Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Pinterest.com, czyli wirtualna tablica korkowa

Agata Kołodziejczak, 2012-12-05 00:50:09

Moda na wirtualne pinezki na dobre rozkręciła się już na Zachodzie. Z bliższych obserwacji wynika jednak, że stosunkowo nowy portal społecznościowy Pinterest robi coraz większą karierę także na naszym rodzimym rynku. Społecznościówka działa na zasadzie tablicy korkowej, do której użytkownicy przypinają ciekawe fotografie lub filmy z różnych kategorii. Na czym polega jej niezwykłość, że z dnia na dzień zaraża coraz liczniejszą grupę internautów?

Jak podaje portal Wirtualnemedia.pl wrzesień był dla Pinteresta miesiącem o największej liczbie odwiedzin w Polsce – na portal trafiło 365 tys. użytkowników. Dla porównania w lutym br. serwis odwiedzany był prawie trzy razy rzadziej. (137 890).

Pinterest – jak zacząć

Nazwa Pinterest pochodzi od słów "pin", czyli przypinać oraz "interest" - zainteresowanie. Chodzi tu o możliwość przypinania przede wszystkim zdjęć, które użytkownik uznał za atrakcyjne do swojej wirtualnej tablicy korkowej. Do zalogowania się w portalu można wykorzystać posiadane już konto na Facebooku lub Twitterze. Dalej w profilu pojawi się kilka propozycji tytułów utworzonych już tablic tematycznych - oczywiście istnieje możliwość ich usunięcia, zmiany nazwy lub dodania całkowicie nowych. Działają one na zasadzie separatorów, które każdy użytkownik ustala sobie indywidualnie. Znaleziska można grupować przykładowo według odbytych podróży, przepisów, wyposażenia wnętrz, mody, itd.

Każdy użytkownik może także publikować własne fotografie, po wcześniejszym wgraniu ich na serwer. Pojawienie się zdjęć na tablicy odbywa się po kliknięciu „Pin it" na zdjęciu, które wzbudziło zainteresowanie użytkownika. Dowolny obiekt można natomiast udostępnić korzystając z przycisku „Repin", który można porównać do facebookowego „Like!".

Profile dla biznesu

Choć dopiero od połowy listopada pojawiły się oficjalne konta dla firm, to ich obecność na portalu można było zaobserwować już od dawna. Wcześniej działały one na takich samych zasadach jak osoby prywatne, teraz portal oprócz specjalnego regulaminu dla firm udostępnia także serię narzędzi. Jednym z nich jest możliwość umieszczenia na własnej stronie WWW widgetów z tablicą z Pinteresta lub przyciski służące śledzeniu marki w serwisie.

Sposób na promocję marki

Zarówno jak inne portale społecznościowe, tak i Pinterest jest bardzo atrakcyjny pod względem prowadzaenia tam działań marketingowych. Przed decyzją wybrania sobie tego portalu jako kanału komunikacji z otoczeniem warto jednak wcześniej zadać sobie pytanie na ile branża, w której działamy jest interesująca pod względem wizualnym. Chodzi bowiem o to, by zamieszczone przez nas materiały były chętnie udostępniane przez innych użytkowników.

Portal doskonale sprawdzi się jako narzędzie marketingowe w biznesach wnętrzarskich, modowych, turystycznych, kulinarnych, fotograficznych itp. Promocja marki może przejawiać się jako tworzenie albumów z galerią zdjęć produktów oferowanych przez daną firmę. Przykładowo w odzieżówce warto w ten sposób przedstawiać nowe kolekcje, które mają pojawić się w sklepie, a w turystyce – atrakcyjne miejsca, do których oferujemy właśnie bilety w niższych cenach.

Dla grafika lub fotografa, Pinterest jest niezwykle atrakcyjnym sposobem promocji własnej twórczości. Tworzone tablice mogą odgrywać tutaj rolę portfolio.

Społecznościówka zda egzamin także jako narzędzie promocji sklepów internetowych, stron WWW, czy blogów. Warto wówczas stworzyć tablicę ze zdjęciami, po których kliknięciu użytkownik trafi na stronę docelową. Takie posunięcie przybliża internautę do zamierzonej przez nas akcji - zakupu, wypełnienia formularza, czy dopisania swojego adresu do newslettera. Warto przy tym wspomnieć, że linki podpięte do zdjęć posiadają dużą wartość dla wyszukiwarek internetowych, przez co mają wpływ na zdobycie wyższej pozycji w rankingu.

Zalety obecności na Pinterest

  • po pierwsze - odbieranie marki jako innowacyjnej i nowatorskiej,
  • po drugie - treści nie są postrzegane jako natarczywe - to użytkownik decyduje, czy decyduje się obserwować tablicę danej marki,
  • po trzecie -  portal daje ogromne możliwości poznania preferencji potencjalnych klientów,
  • po czwarte - wyższa pozycja w rankingu najpopoluarniejszej wyszukiwarki Google dzięki udostępnianym materiałom - Google faworyzuje zdjęcia i wideo wyświetlając je na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania,
  • po piąte - sposób na budowanie relacji z potencjalnymi klientami,
  • po szóste - kreowanie pozytywnego wizerunku w oczach otoczenia.

Podstawowe definicje

Board - wirtualna tablica każdego użytkownika. W profilu może znajdować się kilka tablic, które różnią się kategoriami dodawanymi do niej materiałami.

Pin - materiały o charakterze wizualnym, zamieszczane przez użytkowników w portalu Pinterest, najczęściej w formie fotografii lub wideo.

Pin it - przycisk społecznościowy umożliwiający internaucie możliwość przypięcia znalezionego w sieci materiału (zdjęcia lub wideo) do swojej tablicy w portalu Pinterest.

Repin - przypięcie interesującego materiału zamieszczonego przez innych użytkowników na swoją własną tablicę.

Followers - użytkownicy śledzący tablicę wybranego profilu użytkownika.

Following - inni użytkownicy portalu, którzy są śledzeni przez danego użytkownika.

Więcej na temat serwisu Pinterest można dowiedzieć się czytając artykuł Wykorzystanie serwisu Pinterest w marketingu na blogu agencji interaktywnej Assist Media.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze