Zamknij
Wiedza PR - Marka

Najefektywniejsze strategie rozwoju marki

Paweł Gębusiak, 2011-11-27 22:25:33

Najefektywniejsze strategie rozwoju marki

Miliony przedsiębiorstw na całym globie pragną wypromować swoją firmę, aby była znana i rozpoznawalna na całym świecie. Apple, Google i IBM to tylko trzy najznamienitsze koncerny, które stosują genialne programy strategiczne mające na celu ciągły rozwój i ugruntowanie swojej marki na światowych rynkach. Programy te pomagają im zachować pozycje światowych liderów w swojej branży. Jak jednak zbudować i utrzymać markę, która zagości na stałe w umysłach i sercach klientów? Odpowiedź to efektywny „branding”.

Strategia marki Apple

Człowiekiem najczęściej kojarzonym z „jabłuszkiem” i ikoną tej korporacji jest nieżyjący już geniusz - Steve Jobs. Osobą, która stoi za marketingowym sukcesem firmy Apple jest jednak John Sculley, były dyrektor ds. marketingu w PEPSI. Wykorzystał on bardzo hojny budżet firmy głównie na reklamę i sprzedaż. Pod koniec lat 80-tych i na początku lat 90-tych sposób jego zarządzania spowodował rewolucję w marketingu i sprawił, że marka Apple zagościła w sercach klientów na całym świecie.

Jego największym jak dotąd sukcesem marketingowym okazał się iPod. Gdy Apple rozpoczynało promocję tego urządzenia, na rynku było już wiele przenośnych cyfrowych odtwarzaczy muzycznych. Jednakże to iPod okazał się unikalnym i prestiżowym sprzętem grającym, dzięki znakomitej kampanii reklamowej promującej go w telewizji, prasie i na billboardach.

Strategia marki Apple miała na celu ukazanie unikatowych zalet urządzenia, takich jak rozmiar, kolor i innowacyjny design. Młodzież i muzyczni maniacy do dzisiaj są pod wrażeniem tamtych spektakularnych reklam.. Bardzo wielu ludzi nie jest nawet świadomych, że iPod to zwyczajny odtwarzacz mp3 ukryty pod znakiem „nadgryzionego jabłuszka”.

Apple wykorzystało przemysł muzyczny także jako narzędzie promocji dla swoich produktów komputerowych. Przez ekspertów od marketingu owo działanie zostało nazwane „The iPod halo effect”. Sztuką było przełożenie sprzedaży odtwarzaczy muzycznych na zbyt urządzeń komputerowych. Sukces jednego produktu pociągnął jednak za sobą sukces następnego, a każdy kolejny produkt pod marką Apple – iPod, iPhone, iPad stały się wielkim hitem.

Inną interesującą strategią marki Apple była ta stworzona dla produktów firmy Macintosh. Strategia Cyfrowego Centrum „Digital Hub” stała się bardzo popularna na świecie za pomocą hasła „I`m a Mac”, które w późniejszym okresie przekształciło się w „Why you`ll love a Mac”.

Strategia marki Google

Gdy za sukcesem marki stoi wysoka jakość i innowacyjne rozwiązania, działania marketingowe schodzą na drugi plan. Firmą z tak zdobytą reputacją jest właśnie Google. Kluczem do sukcesu w miażdżącej kampanii Google była bezgraniczna wiara w technologiczny i innowacyjny model biznesowy oparty na spostrzeżeniach doświadczonych użytkowników.

W sondażu przeprowadzonym przez CMO w 2009 roku McDonald i Google zostały uznane za punkt odniesienia i wzór dla skutecznego zarządzania marką. W artykule z 16 lipca 2009 roku „Poll: McDonald's and Google Top P&G for Brand Mgt” autor David Kinley stwierdził: „Tworząc cenne narzędzia, których używam w domu i w pracy (Gmail, Google Docs etc.) Google nigdy nie będzie musiało walczyć o moje uznanie. Wręcz przeciwnie, Google stanowi część mojego dnia i to ja będę musiał ponieść ten wysiłek, aby nie wchodzić w interakcję z jego usługami. Z tego powodu Google jest dla mnie wiodącym koncernem skutecznie podnoszącym poprzeczkę w dziedzinie zarządzania marką.

Oto kilka unikalnych faktów o strategii marketingowej Google:

  • Firma nigdy nie użyła reklamy w celu popularyzacji marki. Podstawowymi składowymi strategii marketingowej Google są „viral” i Public Relations.
  • W przeciwieństwie do innych marek Google nigdy nie wykorzystuje tego samego logo. To dość zaskakujące, gdy logo przyjmuje przeróżne, często abstrakcyjne kształty – Google Doodles.
  • Ponadto, użytkownicy mogą na swój sposób dostosować stronę startową do własnych potrzeb i możliwości.
  • Google nie posiada submarki. Wszystkie produkty są poprzedzone nazwą firmy, na przykład : Google Maps, Google Scholar, Google+ i wiele innych
  • Google w piękny sposób buduje swoją markę w oparciu o dziesięć podstawowych zasad wymienionych w zakładce Nasza Filozofia. Nie ulega wątpliwości, że firma wciela w życie swoje zasady.

Strategia marki IBM

IBM jest światowym liderem w kreowaniu, rozwijaniu i produkcji najbardziej zaawansowanych technologii informatycznych, obejmujących systemy komputerowe, oprogramowanie, systemy sieciowe, pamięci masowe i rozwiązania z zakresu mikroelektroniki.

IBM jest ostatnią z wielkiej trójcy najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Firma ta w porównaniu do wyżej wymienionych funkcjonuje na rynku najdłużej, ale efektywny branding stosuje najkrócej, bo zaledwie od kilku lat.

Według Ann Rubin, dyrektor do spraw reklamy w korporacji IBM, prezes Sam Palmisano zyskał ogromne uznanie wprowadzając strategię Smarter Planet, jednocześnie zmieniając dotychczasowy kierunek rozwoju przedsiębiorstwa. W założeniu tej strategii świat dąży do jak najlepszego wykorzystania możliwości jakie stwarza oprzyrządowanie, łączność i inteligencja ( zasada trzech „I” – instrumented, interconnected, intelligent).

Wdrożenie tych zasad spowodowało progres, zmiany operacyjne oraz powstanie wielu usprawnień biznesowych. Zastosowanie tak nowoczesnej technologii podczas kreowania wizerunku firmy stanowiło bardzo trudne zadanie. Globalny zespół IBM musiał wprowadzić strategię „Smarter Planet” w 50 krajach na świecie. Firma włożyła wiele wysiłku w uruchomienie nowej strategii marki. Zaawansowane technologie przełożone zostały na wymierne korzyści dla klientów poprzez profesjonalne rozwiązania i usługi dostępne na całym świecie.

Analizując największe marki świata można zauważyć, że sukcesu nie gwarantuje ani odpowiednia jakość usług i produktów, ani kreatywna promocja. Równie ważna co wyszukana strategia marki jest odwaga w podejmowaniu kroków, które boją się zrobić inni.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Paweł Gębusiak

Absolwent Ekonomii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Z zamiłowania dziennikarz i publicysta. Współpracownik serwisów epr.pl oraz time4men.pl. Autor tekstów o tematyce branżowej, jak i popularno-naukowej. Prywatnie ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...