Zamknij
Prosto z rynku - PR w polityce info

Polska scena polityczna pod koniec 2013r.

Witold Sokołowski, 2014-01-15 14:27:15

Medialność partii politycznych i ich liderów poszła nieznacznie w dół – wynika z raportu „Scena Polityczna” dotyczącego listopada 2013. Z opracowania przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” dowiadujemy się, że najbardziej stracił Twój Ruch. Na przeciwnym biegunie znalazło się PSL.


Łącznie liczba publikacji na temat ugrupowań zmniejszyła się wprawdzie zaledwie o 0,43 proc., jednak wahania wśród wyników poszczególnych partii były znaczące. Najbardziej spadło zainteresowanie Twoim Ruchem. Partia Janusza Palikota w poprzednim miesiącu była na górce, dzięki zmianie nazwy i medialnym akcjom z tym związanym. W poprzedniej edycji raportu „Scena Polityczna” jej lider okazał się jedynym - spośród badanych – którego obecność w prasie zwiększyła się. Teraz partia odnotowała aż o 25 proc. publikacji mniej.


Polska scena polityczna pod koniec 2013r.


Wykres 1. Procentowa zmiana liczby publikacji na temat partii politycznych w Polsce w listopadzie 2013 względem października 2013


Z kolei PSL zyskało 23 proc., choć spory w tym udział publikacji niekorzystnych dla współrządzących. Największe tytuły prasowe nie omieszkały rozpisywać się na temat dawnego marszałka województwa podkarpackiego Mirosława K. – w przeszłości członka Polskiego Stronnictwa Ludowego. Polityk usłyszał zarzuty m.in. płatnej protekcji i gwałtu. Pojawiły się także takie teksty, jak „Tusk wycina ludzi Pawlaka” czy też na temat niezadowolenia ludowców z traktowania koalicjanta, zwłaszcza przy okazji rekonstrukcji rządu.


Jeśli chodzi o medialność pozostałych partii – na szczycie zestawienia PiS mocno zbliżył się do PO. Podczas gdy opozycja zyskała prawie 4 proc., PO straciła 3 proc. W efekcie różnica pomiędzy dwoma największymi partiami w Polsce zmniejszyła się do 460 publikacji. Na temat PO pojawiło się 3,9 tys. publikacji – natomiast tych dotyczących PiS było 3,5 tys. Trzecie miejsce tradycyjnie zajął Sojusz Lewicy Demokratycznej (1,8 tys.), a za jego plecami znalazło się PSL (1,2 tys.). Ponad dwukrotnie mniej pisało się na temat Twojego Ruchu. Ostatnie miejsce zajęła Solidarna Polska (0,4 tys. materiałów).


Polska scena polityczna pod koniec 2013r.


Wykres 2. Liczba przekazów medialnych, w których wystąpili liderzy partii politycznych - listopad 2013 r.


Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała wśród przewodniczących partii. Tutaj wprawdzie również liderem spadków był Palikot (aż -49 proc.), ale znajdujący się na czele zestawienia premier znacznie oddalił się od reszty stawki. W związku ze zmianami w rządzie Tusk nie miał sobie równych w trzecim tygodniu listopada. Największa dysproporcja wystąpiła dokładnie 21. dnia miesiąca. Szef Platformy zyskał 11 proc. w stosunku do poprzedniego badania PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Z kolei drugi Kaczyński stracił przeszło 6 proc. Spadki dotyczyły także pozostałych liderów partii parlamentarnych – z wyjątkiem Janusza Piechocińskiego – również często występującego w kontekście zmian w Radzie Ministrów.


Badanie „Scena Polityczna” realizowane jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej. Od września 2010 roku „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” co miesiąc publikuje raport zawierający wyniki aktywności prasy w sferze politycznej. Najnowsze wydanie dotyczy materiałów, jakie ukazały się od 1 do 30 listopada 2013 roku.


*„Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”

zobacz zdjęcia

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...