Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

Niekonwencjonalna reklama w mediach tradycyjnych

Paweł Gębusiak, 2011-11-18 11:47:19

Niekonwencjonalna reklama w mediach tradycyjnych

Media są najpotężniejszym narzędziem wymyślonym przez człowieka. Wielki odsetek ludzkości spędza większość życia czytając gazety, słuchając radia, czy oglądając telewizję. Podczas tych z pozoru błahych czynności czasem nieświadomie oglądamy reklamy. Inwestując w potęgę mediów trzeba posiadać ogromny zasób wiedzy na temat advertisingu, w przeciwnym razie wkład inwestycyjny okaże się finansową katastrofą.

Dwa najpopularniejsze rodzaje reklam stosowanych w prasie to tzw. “classified ads” i „display ads”. Pierwszy z nich to małe ogłoszenia reklamowe głównie na końcu publikacji. Natomiast drugiego typu reklama może być dowolnej wielkości, od rogu strony aż po rozkładówki reklamowe. Istnieje zresztą wiele czasopism wypełniających każdy skrawek wolnej przestrzeni na reklamy. W prasie specjalistycznej wykupienie miejsca reklamowego będzie o wiele tańsze niż w czasopismach ogólnodostępnych. Inwestując w nią należy pamiętać jednak o mądrym dopasowaniu profilu czasopisma do działalności, którą prowadzimy. Przykładem wykorzystania niekonwencjonalnej reklamy jest kampania prowadzona przez McDonald`s w prasie zachodniej, pokazująca wkomponowane w tekst kanapki.

Na rynku, z kolei, lokalnym nasze szanse może zwiększyć reklama nadawana w radiu. Reklama radiowa ma zróżnicowany zasięg. Są bowiem stacje lokalne, regionalne, ogólnokrajowe, jak również międzynarodowe. Radio jest jednym z większych źródeł informacji. Zróżnicowane audycje są nadawane głównie dla poszczególnych grup odbiorców, co umożliwia dokładne targetowanie reklamy do właściwych adresatów. Jednym z formatów wykorzystywanych w reklamie radiowej są dżingle – krótkie kilkunastosekundowe melodie lub piosenki. Istnieją również rozmowy sponsorowane, czyli krótkie wypowiedzi specjalistów na ściśle określony temat. Dużą popularnością ciesza się konkursy dla słuchaczy, w których to reklamodawca finansuje nagrody. Przykładem na to, że kampania radiowa może skutecznie kreować wizerunek marki i firmy jest TP. Wykorzystując w swoich spotach postacie znane z reklam telewizyjnych (serce i rozum) firma ta stała się jedną z bardziej rozpoznawalnych marek na rynku usług telekomunikacyjnych. Co więcej, powiedzonka w stylu "Odczep się ty rozpalpitowana pompko..", czy "Okulary mają wyższe IQ niż ty" na stałe weszły do języka młodzieżowego.

Telewizja jest drogim, lecz prawdopodobnie najskuteczniejszym kanałem komunikacji dla sektora dóbr konsumpcyjnych. Wśród przyczyn takiej sytuacji znajdują się zarówno wysokie koszty produkcji filmów reklamowych, jak i nakłady ponoszone na wykupu czasu antenowego. Najbardziej obleganym przez reklamodawców w telewizji okresem jest czas Świąt Bożego Narodzenia. Ten szczególny moment wykorzystuje od niedawna goszcząca na naszym rynku firma T-mobile. W swoich spotach promuje smartfony z dostępem do Internetu oraz usługę nielimitowanych sms-ów i mms-ów w kraju i na świecie.

Nie mniej popularnym wśród reklamodawców nośnikiem są reklamy typu outdoor, szczególnie plakaty i billboardy. Warunkiem powodzenia kampanii prowadzonej z użyciem tych narzędzi jest umiejscowienie reklamy w dobrze widocznym miejscu, z dużym strumieniem przechodniów i samochodów. Zaletą reklam outdoorowych jest możliwość skoncentrowania kampanii na ściśle wyznaczonym obszarze. Fakt specjalnej lokalizacji wykorzystuje firma Frontline, która reklamuje spray dla psów przeciw pchłom. W sposób niezwykle sugestywny przedstawia ludzi jako małe insekty krążące na tle ogromnego psa.

Jednym z kanałów promocji pomijanych w marketingowych budżetach jest reklama w filmach i programach telewizyjnych. Oglądając filmy zwracamy uwagę na to jakiej marki komputer posiada lub jakiego telefonu używa główny bohater. Wykorzystywane są też bardziej subtelne formy reklamy np. spożywanej na ekranie żywności. Stosunkowo niskie koszty lokowania produktów (ang. product placement) mogą przynieść długofalowe korzyści dla marki. Polski product placement jest niestety często bardzo nieporadny. W serialach telewizyjnych marki produktów przedstawiane są w zbyt bezpośredni sposób. Doskonały przykład tego typu praktyk to firma Winiary reklamująca kiedyś swój produkt w serialu "Klan", a obecnie marka Prymat pojawiająca się w programie "Kuchenne Rewolucje".

Na zdjęciu: reklama firmy Frontline. Źródło: artweb-media.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Paweł Gębusiak

Absolwent Ekonomii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Z zamiłowania dziennikarz i publicysta. Współpracownik serwisów epr.pl oraz time4men.pl. Autor tekstów o tematyce branżowej, jak i popularno-naukowej. Prywatnie ...

Kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje z Marcinem Prokopem

Już w poniedziałek, 6 marca br. rozpocznie się kolejna odsłona kampanii Radia Złote Przeboje pod hasłem ...

Łaciate wraca na ekrany i bilboardy!

Już od marca SM MLEKPOL wraca z dwiema kampaniami reklamowymi łaciatych wyrobów: mleka i serków ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 21:01:12]

CIEKAWEEE http://hewti.pl

Łukasz Bagiński:

[2017-06-25 20:59:15]

fajne