Zamknij
Felietony

Prezes ZFPR podsumowuje 2014r.

Norbert Ofmański

Wydarzenie roku

Na początku kwietnia tego roku mieliśmy okazję gościć w Krakowie kilkunastu najważniejszych przedstawicieli branży PR na świecie reprezentujących ICCO, międzynarodową organizację doradztwa PR. Było to pierwsze w Polsce spotkanie Rady Dyrektorów tej organizacji, podczas którego ustalana była agenda na najbliższy rok. Dla wielu uczestników tego spotkania był to pierwszy kontakt z polską branżą PR. Niektórych z nich mieliśmy okazję później gościć w roli prelegentów podczas jesiennej konferencji PR Forum. W Polsce ICCO reprezentowane jest przez zarząd ZFPR i to właśnie na zaproszenie Związku odbyło się spotkanie władz ICCO w Krakowie.

Niewątpliwie, do jednych z ważniejszych wydarzeń branży PR możemy zaliczyć coroczną Galę konkursu "Złote Spinacze" organizowaną przez ZFPR, gdzie są wybierane i nagradzane najlepsze projekty PR realizowane w naszym kraju nie tylko przez agencje PR, ale firmy i organizacje, które zgłaszają realizowane kampanie. Spośród ponad 200 nadsyłanych z całego kraju prac wybieralne i nagradzane są najciekawsze w 40 kategoriach. Prace oceniane są przez ponad 30 osobowy skład jurorski wybitnych specjalistów. Podczas uroczystej wieczornej gali wręczenia nagród i wyróżnień, w której wzięło ponad 300 osób, mieliśmy możliwość poznać te prace, ich twórców oraz firmy realizujące kampanie.

Sukces roku

Jednym z ważniejszych i niepowtarzalnych wydarzeń w mijającym roku były obchody Święta Wolności z okazji 25-lecia wolnych wyborów w Polsce. W uroczystościach na placu Zamkowym w Warszawie udział wzięli przywódcy z całego świata w tym prezydent USA Barak Obama. Na prośbę Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego wiele instytucji pozarządowych wsparło nagłośnienie tego święta w tym Związek Firm PR oraz bezpośrednio wielu jego członków, największych firm PR w Polsce.

Porażka roku

Za duży krok wstecz w mijających roku, można uznać sposób oraz formę organizowania przetargów na usługi PR. Dobrze ilustruje ten problem opisywany przez media przykład Kompani Piwowarskiej gdzie ponad połowa z 12 agencji zaproszonych do przetargu wycofała się z udziału kwestionując w ten sposób intencję jego organizatorów. Niestety, nie jest to jedyny przykład tego typu praktyk na rynku. Co raz częściej spotykamy się z przetargami, których jedynym celem jest wyłącznie pozyskanie know-how agencji lub wręcz zebranie najlepszych pomysłów do samodzielnej realizacji bez wynagradzania ich twórców. Szacuje, że w Polsce tylko 10% przetargów na usługi PR jest rozstrzyganych, co stanowi ewenement na skalę Światową i jest jawnym pogwałceniem poszanowania własności intelektualnej.

Prognoza na 2015

Kurczący się rynek tradycyjnych mediów wymusza zmiany w ofercie firm zajmujących się profesjonalnie komunikacją. Z jednej strony zmiany te niosą zagrożenie w postaci spadków przychodów ze sprzedaży tradycyjnych usług np. media relations lecz z drugiej tworzą okazję do poprawy pozycji na rynku dla tych którzy odnajdą się w nowych realiach komunikacji cyfrowej, gdzie słowo coraz częściej zastępowane jest obrazem. Jak wynika z raportu ICCO, branża PR w Europie jest najmniej optymistyczna na tle reszty świata. Lecz dla Europy wyzwaniem jest nie tylko rozwój kompetencji w kanałach social media, ale również badań efektywności oraz szeroko rozumianego digital. Coraz częściej możemy obserwować zacieranie się granic w komunikacji konsumenckiej pomiędzy klasycznym PR a Digital czy reklamą, gdzie koncepty kreatywne i zarządzanie treścią decydują o przewadze realizowanych kampanii. Właśnie w Europie w tym Polsce możemy obserwować rozwijające się nowe trendy prawdziwie zintegrowanej komunikacji, którymi podąża reszta rynków światowego PR.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Norbert Ofmański

Dyrektor zarządzający On Board PR. Jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Konsultantów Public Relations IPRA oraz członkiem Rady Polskiego Związku Firm Public Relations. Studiował w Belgii, na ...

Ostatnie artykuły tego autoraPublic relations i lobbingPublic relations i lobbing

Lobbing jest wywieraniem wpływu na proces decyzyjny w stanowieniu prawa. Dopóki jest to wywieranie wpływu poprzez ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...