Zamknij
Prosto z rynku - PR w polityce info

Po raz pierwszy od niemal roku PO wyprzedza PiS

Paweł Gębusiak, 2013-03-09 10:19:45

Po raz pierwszy od niemal roku PO wyprzedza PiS

Platforma Obywatelska jest obecnie najbardziej medialną partią polityczną w Polsce. W ciągu miesiąca ukazało się na jej temat 3,5 tys. publikacji. O PiS-ie było ich nieznacznie mniej – 3,4 tys. – wynika z badania „Scena Polityczna” przeprowadzonego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Oznacza to, że PO wysunęła się na prowadzenie po raz pierwszy od lutego 2012.


Inne partie pozostają daleko w tyle. Trzecie miejsce należy do Sojuszu Lewicy Demokratycznej (1,9 tys.), a czwarte do współrządzącego Polskiego Stronnictwa Ludowego (1,3 tys.). Na dalszych miejscach znalazły się Ruch Palikota (1,1 tys.) i Solidarna Polska (0,7 tys.). W klasyfikacji najbardziej medialnych liderów partii przewodzi Donald Tusk, który utrzymuje miażdżącą przewagę nad Jarosławem Kaczyńskim i Januszem Palikotem. Czwartą pozycję zajął Janusz Piechociński. Najmniej medialnymi liderami w styczniu okazali się Zbigniew Ziobro i Leszek Miller.


Pomimo faktu, że już teraz na temat szefa rządu pisze się ponad dwukrotnie częściej, aniżeli o drugim w zestawieniu Kaczyńskim, jego medialność w dalszym ciągu rośnie. W porównaniu do poprzednich wyników badania „Scena Polityczna” liczba publikacji podniosła się o 7 proc. Zainteresowanie Jarosławem Kaczyńskim zmniejszyło się już trzeci miesiąc z rzędu – tym razem aż o 27 proc. i osiągnęło najniższy pułap od sierpnia ubiegłego roku.


Mniej niż w poprzednim miesiącu pisze się także o Januszu Palikocie (-7 proc.). Odwrotna tendencja zarysowała się w przypadku Zbigniewa Ziobro i Janusza Piechocińskiego. Pierwszy z nich uzyskał wzrost o 56 proc., natomiast drugi – aż o 92 proc. Zadecydowała o tym w dużej mierze niewielka liczba publikacji w grudniu, z którym porównywany był stan obecny. Odczuwalna jest jednak duża aktywność medialna obu wspomnianych polityków. Ponadto w pierwszej połowie stycznia ukazała się informacja, że do komisji odpowiedzialności konstytucyjnej wpłynął wniosek o postawienie Ziobry przed Trybunałem Stanu. To samo dotyczyło Jarosława Kaczyńskiego. Informacja ta była szeroko komentowana w mediach.


O liderach ugrupowań politycznych, ale przede wszystkim o partiach w styczniu pisało się więcej niż w grudniu. Jedynie PSL odnotowało spadek liczby publikacji. Najbardziej krytykowanym z poddanych badaniu polityków był Donald Tusk. Premier wyprzedził Janusza Palikota, który zmagał się z największą liczbą nieprzychylnych publikacji w grudniu. Aż 31 proc. publikacji o Tusku w najbardziej poczytnych dziennikach ogólnopolskich miało wydźwięk negatywny. W przypadku Palikota współczynnik ten wyniósł 27 proc. Pierwszą trójkę uzupełnił Zbigniew Ziobro – 19 proc. publikacji niekorzystnych dla jego wizerunku. Dopiero na czwartym miejscu znalazł się Jarosław Kaczyński (13 proc.). Za nim był Leszek Miller (11 proc.), natomiast najrzadziej gazety krytykowały Janusza Piechocińskiego – tylko 3 proc. tego typu materiałów.


Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 31 stycznia 2013 roku.


*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express” 

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...