Zamknij
Wiedza PR - Media relations

Po co ta cała maskarada, czyli jakie informacje o człowieku zdradza jego mimika

Gabriela Janczur, 2011-07-10 16:01:24

Czy zastanowiło Cię kiedyś, dlaczego ludzie tak często „zakładają maski” a spotkanie face to face może diametralnie zmienić Twoje nastawienie wobec drugiej osoby? Dowiedz się, co można wyczytać z ludzkiej twarzy i dlaczego jest ona tak ważnym elementem naszego „ja”

Podobno mowa ciała zdradza więcej niż tysiąc słów. A jak jest w sytuacji szkolenia, konferencji czy rozmowy kwalifikacyjnej? W tego typu momentach nasz ogląd na człowieka jest mocno ograniczony. Jego postawa, zazwyczaj siedząca, niewiele mówi nam o jego nastawieniu. Również gestykulacja zostaje mocno ograniczona, głównie przez powierzchnię stołu czy biurka, które automatycznie wyznaczają nam, równie istotny dystans między rozmówcami. W tym wypadku najbardziej obnażona zostaje twarz. Należy oczywiście pamiętać, że komunikaty werbalne, jak i niewerbalne powinny być kompatybilne, w innym przypadku możemy przypuszczać, że mamy do czynienia z osobą, która próbuje coś ukryć bądź nas oszukać.

Masz to wypisane na czole

Po pierwsze należy skupić się na czole, a szczególnie na zmorze wielu kobiet – zmarszczkach. Poziome zmarszczki, idące najczęściej w parze z uniesieniem brwi, wskazują na to, że coś silnie zaabsorbowało uwagę danej osoby. Zmarszczki tego typu mogą występować oczywiście z zupełnie rożnych przyczyn. Wykluczając strach i przerażenie, które nie powinny wystąpić na twarzy słuchaczy w sytuacji szkoleniowej, poziome zmarszczki czoła mogą wyrażać ponadto dezorientację (najczęściej idącą w parze z negującym kiwaniem głową), zaskoczenie, zdziwienie, zdumienie (połączone często z wyraźnym podniesieniem brwi i szerokim otwarciem oczu) oraz niezrozumienie, które może zostać wyrażone zmianą postawy w kierunku źródła dźwięku. Jeśli chodzi o pionowe zmarszczki na czole, to są one najczęściej wynikiem wzmożonej koncentracji i oznaczają, że uwaga słuchacza została silnie skupiona.

Kontakt wzrokowy

Następnym obszarem twarzy godnym obserwacji i interpretacji, jest jej środkowa część, w której umiejscowiony jest narząd wzroku. Zmysłem tym odbieramy ponad 80% bodźców z otoczenia. Oko traktujemy jak „okno na świat”, ale powinniśmy również skupić się na innej jego funkcji – tzw. „okna duszy”, przez które mamy wgląd do psychicznych procesów zachodzącym w naszym odbiorcy.

Powinniśmy pamiętać, że intensywny kontakt wzrokowy polegający na wpatrywaniu się w drugą osobę, nie gwarantuje nam nawiązania kontaktu. Człowiek nadmiernie obserwowany czuje się nieswojo. Podczas szkolenia powinniśmy starać się zmieniać osobę, w kierunku której mówimy, lub neutralnie obejmować wzrokiem całą salę. Trenerzy retoryki i komunikacji niewerbalnej, bardzo często polecają technikę, polegającą na stanowczym i zdecydowanym wpatrywaniu się w nasadę nosa rozmówcy, która buduje autentyczny i pełen zrozumienia kontakt. Ale, jak zauważa Vera F. Birkenbihl w swojej książce Sygnały ciała. Podstawy komunikacji niewerbalnej dla trenerów i ludzi sukcesu, należy stosować ją adekwatnie do sytuacji, gdyż tworzy niebezpieczne poczucie obcości między rozmówcami.

Na szczęście w komunikacji niewerbalnej istnieje pojęcie „dobrego” kontaktu wzrokowego. Jest to sytuacja, w której słuchacz spogląda na mówiącego bez przerwy, natomiast mówiący, spogląda na słuchacza od czasu do czasu. Jest to zachowanie naturalne, gdyż nadawca zastanawiający się nad swoimi myślami i informacjami, jakie chce nam przekazać, automatycznie będzie zrywać kontakt wzrokowy. Bardzo często podczas konferencji czy szkoleń zauważamy, że wzrok niektórych osób „wędruje po sali”. Jest to zarazem dobry, jak i zły symptom. Jeśli wzrok danego odbiorcy szuka określonych punktów, wyraża to szczere zainteresowanie całością, w przypadku braku takich symptomów oznacza kompletny brak zainteresowania. W zależności od szybkości, z jaką wędruje, wzrok taki można odczytać jako ciekawość, dokładne szukanie, czyhanie, rozdrażnienie lub płytkość przeżywania.

Ruchy powiek

Interpretować należy również ruchy powiek. Jeśli zauważymy u naszego słuchacza tzw. zawieszone oko, czyli powiekę lekko opuszczoną, to oznacza to przede wszystkim brak zainteresowania. W przypadku kiedy zauważamy oko prawie całkowicie zakryte przez górną powiekę, w ekstremalnych sytuacjach oznacza to, że nasz słuchacz nie ufa nam bądź, co gorsze, po prostu usnął. Bardziej optymistyczne prognozy mówią, że tzw. oko zakryte jest oznaką zastanawiania się nad daną kwestią. Najbardziej pozytywną oznaką są oczy szeroko otwarte. Oznaczają one duchową produktywność, odpowiadają bowiem twórczej aktywności mózgu, który chce „chłonąć” jak najwięcej informacji.

Należy pamiętać, że ruchy powiek łączą się zarówno z ruchami brwi, jak i ruchami ust. W związku z tym należy nauczyć się rejestracji pierwotnych sygnałów oczu, w połączeniu ze świadomą rejestracją sygnałów wtórnych.

Usta

Kolejnym obszarem twarzy do interpretacji są usta. Oprócz tego, co wyrażają w sposób werbalny, silnie kształtują wyraz twarzy będący odbiciem naszych wewnętrznych przeżyć. Usta otwarte wyrażają brak aktywności i bierną postawę. Jeżeli natomiast usta otwarte są w pewną dozą napięcia, wskazuje to, że dana osoba jest gotowa do wypowiedzenia swojego zdania w danej kwestii. Jeśli zauważamy usta zamknięte z luźnymi wargami, to pozycja spoczynkowa ust - bez żadnego wyrazu.

Znaczące jest również ułożenie warg. Jeżeli zamknięciu ust towarzyszy zaciśnięcie warg, świadczy to o tym, że ktoś ma „twardy orzech do zgryzienia”. Taki układ warg może wyrażać również zamknięcie się na otoczenie. Wargi wysunięte do przodu należy interpretować jako wrogi sygnał, podczas gdy, ich cofniecie jest symbolem rezerwy, oznacza także bojaźliwość.

Równie ważne są kąciki ust. Po ich wyrazie najłatwiej rozpoznawalna jest współzależność między ciałem a psychiką. Opuszczone kąciki najczęściej wskazują na brak zadowolenia, ale mogą wskazywać również na szyderstwo, ironię i sceptycyzm.

Uśmiech

Mówi się, że jeżeli ktoś nie potrafi się uśmiechać, to nie jest dla siebie wystarczająco dobry. Warto wiedzieć, że u ludzi, którzy często się uśmiechają lub śmieją, z czasem powstaje przyjazny i uśmiechnięty wyraz twarzy. Uśmiech jest pożądanym elementem w komunikacji międzyludzkiej, ale co w przypadku kiedy uśmiech nie jest szczery? Badania udowodniły, że przy sztucznym uśmiechu zaangażowana jest tylko jedna strona ust, a mięśnie wokół oczu pozostają w bezruchu. Uśmiech taki może zgasnąć nagle lub słabnąć stopniowo – jest to mechanizm zauważalny przy wystąpieniach polityków. Warto również pamiętać, że osoba uśmiechająca się w sposób naturalny, obnaża zęby, czego nie zaobserwujemy przy uśmiechu szyderczym.

Jak wynika z przedstawionych wyżej interpretacji, zasadne są wszelkiego rodzaju próby zasłaniania twarzy czy to makijażem, maską czy okularami przeciwsłonecznymi. Jednak na szczęście oficjalne spotkania trenerów, coachów czy pracowników HR wymagają również oficjalnego stroju, co wyklucza próby kamuflowania swojego prawdziwego „ja”. Dlatego też z łatwością możemy przełożyć wyraz twarzy naszego audytorium na samopoczucie, ocenę i stopień zainteresowania treściami, jakie mu przedstawiamy.

Zdjęcie: Olga Ekaterincheva / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Gabriela Janczur

Na co dzień studentka filologii polskiej. Jej zainteresowania krążą wokół muzyki alternatywnej oraz mody nie dającej się zaszufladkować. W związku z jej wykształceniem najbardziej interesuje się ...

Ostatnie artykuły tego autoraSztuka zadawania trafnych pytań a coaching

Czy uczestniczyłeś kiedyś w spotkaniu, podczas którego dyskusja była niespójna i odstająca od tematu, a jej ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...