Zamknij
Wiedza PR - PR w firmie

NPRS w Społeczeństwie Informacyjnym

Witold Sokołowski, 2010-03-26 15:58:06

Od II połowy XX wieku można zaobserwować  tworzenie się trendu jakim jest poszukiwanie informacji. Powstał nowy typ społeczny zwany Społeczeństwem Informacyjnym bądź Społeczeństwem Informacji i Wiedzy. Wpływ na to miała nie tylko chęć posiadania wiedzy, ale i szybki rozwój technologii teleinformatycznych. Zjawiska takie jak telefonia komórkowa czy Internet umożliwiają komunikację i dostęp do informacji na bardzo szeroką skalę, zacierają się granice rozpowszechniania informacji, które dawniej były nie do pokonania. Coraz mniej istotne stają się czynniki takie jak odległość czy język. 

Można pokusić się o stwierdzenie, że świat wkroczył w erę, gdzie najcenniejszym dobrem stała się informacja.  Technika rozwija się w coraz szybszym tempie co wpływa na łatwość i szybkość gromadzenia, rozpowszechniania i analizowania informacji. Wraz z powstaniem Społeczeństwa Informacji i Wiedzy zaczęły rozwijać się zawody związane z szeroko pojętą informacją. Ch. Jonscher, prezes Central Europe Trust Company, podaje liczebność amerykańskich zawodów „informacyjnych”, która w 1990 r. osiągnęła wielkość 70,2 mln osób tj. 58% ogółu zatrudnionych. Składały się na nią następujące profesje:

  • Pisarze, plastycy, artyści estradowi 2,1 mln
  • Nauczyciele, wykładowcy, szkoleniowcy 6,1 mln
  • Naukowcy, lekarze, zawody specjalistyczne 8,9 mln
  • Menedżerowie, zarządcy 13,5 mln
  • Sprzedawcy 14,4 mln
  • Księgowi, personel finansowy 6,0 mln
  • Pomocniczy personel techniczny 5,1 mln
  • Urzędnicy, personel kancelaryjny 14,1 mln

Minęło 20 lat, struktury zawodowe niewątpliwie zmieniły się, więc można zastanowić się, jakie miejsce w tej hierarchii w dzisiejszych czasach zajmują ludzie związani z branżą public relations. Jak podaje „Leksykon Public Relations” pod redakcją Jerzego Olędzkiego i Dariusza Tworzydło termin public relations zgodnie z angielskim źródłosłowem odnosi się do wielu relacji, narzędzi i środków komunikowania ze społeczeństwem. Synonimem jest information management, czyli zarządzanie informacją. Intencją utworzenia takiego właśnie odpowiednika było podkreślenie, że jest to ważna dziedzina zarządzania, która powinna mieć znaczący wpływ na strategię organizacji na równoprawnych zasadach z innymi dziedzinami. Zarządzanie informacją odbywa się na różnych poziomach, przy wykorzystaniu różnorodnych systemów oraz technologii. Głównym motywem wdrażania procesu jest dążenie do efektywnego wykorzystania zasobów informacyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu wartości informacji. W obiegu wewnętrznym celem zarządzania informacją na potrzeby komunikowania z otoczeniem są m.in. kształtowanie spójnego wizerunku organizacji i dobrej reputacji, wspieranie celów promocyjnych, marketingowych, programów i przedsięwzięć, a pośrednio – misji i wizji organizacji. 

Cele tworzącego się Społeczeństwa Informacyjnego to Internet jako środek komunikacji obywatelskiej i informacji publicznej, powszechny dostęp do informacji oraz edukacja. Można założyć że już teraz dostęp do informacji staje się coraz bardziej powszechny. W czasach gdy niemalże każdy korzysta z komputerów i technologii z nimi związanych poszukiwanie informacji stało się dużo łatwiejsze i można śmiało powiedzieć, że nie kładzie się już aż tak wielkiego nacisku na samą informację, ale przede wszystkim na jej znaczenie i relewantność. Internet, który budzi różne emocje może okazać się idealnym narzędziem związanym z działaniami informacyjnymi. Pozwala na przekraczanie barier związanych z czasem i przestrzenią, daje możliwość precyzyjnego targetowania. Jednak ta bezbarierowość, nieskończoność i łatwy dostęp powodują, że ciężko zapanować nad jego zawartością. Panowanie nad informacjami szczególne znaczenia będzie miało w przypadku dbania o wizerunek firm i organizacji. Narzędziem, które może pomóc jest Net PR Synergy, nowoczesny sposób zarządzania materiałami PR-owymi za pomocą narzędzi pozycjonowania. 

Często poszukujemy informacji na temat danej firmy, wpisujemy w wyszukiwarkę Google nazwę instytucji i otrzymujemy całą listę wpisów do katalogów branżowych, a przecież nie tego szukaliśmy. Połączenie działań public relations i SEO niesie za sobą niewątpliwe korzyści. Dawniej pozycjonowaliśmy tylko strony internetowe, teraz możemy promować konkretne informacje – mówi Wiktor W. Kammer z Times Square Public Relations. Po NPRS z chęcią sięgają agencje public relations.  Narzędzie to bowiem usprawnia promocję kluczowych elementów przyjętej strategii  PR. Kreatorzy wizerunku, bo właśnie o takie określenie można się pokusić opisując pracowników agencji PR, nie ograniczają się już tylko do stworzenia i przekazania do mediów informacji prasowych czy też artykułów eksperckich, ale mogą wpływać na „uwidocznienie” ich w wyszukiwarce Google. 

Można przytaczać setki przykładów zastosowania NPRS’u w sytuacjach niekorzystnych dla firmy, ja jednak pokuszę się o opisanie dwóch najbardziej barwnych. Firma X działająca na rynku budowlanym, konkurencja ogromna, można dostrzec ostre współzawodnictwo. Na forum internetowym pojawia się negatywny wpis, nieuzasadniony żadnymi konkretami. Ktoś czysto hobbystycznie oczernia firmę X. Okazuje się, że wpis jest bardzo wysoko widoczny w wynikach wyszukiwana na frazę będącą nazwą firmy. Co zrobić? Klienci zniechęcają się i idą do konkurencji. Warto więc użyć Net PR Synergy. Narzędziem tym możemy wyprzeć negatywny wpis na niższą pozycję lokując wyżej w wynikach np. notatki prasowe związane z działalnością firmy. Drugi przykład, firma Y działająca na rynku nieruchomości, na którym jak wiadomo jest,  niezmiernie liczy się zaufanie klientów. Na jednym z portali internetowych ukazuje się nierzetelny artykuł opisujący bezprawne działania firmy Y. Redakcja portalu zostaje poinformowana o zakłamaniach w tekście, sprawa zostaje skierowana na drogę sądową, jednak artykuł zdążył się już zaindeksować w wyszukiwarce. Pomóc może jak i w poprzednim przypadku promowanie informacji na temat firmy np. rankingów wyraźnie wskazujących na profesjonalizm firmy i zaufanie ze strony klientów – wyjaśnia Kammer.

Net PR Synergy w czasach gdy społeczeństwo wciąż poszukuje informacji jest niezwykle przydatnym narzędziem wspierającym wizerunek. Zastosowanie może znaleźć nie tylko w branży budowlanej czy nieruchomościowej, ale w każdej bo przecież internauci poszukują informacji na wszelakie tematy. Sieć wciąż się rozwija, a wraz z nią będą dalej ewoluowały wszelakie system i narzędzia z nią związane.

www.timessquare.pl

 

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...