Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Pierwsza polska marka rugowana z Facebook'a

Witold Sokołowski, 2010-11-02 00:22:00

Pierwsza polska marka rugowana z Facebook'a

Media społecznościowe są narzędziem, które stawia branżę komunikacyjną, ale nie tylko - bo i całe nowoczesne społeczeństwo - przed nowymi wyzwaniami. Informacja przyspieszyła do poziomu, który nie do końca jesteśmy w stanie objąć rozumem. Oto marka Obsessive - producenta bielizny, który prowadzi profil firmowy na Facebooku - została uznana za "urażającą godność", a jej profil został bezpowrotnie zawieszony. To na nowo pozwala zadawać pytania o etykę, bo w świecie dużej ilości informacji rzadziej analizujemy ich źródło. I filtr, przez który informacje do nas docierają.

Facebook jest fenomenem, który zatacza coraz szersze kręgi. Dziś ma już w Polsce ponad 7 mln użytkowników i nic nie wskazuje na to, by jego formuła się wyczerpała. Co więcej, by tak się stało, programiści co rusz nęcą nas nowymi funkcjonalnościami serwisu. Jest to platforma społecznościowa, więc jej kluczowy aspekt stanowi właśnie wymiana informacji i zasobów sieci. Nie wszystkimi jednak można się dzielić.

Co erotyczne, co pornograficzne

Obsessive jest marką bielizny. Więcej: jest jest jedną z bardziej spektakularnych polskich marek. Na przestrzeni kilku lat stała się liderem w Polsce, ale i eksportowe wskaźniki firmy zasługują na uznanie. Nie da się jednak ukryć, że niektóre propozycje Obsessive są bardzo odważne.

Marka zrodziła się właśnie w taki sposób. Szukaliśmy z żoną ciekawej bielizny, a nie mogliśmy nic znaleźć. Postanowiliśmy ją więc zaprojektować i sprzedawać - pomysł, jak widać, chwycił. Mamy bardzo szerokie spektrum produktów: od zwiewnych, subtelnych kreacji, po rzeczywiście odważne. Jeżeli dwójka dorosłych ludzi się kocha i lubi cieszyć się własnym ciałem, a fikuśna bielizna sprawia im przyjemność - powinni mieć prawo taką bieliznę posiadać w sypialni - tak w skrócie o Obsessive mówi Tomasz Szpila, współwłaściciel marki.

Obsessive rdzeń marki buduje wokół dwóch haseł: „erotyka to nie pornografia” i „inspire your desire”. Komunikacja wizualna opiera się często o dość odważne zdjęcia - modelka czasem nęci strojem diablicy, czasem aniołka, przebrana za pin-up girl, stylizowana na wampa, ale i gospodynię domową. Komunikacji towarzyszą pikantne slogany typu „play with me” i choć całość ma charakter dwuznacznej zabawy, w żadnym ze zdjęć nie ma eksponowania pornografii czy wulgarności.

Po niespełna trzech miesiącach od założenia, fanpage Obsessive liczył sobie ponad 2 tysiące fanów. Firma nie stosowała rozdawnictwa, celem pozyskania jak największej liczby „fanów”, gdyż za punkt strategiczny korzystania z Facebooka określiła kontakt z najwierniejszą grupą konsumentów. W lipcu jednak profil nagle został wyłączony.

Było to dla nas zaskoczeniem. Podchodziliśmy i podchodzimy do komunikacji z naszymi Klientami bardzo poważnie. Nagle jeden z kanałów został odcięty. Natychmiast zgłosiliśmy się do administratora z pytaniem, co się stało. Okazało się, że profil został wyłączony, ponieważ zgłoszone zostały nieodpowiednie treści - wspomina Tomasz Szpila - Analizowaliśmy tę sytuację wielokrotnie. Uważamy, że nasz profil zamknięto bezzasadnie.

Pierwsza polska marka rugowana z Facebook'a

Facebook dość precyzyjnie określa w regulaminie swoją niechęć wobec pornografii i zdjęć, które mogą urażać godność i dobry smak jego użytkowników. Problem w tym, że profil Obsessive nie zawiera treści pornograficznych i był tak zabezpieczony, by odwiedzali go tylko uzytkownicy pełnoletni. A jak określić ramy erotyki? W tym kontekście Facebook zdaje się na użytkowników i swoją uznaniowość. Co do obiektywizmu użytkowników wiadomo, że „fanem” profilu marki może być na przykład przedstawiciel konkurencyjnej firmy, któremu zależy na zdyskredytowaniu oponenta. Co do uznaniowości Facebooka ...

No właśnie. Na FB znajduje się wiele serwisów promujących pornografię. Nie jest tajemnicą, że tutaj swoje profile ma większość amerykańskich gwiazd porno, tutaj kilkanaście fanpage’ów ma serwis redtube.com, tu w końcu promują się (za „Newsweekiem”) fale galerianek, tu znajdują się autentyczne oferty towarzyskie. Jest klient i popyt na tego typu treści - logicznym jest więc, że pojawia się i podaż. Sposobem na obejście facebookowych regulaminów posługuje się także amerykańska firma konkurencyjna wobec Obsessive - Dreamgirl. Powstała w purytańskiej opinii publicznej Stanów Zjednoczonych, po prostu modelkom... zamazuje sutki w Photoshopie. I pomimo, że panie na profilu Dreamgirl często prezentują się w bardzo wyuzdanych pozach, cenzor Facebooka problemu nie widzi.

Marka Obsessive założyła nowy fanpage na Facebooku. Odbudowuje liczbę fanów, którzy przywitali ją hurraoptymistycznie. Publikuje zdjęcia, lecz modelki wzbogaca o belkę „Faceban” na piersiach. Ponadto, dalej promuje i rozwija swoją ideę „Erotyka to nie pornografia”. Pod Kodeksem Erotyki podpisuje się coraz więcej internautów, też tych znudzonych pornografią - dostęp do niej jest prosty jak nigdy, także dzięki Facebookowi. Czemuż się jednak dziwić, skoro gdy wpiszemy hasło „erotyka” w Google, pierwsza nie pornograficzna strona pojawia się naprawdę baaardzo daleko. Erotyka to miłość, zmysłowość, uczucie, ale także zabawa i radość z tego, że można się tym uczuciem dzielić.

Szpila: Nasz sukces jest dowodem na to, że Polacy potrzebują radości i zabawy także w alkowie. Internet pomógł nam się rozwinąć, gdyż jest ważnym kanałem sprzedaży. I choć dzięki niemu łamane są stereotypy Polaków jako „łóżkowych nudziarzy”, to sfera publiczna jeszcze niekoniecznie jest przygotowana do tego, by swobodnie rozmawiać o erotyce. Dlatego będziemy kontynuować nasz projekt „Erotyka to nie pornografia”. Bo warto, nieprawdaż?

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
1
komentarzy
  1.   2010-11-03 12:06:30

    zaleciało mi tu trochę e-pr

Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...