Zamknij
Wiedza PR - Teoria PR

Praktyczny charakter NLP

Witold Sokołowski, 2010-02-24 08:34:57

Praktyczny charakter NLP

NLP – neurolingwistyczne programowanie – dzięki swojej uniwersalności pozwala osobom, które uczą się jego metod skutecznie rozwijać zdolności komunikacyjne i interpersonalne w oparciu o własne, dotychczasowe doświadczenia. Siła neurolingwistycznego programowania tkwi w aktywnym treningu, poszanowaniu indywidualnego systemu wartości zarówno ucznia, jak i osób go otaczających. Programowanie neurolingwistyczne pomaga identyfikować trudności, szukać rozwiązań i wytyczać nowe cele – słowem rozwijać samoświadomość.

Skuteczność NLP tkwi w różnorodności źródeł wiedzy, na których opiera się ta nauka. Neurolingwistyczne programowanie jest działem psychologii stosowanej – czyli takiej, która wyniki badań wykorzystuje do rozwiązywania praktycznych problemów – ale czerpie też z dorobku innych dziedzin, jak lingwistyka, semantyka ogólna czy antropologia. Istotne są też inspiracje z dziedziny psychoterapii (terapia systemowa, terapia gestalt, terapia ericksonowska). Dzięki takim podstawom, NLP to zbiór uniwersalnych i prostych metod wspomagania rozwoju osobistego.

Kluczową zaletą profesjonalnego NLP jest prostota metod pracy nad rozwojem osobistym  i własnymi umiejętnościami interpersonalnymi, do których należy efektywna komunikacja. Trening NLP nastawiony jest przede wszystkim na szukanie dróg zmieniania siebie samego – tak, by potem posiadać umiejętność zrozumienia rozmówcy i odnalezienia się w roli np. zarządzającego zespołem.

 

 

NLP jest blisko człowieka, jego indywidualnych cech i potrzeb. Neurolingwistyczne programowanie opiera się na przekonaniu, że każdy postępuje zgodnie z własnym sposobem postrzegania świata i nie należy tego indywidualizmu niszczyć, wręcz odwrotnie – budować swój potencjał. Nauka NLP zakłada intensywną pracę nad indywidualnym rozwojem osoby uczącej się technik NLP pod opieką wykwalifikowanego trenera.

Kluczem do zrozumienia jak działa NLP jest przyswojenie sobie jego podstawowych założeń:
1.    NLP jest „ekonomiczne” – uczy wyzwalać „wewnętrzne zasoby” każdego człowieka (zestaw jego indywidualnych, doświadczeń, emocji oraz odkryć);
2.    NLP jest „ekologiczne” – szanuje i pielęgnuje indywidualne wartości, dba o zachowanie harmonii korzyści i bezpieczeństwa osób, które zmieniają się w wyniku treningu;
3.    NLP jest „pozytywne” – przekonuje, że każde zachowanie ma pozytywny cel, a błędy należy akceptować i wyciągać z nich wnioski;
4.    NLP jest „aktywne” – traktuje rozwój osobisty jako aktywny proces, który wymaga dużego zaangażowania;
5.    NLP jest „refleksyjne” – wskazuje autorefleksję i samoświadomość jako główną metodę wytyczania i osiągania nowych celów;
6.    NLP jest „praktyczne” – szuka praktycznych rozwiązań dla konkretnych problemów.

Podstawową barierą, która blokuje realizację stawianych sobie celów, jest nieumiejętne ich nazywanie. Techniki stosowane podczas treningu NLP polegają na wydobywaniu zdolności oddzielania sedna niepowodzeń od emocji, które towarzyszą opowiadaniu o nich.

Trening NLP wyzwala proces:

Identyfikacja problemu - rozwiązanie problemu i realizacja zadań - wytyczanie nowych celów

Neurolingwistyczne programowanie pomaga skutecznie rozumieć otaczającą nas rzeczywistość, doświadczać jej i o niej komunikować. Dzięki takiemu podejściu, NLP wyzwala impuls do działania, wspomaga rozwój osobisty i uczy skutecznej komunikacji z innymi. Nie byłoby to możliwe bez poznania siebie – swoich emocji, reakcji i doświadczeń.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...

,,Był rok 2009 czasem między-epoki. W polskiej polityce cza­sem pogarszania jej jakości i dominacji źle rozumianego PR" - Jerzy Nowakowski, Przewodnik Katolicki