Zamknij
Social Media

 

M jak Mobile

Facebook Buzz

WWW Review

Politycy kontra celebryci. Kto utalentowany, a kto tylko rozpoznawalny

30Październik2011

Autor: Witold Sokołowski, Tagi: celebryci, politycy, ARC Rynek i OpiniaPolitycy kontra celebryci. Kto utalentowany, a kto tylko rozpoznawalny

Joanna Brodzik i Paweł Wilczak to najsympatyczniejsza para polskiego show-biznesu - ogłosił niedawno ARC Rynek i Opnia. Hanna i Tomasz Lis są parą najbardziej rozpoznawalną, a Anna Maria Jopek i Marcin Kydryński najbardziej utalentowaną. Ciekawe, że ci najsympatyczniejsi - zdaniem respondentów - wcale nie muszą być już tak zdolni, a ci najbardziej rozpoznawalni mogą nie zostać uznani ani za sympatycznych, ani za utalentowanych.

To oczywiście tylko zabawa sondażowa. Świadczy o tym, jak ulotne i nie do końca prawdziwe jest to, co widzimy na szklanym ekranie. Jak bardzo kierujemy się internetowymi plotkami, półprawdami z tabloidów i opiniami osób trzecich. Jak często pierwsze wrażenie, przypadkowa wypowiedź lub nawet ekranowa rola wpływają na nasze oceny.

Sondażowa nierzeczywistość dotyczyć może wszystkiego. Macroscope OMD, na przykład, zapytał internautów, jak według nich sprawdziliby się w roli gwiazd spotów reklamowych najbardziej znani politycy. Czemu nie? Skoro celebryci mogą przekonywać nas do zakupu produktów lub udziału w akcjach społecznych, to dlaczego nie zweryfikować 'wiarygodności" polityków.

Macroscope OMD zastrzegło od razu, że politycy jako osoby publiczne mają szereg cech wspólnych z celebrytami, ale wykorzystanie ich w reklamie byłoby bardzo ryzykowne. Tak na wypadek, gdyby któryś z polityków po wyborczej porażce zdecydował się zmienić profesję i nabrał chęci na reklamę środków czystości lub wycieczek.

Do czego, zdaniem ankietowanych, nadają się najbardziej polscy politycy? Do reklamy piwa. Największą szansę na odniesienie sukcesu w udziale w reklamie piwa miałby świetnie obyty w medialnym świecie Janusz Palikot. Jeden na czterech-pięciu respondentów typował go na polityka, który skutecznie mógłby go zachęcić do zakupu tego trunku (22,1% ankietowanych). Palikot ma doświadczenie w branży alkoholowej, czego zresztą nigdy nie ukrywał. Nawet w uprawianej przez niego polityce niejednokrotnie przewijały się wątki małpeczek, zakrapianych biesiad u premiera i lubelskiego Polmosu.

Za to minister Radosław Sikorski nie jest bliżej znany z promocji sektora turystycznego. Chyba, że za taką uznać jego częste wyjazdy zagraniczne, m.in. do Brukseli. Polityk ten znalazł się w ścisłej czołówce (średnia wskazań: 7,0%; wynik powyżej średniej w 4 z 8 kategorii) i jest widziany szczególnie chętnie w reklamach funduszy unijnych (10,1%), akcji społecznych (9,1%), produktów bankowych (7,6%) oraz… pozostaje niekwestionowanym liderem w kategorii wycieczek (8,6%).

Jakie jeszcze produkty mogą reklamować nasi politycy? Ryszard Kalisz najbardziej nadaje się do reklamy słodyczy (14,9%) oraz piwa (13,8%). Ma dobry humor i rubaszną osobowość. Razem powoduje to, że pozytywnie zostałby odebrany w reklamie wprowadzających nas w dobry nastrój produktów. Sklepy dyskontowe to z kolei domena Jarosława Kaczyńskiego. Polityk ten sam niejako wpisał się w taką rolę raz robiąc zakupy w osiedlowym sklepie, innym razem wymieniając Biedronkę jako sklep dla najbiedniejszych. W takich reklamach widziałoby go aż 15,4% internautów.

Warto przy tym zaznaczyć, że ankietowani internauci nie widzą miejsca w reklamie ani dla Zbigniewa Ziobry, ani dla Antoniego Maciarewicza. Obaj nie wzbudzają na tyle pozytywnych emocji, by przypisać ich do którejkolwiek z kategorii, włączając w to nawet środki czystości. A przecież ich kariery polityczne bezsprzecznie kojarzone są z zaprowadzaniem ładu i porządku. Równie mało wyrazistym politykiem, zdaniem ankietowanych, jest Waldemar Pawlak. Obok Ziobry i Kaczyńskiego ten powszechnie znany innowator i miłośnik multimedialnych gadżetów otrzymał jedne z najmniejszych wskazań. Niestety, przez niedopatrzenie chyba Macroscope OMD nie umieściło nowoczesnych technologii na liście.


stały link | blip |

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...

,,Przywykliśmy raczej na politykę narzekać. Jednak, że w obszarze komunikacji polityka potrafi wykorzystywać pewne narzędzia i taktyki jako pierwsza, a przez to również kreować trendy. " - Konrad Ciesiołkiewicz