Zamknij
Relacje

PR i content marketing – związek idealny?

Witold Sokołowski, 2015-12-09 12:20:48

30 listopada br. w MiTo odbyło się spotkanie z cyklu Kawa, Herbata, PR współorganizowane przez Związek Firm Public Relations i agencję 24/7 Communication. Debata miała za zadanie rozważyć czy PR i content marketing mogą stworzyć związek idealny. Moderatorem była Katarzyna Fabjaniak-Czerniak, Group Account Manager 24/7 Communication.

Podczas spotkania gościliśmy szerokie grono prelegentów: Barbarę Stawarz (Havas Worldwide), Pawła Stano (LifeTube), Dariusza Andriana (VML Poland), Michała Rutkowskiego (Grupa naTemat), Przemysława Furę (24/7 Communication) oraz Kubę Jankowskiego (Akademia Video, program Matura to Bzdura).

Co zrobić aby nasza strategia była efektywna? Najważniejsze jest aby skupić się na jakości naszego planu, dopracować go, stworzyć wartościową podstawę, do której będziemy mogli dopasować historię (tzw. story), a potem kanały komunikacji. Musimy określić naszą grupę docelową, a potem dopasować do niej język komunikacji. Nie ma określonego przepisu na sukces naszej kampanii, każda jest inna. Najważniejsza jest prostota i kreatywność. PR i content są definicjami, które się rozmywają, ale razem tworzą mocną podstawę do stworzenia dobrej kampanii.

Według Dariusza Andriana kombinacja, która zapewni nam sukces to content, big data (analityka) oraz technologia. Tworzenie kampanii musimy zacząć od podstaw, czyli od analityki. Kluczowym wyzwaniem dla PRowca, czy osób tworzących strategie jest budżet, to podstawa, bez której nie jesteśmy w stanie dokładnie zaplanować strategii. Musimy mieć jasno określone informacje, tj. ile możemy wydać na produkcję, ile na media, itp. Wymaga to zintegrowania różnych departamentów. Dlatego tak istotna jest analityka. Pomysł na content, kreatywność oraz emocje są istotne w tworzonym projekcie, ale potrzebne jest też tzw. zaplecze. Wtedy też umiejętne wykorzystanie stworzonego contentu przełoży się na zysk marketingowy.

Przemek Fura podkreślał kolejność tworzenia kampanii, najpierw strategia, potem historia, a na końcu dopasowanie kanałów. W dzisiejszych czasach jesteśmy zarzucani informacjami, uwaga odbiorców jest rozproszona, dlatego nie możemy skupiać się tylko na dużych mediach, ale starać się dopasować do szybko zmieniającego się świata. Wielokanałowość to podstawa dobrej strategii.

Barbara Stawarz odnosząc się do tytułowego pytania spotkania potwierdziła, że PR i content to związek idealny. Ale gdzie szukać inspiracji? Między innymi u liderów opinii, influencerów. Pomysłów, czy trendów powinniśmy też szukać w narzędziach analitycznych (np. w algorytmach Google). Przy prowadzeniu kampanii istotne też jest aby firma, czy agencja były narratorem treści, oczywiście to użytkownik musi mieć możliwość swobodnego wyrażenia opinii, ale firma powinna nadzorować treści. Patrząc na kampanie z perspektywy marketera trzeba też mieć na uwadze cele biznesowe klienta.
Michał Rutkowski na pytanie o efektywność kampanii contentowych podkreślił, że testowanie jest ważne, a digital na to pozwala. Jest to istotne, ponieważ Internet to swego rodzaju magia, nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć, czy zaplanować. Dzięki zaskoczeniu i pewnej nieprzewidywalności Internetu możemy uczyć się na konkretnym studium przypadków – powiedział Paweł Stano.

A co odróżnia naszą branżę od świata Youtuba? Kuba Jankowski porównał Youtuberów do pewnego rodzaju artystów, jest to świat pozwalający na spontaniczność, ale też prostotę przekazu, a wszystko pełne emocji. Takie filmy są udostępniane dalej. Emocja łączy się też z contentem, bo dobry content to content pełen emocji.

Na podsumowanie 6 złotych rad prelegentów:

  1. Warto kooperować z influencerami, ale współpraca ta powinna być i z jednej i z drugiej strony otwarta
  2. Skupmy się bardziej na jakości naszych strategii, komunikatów
  3. Myślmy wielokanałowo, patrzmy szeroko na komunikację
  4. Dajmy się zainspirować i sami inspirujemy innych
  5. Musimy być otwarci na zmiany, obserwujmy trendy i bądźmy odważni
  6. Bądźmy skupieni i rzetelni, ale też powinniśmy umieć pomóc naszemu szczęściu 

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...