Zamknij
Wiedza PR - CSR

Perfecta pomaga wychowankom świetlic środowiskowych

Witold Sokołowski, 2011-11-13 16:45:28

Program „PERFECTA – MÓJ TALENT” jest wspólnym projektem CSR realizowanym przez markę kosmetyczną Perfecta i Fundację Przyjaciółka. Jego celem jest rozwijanie talentów dzieci i ich mam, zamieszkałych w najuboższych regionach Polski, w których odczuwalny jest brak ośrodków kultury i rozwoju.

– Jesteśmy firmą kosmetyczną, na co dzień jesteśmy blisko kobiet. Znamy i rozumiemy ich potrzeby, same jesteśmy matkami, wiemy jak trudno pogodzić pracę zawodową z byciem matką. Wiemy, jak ważna jest dla kobiet rodzina, jak ważne są dzieci – mówi Katarzyna Kostrzyńska, menadżer marki Perfecta. – Dlatego, oprócz pojedynczych działań charytatywnych, chcieliśmy zaangażować się w długofalowy program wsparcia dla kobiet wychowujących dzieci.

Program polega na finansowym wsparciu świetlic środowiskowych, wiejskich i socjoterapeutycznych, które są niejako oazami twórczego rozwoju dla dzieci z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji. Dzięki pomocy marki Perfecta i Fundacji Przyjaciółka świetlice mogły rozszerzyć i uatrakcyjnić swoją ofertę o zajęcia artystyczne i sportowe, najzdolniejsze dzieci otrzymały stypendia na rozwój swojego talentu, a ich mamy zostały nagrodzone za ponadprzeciętne zdolności.

Każdy ma w sobie jakiś talent i potencjał do rozwoju. Nie wszyscy mają jednak równe szanse na jego pełną realizację. Przyczynami są brak czasu, brak wiary we własne siły, ale też – całkiem prozaicznie – odległość od ośrodków kultury i sytuacja materialna rodziny. Dlatego program „PERFECTA – MÓJ TALENT” ma służyć zniwelowaniu różnic związanych z miejscem zamieszkania. Głównym założeniem programu jest umocnienie w dzieciach z biedniejszych części Polski poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości, a przez to umożliwienie im lepszego startu w dorosłość.

Pogram „PERFECTA - MÓJ TALENT”, skierowany poprzez świetlice środowiskowe do dzieci i ich rodziców, w pierwszej edycji złożony był z trzech filarów: finansowanie i aktywizacja świetlic środowiskowych poprzez zaproszenie ich do konkursu na najciekawszy program zajęć, uhonorowanie uzdolnionych mam na drodze wyboru „Perfekcyjnej mamy” oraz przyznanie najzdolniejszym dzieciom stypendiów pieniężnych, z przeznaczeniem na konkretny cel, np. zakup skrzypiec czy opłacenie kursu fotografii.

Adresatami programu są wychowawcy ze świetlic, dzieci w wieku 6-14 lat oraz ich mamy, z miejscowości do 20 000 mieszkańców z województwa warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego. Program „PERFECTA – MÓJ TALENT” objął 18 świetlic i ponad 200 dzieci z tych województw, które – według raportu MGPiPS z 2003 r. – należą do jednych z najuboższych w Polsce. Lokalne świetlice środowiskowe to miejsca, w których dzieci i młodzież z małych miejscowości i wsi mają szansę rozwijać zainteresowania i kreatywność oraz podejmować wspólne inicjatywy, uczestnicząc w zajęciach sportowych i artystycznych. Świetlica to często jedyne miejsce w okolicy, gdzie dzieci i ich rodzice mogą się spotkać i wziąć udział w twórczych zajęciach.

- Warunki finansowe decydują w dużym stopniu o dostępie do edukacji i mogą być jedną z najważniejszych barier rozwoju młodego człowieka – mówi Joanna Luberadzka-Gruca, Dyrektor Fundacji Przyjaciółka. – Pamiętajmy, że oprócz Mazur, które znamy z pocztówek, istnieją jeszcze Mazury, gdzie do najbliższego jeziora jest 7 kilometrów, gdzie brak komunikacji utrudnia kontakt z kulturą, i gdzie czasem tylko jedna osoba w rodzinie ma stałą pracę. Dlatego zdecydowaliśmy się na rozwijanie programu właśnie na tym terenie.

Spośród kilkudziesięciu zgłoszeń komisja wyłoniła 18 najciekawszych projektów. Wśród nich znalazły się propozycje zajęć tanecznych (w tym tańca nowoczesnego oraz hip-hopu), teatralnych, literackich, kuglarskich, manualno-artystycznych (warsztaty malarskie, decoupage, papieroplastyka/biżuteria, skrapbooking i bindowanie, Pergamano, tworzenie małych form witrażowych, florystyka, filcowanie, fotografia), ceramicznych, sportowych (w tym szachowych, pływackich, piłki nożnej, aikido), muzycznych (gra na gitarze, keyboardzie), krajoznawczych (w tym wyjazd edukacyjny do Gdańska), a nawet kulinarnych. Dzięki takiemu wsparciu, dzieci i młodzież mogą rozwijać własną kreatywność, konkretyzować zainteresowania, odkrywać talenty i swoje mocne strony, a także uczyć się poprzez zabawę i realizować pasje.

– Cieszymy się, że wychowankowie świetlic brali udział w opracowywaniu pomysłów. To też wartościowa nauka, która uczy aktywnej postawy i zaprocentuje w przyszłości – podkreśla Katarzyna Kostrzyńska, przedstawiciel marki Perfecta. – Zaskoczyła nas ich wiedza na temat różnych technik rękodzieła i stylów tanecznych. Doceniliśmy ich kreatywność, przyznając nagrody różnorodnym projektom.

Drugą część programu „PERFECTA- MÓJ TALENT” stanowił konkurs „Perfekcyjna mama”, skierowany do mam wychowanków świetlic. W ten sposób organizatorzy pragnęli pomóc kobietom dostrzec własne talenty i zachęcić do dzielenia się sukcesami. Głównym celem było zaangażowanie społeczności lokalnych w działalność świetlicy, a co za tym idzie – rozwój kreatywności i zainteresowań, podkreślenie roli kobiet w życiu miejscowości i wzmocnienie ich samooceny.

Spośród wielu zgłoszeń wyłoniono 3 najlepsze prezentacje talentów, które zostały nagrodzone sprzętem AGD. Laureatka głównej nagrody pochodzi z miejscowości Jeziorowskie, a jej talenty to haft krzyżykowy oraz wypieki, w tym torty o dowolnych kształtach. Pozostałe laureatki – Joanna Jelińska (Dywity) oraz Izabela Janik (Łęcze) – rzeźbią, lepią z gliny i gotują. Wszystkie uczestniczki konkursu otrzymały zestawy kosmetyków Perfecta jako nagrody za odwagę i zaangażowanie.

Trzecim bardzo ważnym elementem programu „PERFECTA - MÓJ TALENT” było ufundowanie stypendiów dla najbardziej uzdolnionych wychowanków świetlic, biorących udział w programie. Wyróżniono w ten sposób 29 dzieci, które odznaczają się wybitnymi zdolnościami np. sportowymi, czy artystycznymi (śpiew, gra na instrumencie, malarstwo, rzeźba, sport). Nagrodzono różnorodne talenty - plastyków, tancerzy, fotografów, ale również wykonawców jump dance, waltornistę, czy osoby zajmujące się boksem, pisaniem ikon czy kuglarstwem. Laureaci za otrzymane pieniądze mieli możliwość zakupu instrumentów, strojów do tańca, materiałów plastycznych, worków treningowych do boksu. Dzięki stypendiom mogli zapisać się na kursy tańca i lekcje muzyki.

W trakcie programu przeprowadzono badania na zlecenie marki kosmetycznej Perfecta, które pokazały, że świetlicowe zajęcia są bardzo cenione przez wszystkich wychowanków, którzy chcą pogłębiać swoją wiedzę i marzą o zdobyciu wyższego wykształcenia (56% badanych). Potwierdziły też, że świetlice dają najmłodszym możliwość rozwoju intelektualnego i fizycznego (wszystkie wyniki w raporcie z badań wychowanków świetlic środowiskowych, dołączonym do materiałów prasowych).

Jak powiedziała Joanna Kitkowska, animator kultury w świetlicy w Dywitach: W pracy animatora kultury, zwłaszcza na wsi, nie wystarczy mieć pomysły i ideały. Głowę trzeba mieć w chmurach, a nogi mocno na ziemi. Dotyczy to zwłaszcza ograniczonych środków na zrealizowanie licznych pomysłów. W tym zakresie pomoc marki Perfecta była nieoceniona. Podobnego zdania byli obecni na konferencji stypendyści z Dywitów oraz Halina Cieśla, która prowadzi Świetlicę „Pod dobrym aniołem” w Aniołowie.

Pierwszą edycję programu podsumowuje wystawa fotograficzna autorstwa Patrycji Mic. Ma za zadanie pokazać życie świetlic środowiskowych, wspaniałe efekty ich działania, zaangażowanie i pasję dzieci, która może rozpalać się dzięki małej iskierce. Zdjęcia zostały wykonane w czterech świetlicach biorących udział w programie: w Aniołowie, Dywitach, Młynarach i Ogrodnikach. Wystawę można oglądać w Galerii OPEN na terenie Hali Głównej Dworca Centralnego w warszawie, od 29 października przez cały listopad 2011r.

Dostrzegając wagę pomocy świetlicom środowiskowym w mniejszych miejscowościach, marka Perfecta zamierza kontynuować program „PERFECTA- MÓJ TALENT”, przyczyniając się tym samym do zwiększania atrakcyjności zajęć w tych placówkach i wspierając kreatywność, rozwój i zaangażowanie jej wychowanków.

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...