Zamknij
Wiedza PR - SEO/SEM

Pozycjonowanie stron - „kluczowa” współpraca

Grzegorz Skiera, 2010-03-15 23:42:14

Rosnąca popularność reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Coraz większy ukłon w stronę efektywnych działań SEO - o tym mówi się wiele. Sporadycznie zwraca się natomiast uwagę na relacje i oczekiwania, jakie pojawiają się w obszarze współpracy pomiędzy klientem a firmą SEO. 

Często zdarza się tak, że klienci zamawiający usługę pozycjonowania nie są świadomi reguł, na których opierają się tego typu działania reklamowe. Pomimo wcześniejszego przedyskutowania zasad i warunków współpracy, wykazują oni rozczarowanie, co z pewnością prowadzi do jej zaburzenia. Aby uzyskać pełne zadowolenie i satysfakcję z prowadzonych działań SEO warto wiedzieć, jak rzeczywiście przebiegać powinna przynosząca profity współpraca z firmą pozycjonującą. 

„Dobry początek”

Najczęściej, tuż po podpisaniu umowy, firma pozycjonująca przekazuje klientowi audyt jego strony www, w którym wskazuje zmiany, jakie należy wykonać, aby witryna ta mogła być efektywnie pozycjonowana. Należy mieć świadomość, że tego rodzaju optymalizacja serwisu jest niezbędna i stanowi podstawowy fundament dla działań związanych z pozycjonowaniem. W zależności od budowy serwisu klienta, najczęściej zmianie ulegają nagłówki meta, adresy URL, a także struktura witryny. Niejednokrotnie wymagana jest również zmiana treści tak, aby były one bardziej przyjazne dla robotów wyszukiwarek. Dobrze, jeżeli teksty publikowane w serwisie zawierają odpowiednio dobrane i rozmieszczone słowa kluczowe. Dodatkowo powinny być one zredagowane zgodnie ze strategią marketingową klienta. Warto zaznaczyć, iż  nierzadko zmiany mające na celu odpowiednie przygotowanie serwisu internetowego do działań SEO, bywają czasochłonne i kosztowne. Aby zaoszczędzić czas oraz zminimalizować koszty, dobrze podjąć współpracę z firmą pozycjonującą  już przed stworzeniem witryny. Doradzi ona bowiem, jak przygotować serwis od strony technicznej, jego strukturę i odpowiednie treści. Dzięki temu będzie on już w dużej mierze przygotowany do działań SEO.

Właściwe działania pozycjonujące

Najważniejszym aspektem pozycjonowania jest zdobywanie linków. Można je pozyskać min. z katalogów stron, artykułów oraz innych witryn internetowych. W ramach tych witryn firmy Seo przygotowują również „zaplecze” stron linkujących. Niejednokrotnie jest ono dedykowane dla danego klienta. Budowanie zaplecza przyspiesza efekty pozycjonowania, dzięki czemu rosną pozycje jego witryny, a firma SEO zyskuje lepszą kontrolę nad linkami. Na tym etapie wykonywane mogą być również działania SeoPR, w ramach których firma pozycjonująca zajmuje się kreowaniem wizerunku klienta w Internecie, zdobywając jednocześnie  wartościowe linki z tematycznych portali internetowych. Korzystając ze wszystkich wyżej wymienionych usług, należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie to proces ciągły i nie można na samym początku przewidzieć całego przebiegu kampanii. Z tego względu niejednokrotnie, w trakcie jej trwania, w ramach dodatkowej optymalizacji, wykonuje się różnego rodzaju zmiany na stronie.

Ważna komunikacja

Niezwykle istotnym elementem pracy nad kampanią SEO jest komunikacja pomiędzy klientem a firmą pozycjonującą. Stałym obowiązkiem firmy pozycjonującej jest systematyczne informowanie Klienta o przebiegu prac. Odbywa się ono zwykle za pomocą przekazywanych drogą elektroniczną bądź na indywidualnym spotkaniu raportów. Coraz częściej firmy oferują również swoim klientom dostęp do specjalnej Strefy Klienta online, gdzie może on na bieżąco śledzić przebieg realizowanej kampanii. Należy jednak podkreślić, że dialog pomiędzy firmą SEO a klientem ma ogromne znaczenie podczas całej kampanii SEO. Pozwala on bowiem sprawdzić czy działania pozycjonowania idą w kierunku zgodnym z polityką klienta, a także czy  zwracają się koszty całej inwestycji. Sam klient najlepiej zna własną ofertę handlową, a także korzystne okresy sprzedażowe dla swoich produktów czy usług. Podzielenie się tego typu wiedzą z firmą pozycjonującą może znacznie przyspieszyć efekty działań SEO.

Warto wiedzieć

Wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, iż kampania SEO wymaga zaangażowania również z ich strony. Podczas współpracy z firmą pozycjonującą nie powinni oni pozostawać biernym zleceniodawcą. Jest to bowiem najlepszy czas na optymalizację treści zamieszczanych w serwisie, czy rozbudowanie go o dodatkowe podstrony. Tego typu działania wspomagają pozycjonowanie. Firmę SEO powinno traktować się również jako partnera, z którym uzgadnia się określone decyzje. Ewentualna zmiana struktury witryny czy linków kodu HTML nie powinna zatem nastąpić bez wcześniejszej konsultacji. W przypadku kiedy takie działania mają miejsce bez porozumienia z firmą pozycjonującą, zmuszona jest ona w tym momencie do nagłej zmiany strategii linkowania lub niejednokrotnie do wykonania całej pracy od początku. Może to poważnie zaszkodzić całej kampanii. W sytuacji, gdy wyniki pozycjonowania, które przedkładają się na wysoką pozycję, wzrost odwiedzalności oraz zwrot inwestycji są zadowalające, nie powinno się zmieniać firmy pozycjonującej, nawet jeżeli firma konkurencyjna oferuje niższe koszty pozycjonowania. Warto mieć na uwadze fakt, że w momencie zerwania umowy, firma SEO zdejmie wszystkie linki prowadzące do strony, przez co jej pozycja w wyszukiwarce spadnie i jednocześnie zmniejszy się również odwiedzalność. Zanim druga firma pozycjonująca osiągnie te same pozycje upłynie znaczna ilość czasu. Prawdopodobnie ubędzie nam jednocześnie sporo klientów na rzecz konkurencji. Istotną informacją jest również fakt, że wyszukiwarka Google jest szczególnie wrażliwa na diametralne zmiany w linkowaniu. W tym momencie trzeba się więc liczyć z niekorzystnymi „karami” ze  strony Google. Konsekwencją tej sytuacji będzie długotrwała praca nad pozycjonowaniem aktualnej strony, budowa całkiem nowego serwisu bądź inwestycja  w kampanię linków sponsorowanych.

Co może zakłócić współpracę..

Okazuje się, iż najczęściej mające miejsce pomiędzy Klientem a firmą SEO nieporozumienia wynikają przede wszystkim z braku cierpliwości. Klient, w większości przypadków zostaje  przy pierwszym już kontakcie uprzedzony, iż na efekty płynące z pozycjonowania będzie należało poczekać. Zdarza się jednak tak, że nie przyjmuje on tego faktu do wiadomości i często jest rozczarowany, iż nie nastąpiły one natychmiast. Decydując się na reklamę w wyszukiwarkach, w postaci pozycjonowania, trzeba natomiast przyjąć, że to inwestycja długofalowa. Co więcej klienci, zamiast zaufać profesjonalistom, narzucają im wybrane przez siebie słowa kluczowe, które mogą nie przynieść im korzyści. W ten sposób decydują się oni na finansowanie fraz nie generujących ruchu na stronie. Warto wiedzieć, że profesjonalna firma pozycjonująca, korzysta z narzędzi do oceny fraz pod kątem ich popularności w wyszukiwarce. Na tej podstawie jest ona w stanie wskazać trafne słowa kluczowe. Ostatecznie pozycjonowane frazy powinny jednak zostać wybrane na podstawie uzgodnień między dwoma firmami. Istnieje także możliwość monitorowania statystyk, dzięki czemu udaje się zauważyć czy dana fraza powoduje ruch na stronie. Pozwala to również określić czas, jaki Internauci wchodząc na daną frazę, spędzają na stronie, ilość odwiedzanych przez nich podstron, a także wykonanych akcji tj. zakup, rejestracja czy kontakt. Warto również wspomnieć, iż sporo klientów prosi firmę SEO o wyjaśnienie, dlaczego pomimo wzrostu pozycji i odwiedzalności ich serwisu internetowego, obserwują oni zaledwie niewielki wzrost sprzedaży. Należy tu więc zaznaczyć, iż firma pozycjonująca nie odpowiada za sprzedaż bezpośrednio. Jej zadaniem jest generowanie ruchu na stronie z wyszukiwarek internetowych. Natomiast o samym zakupie decyduje przede wszystkim zawartość strony www. Witryna powinna być zatem stworzona zgodnie z zasadami usability. Zadaniem tekstów publikowanych w serwisie jest zachęcenie do zakupu. Dobrze, jeśli oferta jest również konkurencyjna cenowo. Profesjonalna firma SEO posiada w swojej ofercie usługi z zakresu doradztwa oraz copywritingu, w ramach których udziela klientowi informacji  w jaki sposób zbudować skuteczną marketingowo stronę www, a także redaguje  profesjonalne teksty ofertowe na jego stronę. Należy jednak pamiętać, że to klient decyduje w jaki sposób skorzysta z przekazanej mu wiedzy. Nie powinien on również obwiniać firmy SEO za niskie wyniki sprzedaży, jeżeli ruch na stronie wzrasta. W tym momencie problem istnieje prawdopodobne poza obszarem działań SEO.

Pozycjonowanie to obecnie najskuteczniejsza metoda reklamy w sieci Internet. Decydując się na kampanię SEO, warto jednak mieć świadomość, że to kampania wymagająca czasu i niemożliwe jest natychmiastowe uzyskanie efektów.  Dodatkowo niezwykle istotną sprawą jest dialog pomiędzy klientem a firmą pozycjonującą. Sam klient najlepiej zna swoją ofertę i może wskazać co firma SEO powinna promować. Ta natomiast, dzięki narzędziom, z których na co dzień korzysta, może zasugerować klientowi zmiany treści publikowanych na stronie oraz oferty, w zależności od trendów wyszukiwania. Z pewnością współpraca obu stron, oparta na wzajemnym zrozumieniu, przyniesie ze sobą sukces w postaci zwiększonej sprzedaży.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Grzegorz Skiera

Z branżą internetową związany jest od roku 2000. Początkowo jako twórca stron internetowych oraz prezentacji Flash. Od 2004 roku specjalizuje się w pozycjonowaniu stron w ...

Ostatnie artykuły tego autoraPR i SEO – połączenie sił

Obecnie ponad 70 % Polaków poszukuje danych o produktach i usługach w sieci. Internet stał się ...

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...