarza, który umiejętnie posługuje się słowem, ktoś kto potrafi „sprzedać” powietrze, wykreuje głębokie odniesienia między pozornie niezwiązanymi ze sobą tematami.

Na przestrzeni czasu reklama ewoluowała od prawie prehistorycznego "głosiciela" ze Starożytnego Rzymu do "ery Web 2.0". Dziś nikogo nie zaskakuje całonocne maratony reklamowe dla różnorodnej publiczności: twórców reklam, aktorów, zwykłych przedsiębiorców, wszystkich poszukujących inspiracji i natchnienia.

W pierwszej dekadzie 2000 roku, zdaniem wielu copywriterów, nastąpił kryzys. Zaufanie konsumentów zaczęło spadać, a przyciągnięcie i skupienie uwagi stało się coraz trudniejsze. Ratunkiem okazał się Internet, dzięki któremu copywriting jest bardzo dynamiczny i ta nisza nie jest jeszcze do końca wypełniona.

Tajemnice skutecznego copywritingu są przydatne nie tylko profesjonalistom. Służą one wszystkim, którzy mają produkt, usługę, wdrażają nowe trendy w obliczu konieczności zwiększenia sprzedaży i na pewno tych, których działalność jest ściśle związana z PR.

No ok, to jak przyciągnąć klientów?

David Oglivy - legenda świata reklamy.

Jego 25-letnie doświadczenie komiwojażera ma odbicie w książce „The Theory and Practice of Selling the AGA cooker ", która została uznana w 1970 roku za przewodnik dla handlowców i stała się bestsellerem.

Oglivy odniósł sukces w latach 20-tych. Ale metody, dzięki którym osiągnął sukces są nadal aktualne. Proces tworzenia reklamy Ogilvy jest zbliżony do poglądów Raymonda Rubikama. Promował on podejście indywidualne dla każdego produktu. Fundamentalne znaczenie ma tutaj «investigation». Oto kilka składników formuły reklamy od Oglivy:

  1. Przebadanie nie tylko reklamowanego towaru, ale fokus grupę konsumentów.
  2. Szczególną uwagę należy zwrócić na reklamę marki. Tworzy wizerunek firmy, sprawia, że powszechnie znany znak towarowy, który sam określa udany produkt na rynku.
  3. Reklama – to nie wojna. Agresywny marketing był już praktykowany w czasach Ogilvy i wywoływał u niego antypatię, jego zdaniem konsument „ucieka” od takiego przekazu.

Pierwszym copywriterem, który zarobił przysłowiowe kokosy był Kennedy.

Nie tylko jako copywriter, ale również jako konsultant marketingu i biznesu, Kennedy wnikał we wszystkie aspekty "sztuki sprzedaży". Dziś jego porady warte są tysiące dolarów, mimo to pozostaje on w cieniu i tworzy reklamy na zamówienie. Podstawową zasadą Kennedy’ego jest złamać wszystkie zasady. Copywriting jest skuteczny o ile pozwala na maksymalne wykorzystanie zasady niepowtarzalności w promocji produktu. Jego ulubione motywy to chciwość i pragnienie prestiżu. Jedna z charakterystycznych jego cech to nacisk na potrzebę korzystania z post scriptum.

Prawdziwym królem stał się Gary Halbert.

Nazywany także księciem marketingu bezpośredniego. Jego tajemnica tkwi nie w ogólnodostępnych sztuczkach copywritetskich tylko w duszy. Tej części duszy, którą włożył w każdy tekst, w każde słowo. To właśnie szczerość przyciąga i przekonuje o wiele bardziej niż suche techniki.

Zdjęcie: yuliyan / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze