Zamknij
Felietony

Palisz? A znasz tę kampanię?

Aneta Pawłowska

Tematem intensywnie eksploatowanym przez kampanie społeczne są oczywiście uzależnienia, w tym nałogowe palenie papierosów. Temat podejmowany zawzięcie i z różnych perspektyw. Mimo, że można trafić na artykuły, które odważnie twierdzą, że „Kampanie antynikotynowe niczemu nie służą”, to na pewno nie pozostają one obojętne. Wiadomo nie od dziś, że palenie tytoniu powoduje raka, choroby serca i kilka innych nieprzyjemnych rzeczy, o których możemy się dowiedzieć z opakowania każdej paczki. Jednak to za mało.

Kampania społeczna, zaplanowana w różnych mediach oraz poszerzona o antynikotynowe akcje, wydarzenia medialne, udzielanie informacji bardziej bezpośrednio, a nie tylko straszenie billboardami, z pewnością ma szansę przyczynić się do wzrostu świadomości społecznej na temat uzależnienia. Ale nie tylko – zaraz za tym pojawia się temat biernego palenia, palenia w miejscach publicznych, w różnych miejscach przestrzeni miejskiej oraz pojawiania się coraz młodszych palaczy. Aczkolwiek argumenty rodem z forów Gazety Wyborczej, że dzięki ustawie antynikotynowej wreszcie wieczorem matki z małymi dziećmi mogą wyjść do klubów, bo nie ma tam dymu papierosowego, wydają się nieco naciągane.

Kampania pod nazwą „HELP - O życie bez papierosa” prowadzona była we wszystkich 27 krajach członkowskich Unii Europejskiej. W telewizji i kinach pojawiło się kilka spotów skoncentrowanych wokół szkodliwych skutków palenia, biernego palenia, palenia młodzieży, starszego pokolenia, rodziców, dzieci i tak dalej. Nie da się ukryć – to kampania zdecydowanie na plus. Dzięki kreatywności twórców powstały bardzo sugestywne, zwracające uwagę spoty. Kampania HELP mówi obrazem, zaskakującym zestawieniem sytuacji, papierosem symbolizowanym przez urodzinową trąbkę, w którą dmucha zdesperowany palacz.

Obrazki zniszczonych płuc były kiedyś. Teraz liczy się nie tylko siła rażenia, ale też kreatywność przedstawienia zgubnych skutków nałogu. W czasie tegorocznych wakacji pojawiła się kampania antynikotynowa pt. „Nie wiąż się z papierosem”. Kampania jest efektem połączonych działań autorek projektu – uczennic z lubelskiego LO im. Stanisława Staszica, które uczestniczyły w IV edycji programu „Mam Haka na Raka”, Fundacji Projektów Społecznych oraz Studia Zielony Pomidor. Kampania prowadzona była w telewizji, radiu i na nośnikach outdoorowych. W spocie można zobaczyć realizację myśli przewodniej kampanii – młoda kobieta w sukni ślubnej wkracza na nową drogę życia – oczywiście z papierosem, który staje się jej nieodłącznym towarzyszem. Scena po scenie przedstawiane są marne skutki „związania się z papierosem”.

Jerzy Toczyski, Prezes Zarządu GlaxoSmithKline Pharmaceuticals, trafnie skomentował kampanię: „Dużym atutem zwycięskiej kampanii jest to, że stworzyła ją młodzież dla swoich rówieśników. Tym samym przekaz spotu jest bardziej autentyczny i ma większe szanse na realne oddziaływanie na postawy młodych ludzi.” Toczyski podkreślił również, że emisja kampanii w największych stacjach telewizyjnych jest bezpłatna. GlaxoSmithKline Pharmaceuticals jest partnerem strategicznym kampanii.

Straszenie billboardem nie przyniesie oczekiwanego skutku, jeśli nie będzie miało dalszego ciągu w postaci konkretnej informacji, która dla bezpośrednio zainteresowanego będzie łatwo dostępna – na stronie internetowej, w czasie bezpłatnych badań, czy konsultacji lekarskich, na spotkaniu, ale nie o charakterze pouczającym, ale informacyjnym. Spot z kampanii antynikotynowej, nawet jeśli będzie się rozprzestrzeniał w Internecie jak rasowy viral, nie zrobi wrażenia, jeśli będzie grzmiał na palacza z głębin sieci kompletnie nieprzykuwającym uwagi, ale za to wybitnie moralizatorskim przekazem.

Kampanie antynikotynowe powinny robić wrażenie nie tyle drastycznością przekazu, co sugestywnością i sposobem ujęcia tematu. Wtedy jest szansa, że odbiorca zwróci uwagę i skupi się przez chwilę, nikt przecież nie zagwarantuje, że przestanie palić tylko dzięki sprytnej reklamówce. Jednak jeśli już zwróci uwagę, być może zajrzy na stronę internetową podaną w napisach końcowych spotu. Na tej stronie powinien znaleźć wszystkie potrzebne informacje – jak objawy, choroba, rozpoznanie, leczenie, profilaktyka.

Zdjęcie: Jaimie Duplass / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Aneta Pawłowska

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...