Zamknij
Wiedza PR - Lobbying

Public affairs

Piotr Gołębiowski, 2009-10-30 10:01:27

Public affairs

Public affairs w języku angielskim oznacza dosłownie „sprawy publiczne”. W zasadzie dla public affairs można by przyjąć taką samą definicję, jaką określa się public relations i nie wyodrębniać terminu public affairs jako oznaczającego inny typ działalności. Utrzymuje się jednak, że public affairs to wyspecjalizowana forma public relations skierowana do ściśle określonego grona odbiorców. W definiowaniu public affairs, podobnie jak i public realtions, istotne są trzy kwestie: organizacja, jej otoczenie oraz wzajemne stosunki pomiędzy tymi dwiema kategoriami.

Public affairs polega na trwałym utrzymywaniu stosunków z grupami docelowymi (target groups). Tymi grupami dla public affairs są m.in. politycy (także lokalni), partie polityczne, przedstawiciele rządu oraz osoby piastujące funkcje w tzw. urzędach centralnych – czyli praktycznie cała administracja rządowa i samorządowa. W zależności do kogo są kierowane konkretne działania, mówi się o parliament relations, governmental relations lub local (self-governmental) relations.

Celem public affairs jest tworzenie i utrzymywanie korzystnego dla danej organizacji wizerunku, który będzie sprzyjał rozwojowi działalności biznesowej. Do dziedziny public affairs zaliczymy także monitoring legislacyjny oraz szczególny rodzaj działalności jakim jest lobbing.

Parliament relations

To utrzymywanie kontaktów z członkami parlamentu, czyli z posłami i senatorami. W ramach parliament relations mieści się także utrzymywanie kontaktów z osobami wchodzącymi w skład kancelarii oraz biur, które obsługują parlament. Niewątpliwie jednak główną grupą docelową są parlamentarzyści – to przede wszystkim oni podejmują inicjatywy ustawodawcze i zasiadają w komisjach sejmowych, w których powstają ustawy.

Governmental relations

Governmental relations jest domeną całej administracji rządowej. Obejmuje kontakty m.in. z szefem rządu, poszczególnymi ministrami, szefami komitetów, sekretarzami oraz podsekretarzami stanu. Do governmental relations zalicza się także utrzymywanie kontaktów z kancelarią premiera, szefami urzędów centralnych oraz wszystkimi innymi decydentami usytuowanymi w administracji rządowej, którzy mogą mieć znacznie dla określonych interesów danej organizacji.

Self-government (local) relations

W ramach local relations ważne są spotkania z decydentami na szczeblu wojewódzkim, powiatowym, a przede wszystkim gminnym. Zalicza się tutaj kontakty: z marszałkami i radnymi sejmików wojewódzkich, członkami zarządu województwa, starostami i radnymi powiatowymi, członkami zarządu powiatu, wreszcie z prezydentami miast, burmistrzami, wójtami oraz radnymi miast i gmin. Nie należy też zapominać o pielęgnacji kontaktów z osobami wchodzącymi w skład całej administracji samorządowej. Zresztą wszystko zależy od potrzeb danej organizacji. Samorządy (szczególnie gminne) mogą prowadzić aktywną politykę. Warto, więc znać plany projektów władz samorządowych i starać się przeciwdziałać niekorzystnym rozwiązaniom.

Monitoring legislacyjny i lobbing

Kwestią zasadniczą jest usytuowanie monitoringu legislacyjnego oraz lobbingu. Jakie jest ich miejsce – czy wchodzą w skład public relations czy public affairs?

Generalnie należy je umiejscawiać w kręgu szeroko pojmowanego public affairs. Chociażby dlatego, że zgodnie z definicją dotyczą, czy raczej – wypadałoby powiedzieć – są nakierowane, na ściśle określonych adresatów. Zarówno przy monitoringu legislacyjnym, jak i lobbingu są nimi przede wszystkim organy decyzyjne, lecz także wszystkie inne podmioty biorące udział w całym procesie legislacyjnym. Wyczerpują tym samym zakres podmiotowy zastosowania definicji public affairs.

Różnice dotyczą jednak zakresu przedmiotowego. Jeżeli chodzi o sam monitoring legislacyjny, a więc działalność polegającą na bezpośrednim śledzeniu zmian legislacyjnych z punktu widzenia zainteresowanej organizacji, niewątpliwie jest on narzędziem wykorzystywanym w public affairs. Dodatkowo, warto zauważyć, że monitoring legislacyjny może być traktowany jako instrument lobbingu. Dzieje się tak w sytuacji, w której podmiot zainteresowany tego typu działaniami będzie dążył nie tylko do zdobycia wiedzy o tym, jak na przykład w przyszłym roku zmienią się stawki akcyzy, ale także będzie mu chodziło o wpłynięcie na decydentów w celu zmiany tych stawek do poziomu który odpowiada jego interesom.

Jeśli chodzi o sam lobbing, jest to działalność polegająca na wpływaniu na określone podmioty celem przeforsowania lub zablokowania zmian legislacyjnych przy uwzględnieniu interesów danego podmiotu. Lobbing posiada również większą samodzielność ze względu na możliwość zmiany prawa, np. nowelizacji przepisów lub uchwalenia nowego projektu ustawy, będących efektem jego stosowania. Powstaje pytanie: czy będzie to public affairs czy może już raczej odrębna dziedzina? Chociaż zdania na ten temat są podzielone, lobbing należy raczej traktować jako specjalny instrument znajdujący swoje zastosowanie w kręgu szeroko rozumianego public affairs, wyróżniający się ze względu na cel obranych działań.

Public Affairs Consultancy

Public Affairs Consultancy to zespół kompleksowych usług świadczonych przez podmioty zewnętrzne na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą mających na celu realizację ich określonych celów. W ramach public affairs consultancy możemy wymienić usługi, takie jak parliament i governmental realtions, local (self-governmental) relations oraz monitoring legislacyjny i lobbing. Usługi tego typu najwcześniej rozwinęły się w Stanach Zjednoczonych, które są kolebką szeroko pojmowanego public affairs. Wraz z procesem integracji europejskiej mechanizmy w nim wykorzystywane stały się jak najbardziej aktualne także w Europie. Przedmiotem utrzymywania ścisłych stosunków, a zarazem wpływu stały się organy wspólnot europejskich, które odgrywają kluczową rolę w tworzeniu prawa wspólnotowego.

Perspektywy

W Stanach Zjednoczonych oraz w krajach tzw. starej Unii Europejskiej nikt nie kwestionuje przydatności instrumentów, które oferuje dziedzina public affairs. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą już dawno zauważyły korzyści, jakie może im przynieść utrzymywanie stosunków z decydentami państwowymi.

Wykorzystywanie public affairs może znacznie usprawnić procesy zarządzania firmą, a przede wszystkim przewidywać zmiany instytucjonalne na rynku. Ogranicza się w ten sposób niepewność co do np. regulacji prawnych, które jak się często okazuje zaskakują przedsiębiorców. W Polsce public affairs zdobywa coraz większe rzesze zwolenników. Wciąż powstają nowe firmy specjalizujące się w tej dziedzinie. Przyszłość pokaże, jak Polski rynek przyjmie tę formę usług.

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Marketing Polityczny".

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Piotr Gołębiowski

Ostatnie artykuły tego autoraLobbing po polskuLobbing po polsku

Ustawa „O działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa” określa zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej, m.in. zasady ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...