Zamknij
Wiedza PR - E-mailing

Pokaż mi swój e-mail, a powiem ci kim jesteś

Maciek Kurek, 2011-06-19 19:54:26

W dobie portali społecznościowych i serwisów web 2.0 tak niepozorna rzecz jak adres e-mail wciąż może być źródłem istotnych informacji o nas. Szczególnie gdy tych informacji szuka rekruter.

W tym roku mija 40 lat od momentu, gdy Ray Tomlinson wysłał pierwszą wiadomość przez internet. Przez cztery dekady poczta elektroniczna stała się jednym z fundamentów sieci, a własny adres e-mail jest dziś czymś równie naturalnym jak numer PESEL. Badania przeprowadzone przez firmę SARE wykazały, że 99% internautów w Polsce ma co najmniej jedną skrzynkę e-mail, a 61% posiada więcej niż dwa adresy.

Poczta elektroniczna to jedno z nielicznych rozwiązań internetowych, które przetrwały próbę czasu w niemal niezmienionej formie. Nie wyparł jej chat, komunikatory ani smsy. Zaprezentowany w zeszłym roku system wymiany wiadomości na Facebooku również nie okazał się „e-mail killerem”. Co więcej, pomimo ekspansji serwisów społecznościowych, adres e-mail wciąż z powodzeniem spełnia funkcję, którą pełnił na długo przed narodzinami Marka Zuckerberga.

Dziś chcąc się dowiedzieć czegoś o obcej osobie, mamy do dyspozycji wyszukiwarki, serwisy zrzeszające profesjonalistów, blogi i mikroblogi oraz wspomniany portal Facebook. Okazuje się, że pomimo dostępności wielu zaawansowanych narzędzi do e-podglądactwa, zasada „pokaż mi swój e-mail, a powiem ci kim jesteś” funkcjonuje nadal. Adres poczty elektronicznej wciąż może być cennym źródłem informacji o właścicielu. Co można z niego wyczytać?

Anatomia użytkownika Gmaila

Okazuje się, że całkiem sporo. Na początku roku serwis Hunch.com przeprowadził ankietę wśród swoich użytkowników. Badani odpowiedzieli na szereg pytań – poczynając od poglądów politycznych, a kończąc na pytaniach o budowę ciała. Na podstawie odpowiedzi stworzono profile typowych użytkowników popularnych systemów pocztowych.

Dla użytkowników Gmaila ważniejsza od rodziny jest kariera. Przeważnie są to młodzi mężczyźni z dużych miast. Często podróżują i lubią otaczać się gadżetami. Mniejsze zamiłowanie do podróży wykazują posiadacze adresów w domenie @yahoo.com. W tej grupie przeważają kobiety w wieku 18 – 49 lat z wyższym wykształceniem i dziećmi. Młodsze kobiety chętniej wybierają pocztę Hotmail. Mieszkają na przedmieściach, lubią słodycze i swój pokój w domu rodziców. Głównym zmartwieniem użytkowników poczty AOL jest nadwaga. Tutaj również przeważają kobiety (35 – 64 lat). Cenią wartości rodzinne, mają kilkoro dzieci i mieszkają na przedmieściach. To najbardziej religijna grupa spośród wszystkich badanych.

Czy polscy użytkownicy poczty Gmail lub Yahoo mają podobne cechy jak ci zza Oceanu? Trudno powiedzieć, ponieważ w naszym kraju nie prowadzono takich badań. Wśród polskich internautów dużą popularnością cieszą się skrzynki pocztowe oferowane przez lokalnych graczy. Badania SARE pokazują, że w 2009 r. internauci najczęściej wybierali adres w domenie @gmail.com (30% badanych). Na kolejnych miejscach znalazły się: Wirtualna Polska (22%), Onet (19%) i O2 (14%).

Szukasz pracy? Zadbaj o adres e-mail

Adres poczty elektronicznej może być szczególnie cenną informacją dla osób, które zajmują się rekrutacją.

„W trakcie rekrutacji nie zwracam uwagi na to, jakiego systemu pocztowego używa kandydat – mówi Sabina Stodolak, HR manager Grupy Adweb - Nie ma znaczenia, czy aplikację wysłano ze skrzynki Onetu czy Wirtualnej Polski. Ważniejsze jest to, co widnieje przed znakiem @. Zdarza się, że otrzymuję zgłoszenie od kandydata z wieloletnim doświadczeniem, który posługuje się niepoważnym adresem e-mail. Ksywka z liceum nadaje się do kontaktu ze znajomymi, ale nie robi dobrego wrażenia na osobie rekrutującej”.

Szukając pracy zwykle pamiętamy o tym, by dopracować CV oraz odpowiednio ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną. Coraz częściej zwracamy uwagę na ustawienia prywatności w portalach społecznościowych i skasowanie niewłaściwych zdjęć. Warto również spojrzeć na swój adres e-mail jak na kolejną informację o nas, którą otrzyma przyszły pracodawca. Jak sprawić dobre wrażenie przy pomocy kilku liter przed znakiem @?

„To nic trudnego – przekonuje Sabina Stodolak – wystarczy trzymać się standardu imię.nazwisko@nazwapoczty.pl Taki adres wygląda profesjonalnie, w dodatku ułatwia zapamiętanie nazwiska kandydata. Polecam również wpisać w polu „Od” swoje imię i nazwisko zamiast lakonicznego „ja”. To ułatwia rekruterowi odnalezienie maila z aplikacją w skrzynce odbiorczej”.

Adres e-mail we własnej domenie

Wyższą szkołą pocztowej jazdy są adresy e-mail we własnej domenie. Chętnie posługują się nimi osoby profesjonalnie zajmujące się internetem. Graficy, webdesignerzy, specjaliści od e-marketingu często rejestrują domeny z własnym nazwiskiem, aby – oprócz adresu mailowego - uruchomić pod nimi portfolio, stronę informacyjną lub branżowego bloga.

Wbrew pozorom posiadanie profesjonalnie wyglądającego adresu e-mail nie jest zarezerwowane dla osób z umiejętnościami informatycznymi. Nie trzeba również posiadać miejsca na serwerze. Aby uruchomić skrzynkę pocztową pod adresem typu imie@nazwisko.pl wystarczy mieć konto w usłudze Gmail i zarejestrować domenę ze swoim nazwiskiem. W sieci można znaleźć poradniki, opisujące krok po kroku jak to zrobić. Z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

„Adres e-mail we własnej domenie nie kosztuje wiele – przekonuje Katarzyna Gruszecka-Kara, kierownik działu domen i hostingu marki 2BE.PL – Cena odnowienia domeny po roku zwykle jest wyższa od ceny rejestracji, dlatego warto skorzystać z rozwiązań długoterminowych, pozwalających na obniżenie kosztów. Przykładowo, w ofercie 2BE.PL „Plan Dwuletni” ceny rejestracji polskich domen na okres dwóch lat zaczynają się już od 10 zł”.

Co zrobić gdy domena jest zajęta?

Problemem przy tworzeniu personalnego adresu e-mail może okazać się dostępność domeny. Wiele adresów internetowych, zawierających popularne polskie nazwiska, jest już zajęta. Rozwiązaniem może być rejestracja domeny z innym rozszerzeniem. Wśród polskich internautów oprócz końcówki .pl dużym powodzeniem cieszą się europejskie domeny .eu oraz globalne .com.

Wybór jest całkiem spory - rejestratorzy domen oferują rozszerzenia dosłownie z całego świata. Jednak zanim zdecydujemy się na rejestrację własnego nazwiska z końcówką przypisaną Chile (.cl) lub Haiti (.ht), warto zastanowić się czy nasz wybór nie jest zbyt egzotyczny. Pamiętajmy, że adres e-mail we własnej domenie ma nie tylko wyglądać profesjonalnie. Ważne jest, aby jego zapamiętanie nie sprawiało problemu, dlatego warto pozostać przy rozszerzeniach popularnych i rozpoznawalnych w Polsce.

Innym sposobem na zajętą domenę z nazwiskiem jest zarejestrowanie adresu typu imienazwisko.pl. Adres e-mail będzie wtedy nieco dłuższy, na przykład kontakt@imienazwisko.pl, ale domena daje takie same możliwości jak krótsza wersja z samym nazwiskiem. Bez problemu można pod nią uruchomić personalną stronę www.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Maciek Kurek

Specjalista ds. public relations w Grupie Adweb. Na co dzień zajmuje się działaniami wizerunkowymi dla marki 2BE.PL, będącej częścią Grupy. Z wykształcenia socjolog. W trakcie studiów ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...