Zamknij
Recenzje

Recenzja książki „Komunikowanie się w marketingu”

Agata Żarnecka, 0000-00-00 00:00:00

„Komunikowanie się w marketingu” to książka pod redakcją prof. dr hab. Henryka Mruka. Autorami książki jest zespół pracowników Katedry Strategii Marketingowych Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, a wydało ją Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne w Warszawie.

Już we wstępie publikacji znajduje się informacja, że o doborze tematyki książki przesądziły dwa czynniki: ”badania dotyczące instrumentów komunikowania się w marketingu, prowadzone przez autorów od wielu lat, oraz doświadczenia zdobyte podczas współpracy z przedsiębiorstwami.” Każdy z nas w jakikolwiek sposób mając styczność z innymi ludźmi: twarzą w twarz, przez telefon, list lub e-mail posiada możliwość kreacji. Jakże często wiedząc o co nam chodzi nie potrafimy tego przekazać, nazwać, czy też przekonać właściwych ludzi do naszych pomysłów i ocen. Marketing jest jedną z dziedzin, gdzie umiejętność przekazywania informacji i przekonywania jest szczególnie potrzebna. Jak piszą autorzy: „ (...) niezbędne jest doskonalenie własnych umiejętności, a także kształtowanie odpowiednich nawyków w panowaniu nad emocjami, poprawnym wyrażaniu myśli, negocjowaniu czy argumentowaniu.”

Książka „Komunikowanie się w marketingu” ma formę podręcznika i jest podzielona na trzy części tematyczne, które nawzajem się uzupełniają: komunikację masową, komunikację grupową i komunikację indywidualną.

komunikacja masowa

W części pierwszej poświęconej komunikacji masowej autorzy zamieścili tematy związane z reklamą tradycyjną oraz wirtualną, informatycznymi i cyfrowymi narzędziami komunikacji, kreowaniem wizerunku firmy, zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi, public relation, lobbingiem, sponsoringiem, oraz promocją below the line. Z poszczególnych rozdziałów można się dowiedzieć, między innymi, na czym polegają działania below the line i jak się je planuje. Nie każdy wie np., że nazwa BTL wzięła się od lini, która kiedyś dzieliła rachunek wystawiany przez agencje reklamowe na dwie części. Nad linią były te usługi i środki reklamowe, w których wynagrodzenie agencji opierało się na prowizji od danego dostawcy wliczonej w cenę medium. Pod kreską wyszczególniano usługi, techniki, środki, w których wynagrodzenie było dodawane do kosztów danego dostawcy. Podobnych ciekawostek w książce jest wiele.

komunikacja grupowa

W ramach komunikacji grupowej zawarto informacje o wystąpieniach publicznych i prezentacjach, znaczeniu targów i wydarzeń marketingowych, możliwościach jakie stwarza praca w grupie, możliwościach komunikacji poprzez internet, oraz zebraniach jako metodzie komunikowania się. Warto podczas lektury książki zwrócić uwagę na rozdział pt., „Wystąpienia publiczne i prezentacje”. Znaleźć tu można informacje na temat jednych z bardziej skutecznych form komunikacji - pod warunkiem, że potrafi się je właściwie wykorzystać i przeprowadzić. Autor uczula na kwestie swoistego porządku wypowiedzi, zmian stopnia ogólności / uszczegółowienia poruszanych tematów, kwestie odpowiedniego przygotowania do wystąpienia. Henryk Mruk akcentuje wagę przygotowania siebie do roli prelegenta, sali oraz słuchaczy. Moją uwagę zwróciła też podana w tekście zależność, według której przygotowanie się do wystąpienia jest 8 razy dłuższe niż samo wystąpienie.

komunikacja indywidualna

Komunikacja indywidualna składa się z rozdziałów poświęconych komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej, możliwościom zwiększenia efektowności poprzez dopracowanie technik słuchania, czytania, pisania, zarządzania przestrzenią oraz rozdziału poświęconego negocjacjom i mediacji.Tutaj dowiemy się, że skuteczność naszego przekazu tylko w 10% zależy od tego, co mówimy; w 30% od tego jak mówimy; a aż w 60% jest zależne od mowy ciała. „Pozycja ciała jest wyrazem naszego nastawienia do siebie samego, do życia oraz sytuacji, w której obecnie się znajdujemy. Wyprostowana sylwetka budzi respekt, daje poczucie pewności i wiary w siebie. Postawa ciała może także komunikować niepewność bądź skrępowanie przez pochylenie ciała do przodu, lub zarozumiałość-przez odchylenie ciała do tyłu i zadarcie podbródka.” Z ciekawostek w książce możemy znaleźć również zasady efektywnego słuchania czy opis technik szybkiego czytania.

Książka „Komunikowanie się w marketingu” została pomyślana jak podręcznik i ma to swoje plusy. Łatwo trafić na interesujący nas dział, a trudniejsze pojęcia są wyjaśnione. Na stronach książki można znaleźć liczne odsyłacze oraz przykłady działań czy projektów z danej dziedziny, które zostały wdrożone przez różne firmy. Jedyne, co można książce zarzucić to zbyt ogólnikowe ujęcie niektórych tematów. Mnie rozczarował, na przykład, rozdział poświęcony negocjacji i mediacji. Temat znany jest mi choćby ze względu na specyfikę studiów. W książce na temat mediacji jest niecała strona tekstu! Informacje o negocjacjach potraktowane zostały lepiej, aczkolwiek osoba licząca na bardziej szczegółowe informacje będzie zmuszona ich szukać w publikacji poświęconej tylko temu tematowi.

Wiedza zawarta w książce może pomóc w każdej dziedzinie życia. Informacje o różnych formach komunikacji, dotyczące tego jak słuchać, pisać, dbać o własny wizerunek, czy też jak argumentować, będą przydatne dla każdego, kto ma jakąkolwiek styczność z innymi ludźmi. „Komunikowanie się w marketingu” może być czymś na kształt atlasu, czy mapy pokazującej nam na co zwrócić uwagę i gdzie szukać ewentualnych dalszych informacji jeśli zapragniemy zgłębić tematykę tu poruszoną.
 

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Agata Żarnecka

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...