Zamknij
Recenzje

Podwójna recenzja: E-marketing w akcji

Łukasz Jakubiak, 2009-09-10 05:43:22

"E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzać pożądanie klientów i zazdrość konkurencji" to pełny tytuł książki przygotowanej przez grupę Adv.pl, a wydanej nakładem Wydawnictwa Helion. Publikacja jest nowa, na półkach sklepowych zalewie od kilku tygodni. Należy zaznaczyć, że jest to kolejna pozycja z serii książki klasy business. Całość jest pracą zbiorową pod redakcją Konrada Pankiewicza. Czy warto ją przeczytać?

Łukasz Jakubiak:

Książka została wydana w miękkiej oprawie bez zbędnych ozdobników - no może poza jednym - a mianowicie literką 'E' symbolizującą interaktywny i internetowy aspekt omawianych działań. Na okładce możemy dostrzec tę 5. literę alfabetu w czułych objęciach, zapewne jakiegoś marketera lub marketerki. To bardzo trafna metafora, dosłownie oddająca tematykę książki. I rzeczywiście, e-apekt współczesnych działań marketingowych jest już na tyle istotny, że trzeba go pielęgnować, poznawać i troszczyć się o jego rozwój. E-marketing, czyli tradycyjny marketing przemielony przez internetową machinę - o tym mówi ta publikacja.

Warto również zwrócić uwagę na autorów książki. Nie będę ich wszystkich wymieniał (to w sumie kilkanaście nazwisk), ale trzeba przyznać jedno: każdy z nich jest praktykiem i ekspertem w swojej profesji. Nie są to osoby zajmujące się wyłącznie teorią marketingu. Wręcz przeciwnie. Dla zdecydowanej większości z nich to pierwsza publikacja, która wyszła spod ich ręki. Osobiście uważam nawet, że w zagadnieniach zawodowych praktycy mają tę przewagę nad teoretykami, że mogą pisać o tym, co robią na co dzień. Poza tym, zespół Adv.pl stworzył wiele strategii marketingowo-sprzedażowych, które odniosły realny sukces i zarobiły na siebie. Dlatego można domniemywać, że autorzy wiedzą co piszą...

Autorzy "E-marketingu" skupili się na poszczególnych odmianach marketingu, które możemy dziś zaobserwować. Są to permisson marketing, desktop marketing, marketing wirusowy, marketing w wyszukiwarkach, czy marketing w społecznościach internetowych. Poza tym, dowiemy się z książki jak planować zakup mediów w Internecie, jak zarządzać projektami e-marketingowymi, żeby praca nad nimi była efektowna i jednocześnie przyjemna, oraz co to takiego użyteczność.

"E-marketing w akcji" nie jest wbrew pozorom lekturą dla laików. Osoba nie będąca w branży i nie nadążająca za galopującą rewolucją internetową może mieć problem z jej zrozumieniem. A jeżeli nawet zacznie ją czytać, to co chwila może mieć problemy choćby z właściwą interpretacją poszczególnych terminów. Pozycja ta jest przede wszystkim dla osób, które już rozpoczęły swoją przygodę z budowaniem marki w Internecie oraz znają podstawowe pojęcia i zasady funkcjonujące w świecie marketingu. Co mi się najbardziej podoba w tej publikacji? Dwie rzeczy: aktualność i argumentowanie prawie każdej tezy przykładami ze świata praktyki. Dzięki temu czytelnik nie nudzi się podczas lektury. Co więcej, namawiałbym go do czytania tej książki przy ekranie komputera. Autorzy podają wiele linków, które najlepiej od ręki sprawdzić i przekonać się na własne oczy o różnorodności i zmienności rozwiązań e-marketingowych. Chciałbym zwrócić również uwagę na dedykację publikacji: "Książkę dedykujemy naszym Klientom. Dziękujemy Wam za zaufanie". To kolejna grupa dla której książka będzie przydatna, czyli klienci agencji interaktywnych. Najciekawszy będzie dla nich ostatni rozdział pt. "Zarządzanie projektami e-marketingowymi", gdzie omówiono podstawowe zasady, na których powinna opierać się współpraca agencja - klient. Wszystkie wskazówki odnoszące się do terminowości i zobowiązań obu stron są cennymi radami. Może nie jest to przepis na stuprocentowe osiągniecie wspólnego sukcesu, ale na pewno pozwala na lepszą i mniej stresową współpracę, o ile oczywiście wykażemy determinację i odrobinę dobrej woli.

Podsumowując, publikacja "E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzać pożądanie klientów i zazdrość konkurencji" jest warta przeczytania. Rady i praktyczne wskazówki autorów książki na wielu etapach pracy nad projektami mogą okazać się niewykle przydatne. Pozostaje nam jeszcze tylko czekać na dalszy ciąg publikacji. Internet jest przecież tak dynamicznie rozwijającym się medium, że cześć treści za kilka miesięcy może być już nieaktualna. Patronat medialny nad książką objął vortal Epr.pl "PR bez słodzenia". Zdecydowaliśmy się na objęcie patronatem tej publikacji z przekonania, że dla e-PR-owców książka ta będzie znakomitą pomocą. Jak wiemy nasza profesja czasem balansuje na granicy marketingowo-pijarowskiej. W biblioteczce PR-owców "E-marketing" powinien bezsprzecznie znaleźć swoje miejsce.

 

Katarzyna Harmata:

Przy pierwszym zetknięciu się z książką: „E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzać pożądanie klientów i zazdrość konkurencji” zniesmaczył mnie jej tytuł. Jednak po skończonej lekturze śmiem twierdzić, iż buńczuczny tytuł nie jest wyssany z palca. W zupełności odzwierciedla zawarte w książce treści. Podstawowym atutem tej publikacji jest fakt, iż powstała ona w wyniku współpracy praktyków z Grupy Adv.pl, zajmujących się komunikacją e-marketingową na co dzień. Tak więc, możemy być pewni, że wszelkie treści z niej płynące, poparte są rzeczywistym doświadczeniem autorów.

Najciemniej pod latarnią

Co najmniej 70 proc. rozwiązań zawartych w książce to porady proste, wręcz podważające inteligencję czytelnika. Czy koniecznie trzeba po nią sięgać, by się domyślić, że lepiej wysyłać newsletter wyłącznie do osób, które się na to zgodziły, albo że lojalny klient kupuje więcej i częściej? Wątpliwe… Zarazem, na pewno do książki zajrzeć warto, aby poznać treść jej pozostałych 30 proc. Wiedza ta przyda się do uporządkowania tego, co intuicyjne i poznania tego, co trudne do przewidzenia. Nie zawsze to co dużo kosztuje jest skuteczne. I na odwrót. Wiele zrealizowanych przez autorów książki działań, śmiesznie niskim kosztem osiągnęło spektakularne, przewyższające nawet ich oczekiwania sukcesy. Po prostu dużo, niekoniecznie oznacza dobrze – podkreślają autorzy. Specjaliści przekonują równocześnie, iż tzw. intruzyjny marketing w sieci powinien być zaniechany. Przynosi on bowiem efekty odwrotne do założonych. Zamiast przyciągnąć klientów, skutecznie ich odstrasza.

Po pierwsze - nie spamuj

Studip, Pointless, Annoying, Message – nazywany powszechnie SPAM-em jest formą wiadomości zdecydowanie niepożądaną przez klienta i skutecznie blokowaną przez jego skrzynki e-mailowe. Specjaliści z Adv.pl, jednak dzielnie mu się przeciwstawiają i przekazują nam konkretnie wskazówki jak uniknąć spamowania klienteli. Omawiają za to dokładnie strukturę skutecznego i przyciągającego uwagę czytelnika newslettera. Podpowiadają jak sprawić aby jego nadejście było faktem dla klienta ważnym, wręcz wyczekiwanym.

3-literowe skróty

Książka napisana jest przyjaznym językiem. Fachowe zwroty zostały w niej zredukowane do minimum. Jeśli już jakiś się pojawia, zostaje nam w klarowny sposób wyjaśniony. Wszyscy, którzy jeszcze nie wiedzą, co to jest SEM, SEO, PPC, CTR i równie niepokojąco brzmiące skróty, dzięki „E-marketingowi w akcji” mają okazję poznać znaczenie tych terminów, bez których poruszanie się po bardziej zaawansowanych tematach, jak planowanie strategii w sieci jest niemożliwe. Nie tylko poznać w teorii, ale również w praktyce dzięki obecnym na łamach książki licznych Case Studies.

Wypromować babkę majonezową

I ty możesz wypromować swoją ‘babkę majonezową’. Owa lektura dostarcza wielu cennych wskazówek – jak to zrobić? Nie ważne jaki masz produkt. Ważne abyś umiejętnie dobrał strategię jego promocji. Techniki promocji online wkraczają szybkim krokiem we wszelkie działania wspomagające sprzedaż i budowę wizerunku firmy. Marketing szeptany czy wirusowy nie jest już kojarzony z czarną magią. Zasadniczo, stał się on nieodzownym elementem niemal każdej kampanii.

Podsumowując. Książka zdecydowanie warta uwagi, a biorąc pod uwagę, że - jak zaznacza jeden z jej autorów, Konrad Pankiewicz - e-marketing jest dziś jednym z kluczowych narzędzi biznesu na całym świecie, znajomość permission i desktop marketingu, specyfiki kampanii wirusowych czy pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych, może okazać się decydująca w czasach, kiedy to Internet zaczyna odgrywać coraz większą rolę w codziennym życiu naszych potencjalnych klientów.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Łukasz Jakubiak

Stały współpracownik serwisu Epr.pl oraz właściciel agencji PRactions. W branży public relations pracuje od 5 lat. W tym czasie zajmował się wizerunkiem firm z branży wydawniczej, ...

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...