Zamknij
Gorący temat

Najważniejsze wydarzenia 2011 roku w marketingu

Witold Sokołowski

Rok 2011 przez wielu określany był jako trudny. Tymczasem wiele firm i agencji chwali się podbojem nowych rynków, czy nagrodami zdobywanymi na międzynarodowych konkursach. Jakie wydarzenia i trendy wyznaczały rytm pracy branży marketingowej w ub. roku - odpowiadają przedstawiciele firmy Gemius i Adv.pl (Lemon Sky).

Marta KlepkaMarta Klepka (International Marketing Director, Gemius HQ):

Ekspansja na nowe rynki

Rok 2011 był dla nas rokiem pełnym wyzwań i czasem, w którym postanowiliśmy na rozwój firmy. Skupiliśmy się na podwyższeniu konkurencyjności naszych produktów, integrując portfolio i oferując coraz więcej komplementarnych usług klientom, nie tylko w Europie, ale i poza nią. Obecnie Gemius obecny jest już na 30 rynkach regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) i współpracuje, m.in. z takimi firmami partnerskim jak Ipsos lub Market Watch, w tak egzotycznych dla Polaków krajach jak Izrael. W ostatnim z wymienionych krajów właśnie opublikowaliśmy pierwsze wyniki badania gemiusAudience (w Polsce prowadzonego pod nazwą Megapanel PBI/Gemius), które jest lokalnym standardem pomiaru internetu. Kraje Bliskiego Wschodu oraz Izrael będą z pewnością niezwykle istotne z punktu widzenia firmy także w roku 2012. Ponadto planujemy dalszy rozwój naszej działalności w Europie Środkowo-Wschodniej, w związku z wygranym przetargiem na pomiar widowni internetowej w Czechach i na Słowacji oraz z walką o przedłużenie kontraktu na Węgrzech. Ponadto, będziemy kontynuować wydawanie popularnej w regionie publikacji - raportu ‘Do You CEE?’, w którym prezentujemy kompleksowy obraz internetu na 15 rynkach regionu i wrócimy z odnowioną formułą konferencji ‘Internet CEE’ w Warszawie.

Rok 2011 pod znakiem Facebooka

Rok 2011 dla Internetu w CEE, to przede wszystkim rok wzrostu zaangażowania internautów, którzy nie tylko spędzają w sieci więcej czasu, ale także bardziej aktywnie przeszukują sieć i surfują w internecie. Wg danych Gemius, liczba odsłon, które mierzymy wzrosła z roku 2010 do roku 2011 o 12 procent, osiągając ponad 3 biliony. Rynki rozwijające się, szczególnie Europy Wschodniej, nabrały wreszcie tempa wzrostu pod względem populacji użytkowników sieci. W samej tylko Rosji liczba internautów wzrosła niemal o jedną trzecią. Lider regionu, Ukraina, odnotował przyrost liczby internautów o ponad 40 procent, co przekłada się na 16 milionów użytkowników sieci więcej w tym kraju. Pozostająca w politycznym kryzysie Białoruś, również masowo zaczyna korzystać z sieci. Z roku na rok penetracja internetu wrosła tam o 16 punktów procentowych przekraczając ‘magiczne’ 50% populacji. Największe pod względem liczby internatów rynki, odnotowały również istotny wzrost wydatków na reklamę online. Rynek reklamy internetowej w Rosji sięgnął już niemalże 700 milionów Euro, podczas, gdy Polska może pochwalić się drugą pozycją w rankingu. Trzecie w tym notowaniu, niewielkie, ale nowoczesne Czechy, już od kilku lat pokazują imponującą tendencję wzrostową, będąc regionalnym liderem pod względem wydatków per capita. Co więcej, tak jak pisaliśmy w ostatnim artykule na temat pozycji Facebooka w regionie (http://gemius.com/pl/news/2011-12-05/01), 2011 był niezwykłym rokiem dla tej największej sieci społecznościowej świata. To właśnie Europa Środkowo-Wschodnia stała się dla Facebooka najszybciej rosnącym rynkiem w Europie pod względem liczy użytkowników. Pomimo wciąż niezdobytej Rosji i Łotwy, firma Zuckerberga może poszczycić się tym, że w 2011 udało się jej zdobyć palmę pierwszeństwa w Polsce i zwiększać przewagę nad lokalnymi serwisami społecznościowymi w pozostałych państwach w regionie.

Kryzys nie dotknie branży

Jeśli rok 2012 okaże się okresem spowolnienia gospodarczego to działania zachowawcze, takie jak cięcia budżetów reklamowych, w dalszym ciągu nie powinny się znacząco odbić na branży online. W czasach kiedy precyzyjna informacja podana na czas jest kluczem do sukcesu w biznesie, zainteresowanie internetem jako najbardziej mierzalnym medium powinno nadal rosnąć. Wzrastać będzie zapotrzebowanie na technologie w sieci, usługi konsultingowe oraz badania, które pomogą efektywniej podejmować decyzje i weryfikować efekty działań e-marketingowych. Oprócz internetu mobilnego, ważne jest także wskazanie tych formatów reklamowych, które z sukcesem wkroczyły na rynki CEE w ostatnich latach i nadal będą się rozwijać. Mowa tutaj oczywiście o reklamie in-stream oraz interaktywnych banerach, w których obecnie można wbudować praktycznie cały mini-site kampanii, dając różnorodne możliwości interakcji użytkownikowi.

Magdalena SurowiecMagdalena Surowiec (Prezes Zarządu Adv.pl / Lemon Sky):

Steve Jobs i technologie mobilne

Rok 2011 upłynął w branży komunikacji cyfrowej przede wszystkim pod hasłem „Facebook”, ale nie tylko. Dynamiczny rozwój technologii mobilnych (zasługa przede wszystkim Steve’a Jobsa) i wzrost świadomości klientów na temat budowania dobrej strategii on-line sprawiły, że agencje reklamowe, interaktywne oraz domy mediowe coraz częściej decydowały się na niestandardowe rozwiązania budowy i promocji wizerunku marki czy produktu. Niewątpliwie rok 2011 można uznać za czas social media i mobile (ciągle jednak z akcentem na social media). Mimo wszystko wraz ze wzrostem liczby tabletów i smartfonów rośnie zainteresowanie marketingiem mobilnym. Od wielu lat planowana i zapowiadana rewolucja w tym zakresie staje się powoli rzeczywistością. Firmy – szukając klucza do sukcesu w dialogu z klientami – coraz częściej decydowały się na wykorzystanie aplikacji dedykowanych urządzeniom przenośnym.

AR – połączenie świata realnego z wirtualnym

W zdigitalizowanym świecie – pełnym nowinek technologicznych - tradycyjne sposoby reklamy przestały przynosić zamierzony efekt. Światowe rewolucje technologiczne docierają do Polski z opóźnieniem, ale w dziedzinie mobile Adv.pl (Lemon Sky) zdążyła już wdrożyć kilka innowacyjnych projektów. „Przepisownik” WINIARY wykorzystujący mobilny czytnik kodów kreskowych, „Warszawa ‘44” oparta na Layerze (mobile augmented reality wykorzystująca mapy Google) czy Arowa aplikacja na iPada dla Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Tak będziesz wyglądał w najlepszym wypadku” – to tylko niektóre z projektów agencji, przygotowane specjalnie z myślą o urządzeniach mobilnych. W ubiegłym roku Adv.pl (Lemon Sky) niejednokrotnie zdecydowała się na połączenie świata realnego z wirtualnym. Niestandardowe rozwiązania oparte na Augmented Reality dla Solano, Bosch czy KFC – pokazały siłę kreatywnych pomysłów i możliwości łączenia technologii przez agencję. Wirtualna przymierzalnia okularów, możliwość przetestowania blendera w rozszerzonej rzeczywistości i interaktywna gra na display’u, łącząca kanały komunikacji off-line oraz on-line fanów angażowały kilkukrotnie bardziej niż standardowe rozwiązania.

Adv.pl zmienia się

Branża digital bardzo szybko ewoluuje, a innowacyjność i kreowanie trendów jest kluczem do sukcesu. Na początku 2012 roku Adv.pl zmienia się w Lemon Sky, to jednak nie tylko zmiana nazwy, ale generalne podejście strategiczne agencji do komunikacji brandów on-line. Postawiliśmy na silną strategię, kreację i technologię. „INSPIRING BIG IDEAS” oznacza, że chcemy inspirować Klientów do wielkich pomysłów i niestandardowych działań.

Zdjęcie: Nicemonkey / photoxpress.com.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...