Zamknij
Recenzje

Recenzja książki „Kreatywna reklama” autorstwa Ken Burstenshaw, Nik Mahon i Caroline Barfoot

Grzegorz Fijorek, 0000-00-00 00:00:00

Dzięki PWN pod koniec 2007r. ukazała się książka „Kreatywna reklama” autorstwa Ken Burstenshaw, Nik Mahon i Caroline Barfoot. Jak czytamy na stronach wydawnictwa ma być to „wyczerpujące wprowadzenie w świat reklamy, jej tworzenia i kreatywnego wykorzystywania, z licznymi praktycznymi wskazówkami pomocnymi w doskonaleniu umiejętności!”

Już na samym początku publikacji zamieszczone zostały dwa mini rozdziały: instrukcja Jak korzystać z książki i Struktura agencji. Ewidentnym zamiarem autorów było stworzenie swoistego przewodnika, który krok po kroku przeprowadzi nas przez świat przekazu reklamowego. Swoją recenzję rozpocznę więc od opisu budowy książki.

Publikacja składa się ze 176 stron - wprowadzenia, zakończenia oraz sześciu rozdziałów:

„Wybór mediów”: tu omówione zostały takie media, jak: plakat, prasa codzienna, radio, telewizja, reklama online.

„Planowanie i strategia kampanii”: w tym rozdziale autorzy przedstawili co musi wiedzieć agencja, jakie są wykorzystywane metody badawcze i jak się planuje kampanię reklamową.

„Brief kreatywny”: przybliża pojęcie briefu kreatywnego, jak go przygotować i co powinien zawierać.

„Koncept kreatywny”: po przeczytaniu tej części książki będziemy wiedzieli, jaki zasadniczy czynnik decyduje o koncepcie kreatywnym, jak się przygotować i pomóc sobie w pracy nad konceptem, na co należy zwrócić uwagę w copywritingu oraz jak wizualizować nasz pomysł.

„Projektowanie”: opowiada o wyższości fotografii nad ilustracją w reklamie lub odwrotnie, na co musimy zwrócić uwagę podczas sesji fotograficznej oraz o określaniu typografii w przekazie reklamowym.

„Przyszłość reklamy”: dotyczy oczywiście przyszłości medium reklamowego.

„Kreatywna reklama” jest wprowadzeniem do procesu tworzenia reklam przede wszystkim dla osób, którzy chcą związać się zawodowo z branżą reklamową. Książka została napisana zgodnie z fundamentalną zasadą reklamy czyli „jak najprościej”. Na pewno nie można jej zarzucić, że jest to lektura tylko dla wtajemniczonych albo, że napisana została zbytnim żargonem branżowym. Nie musisz być pracownikiem agencji reklamowej, by po nią sięgnąć.

Zalet książki jest jednak więcej. Zawarto w niej bogatą i ciekawą bazę przykładów reklam – od najnowszych po reklamy sprzed kilku lat. Dzięki temu możemy przekonać się, jak wyglądała kreatywna reklama i jakie było podejście do tego zagadnienia w przeszłości. Lista przykładów jest na tyle duża, że średnio trzy przykłady reklam przypadają na stronę.

Kampanie reklamowe przytoczone w książce wprowadzają w zdumienie, powodują uśmiech na twarzy, a czasem jednocześnie zaskakują prostotą i skutecznością przekazu reklamowego. „Autorzy prowadzą krok po kroku przez wszystkie etapy procesu tworzenia reklamy, wyjaśniają, jak agencje reklamowe planują, kreują, produkują i realizują z sukcesem wielkie i małe kampanie.” Jednym słowem, przykłady górują na teorią, co niestety rzadko się zdarza w publikacjach tego typu.

Wzorem godnym naśladowania przez innych autorów jest zamieszczenie na końcu każdego rozdziału praktycznych ćwiczeń do rozwiązania przez czytelnika. Jak sam się przekonałem były one doskonałym sposobem na jeszcze lepsze przyswojenia sobie wiedzy i sprawdzenie własnej kreatywności. Celem autorów było nauczenie kreatywnego podejścia do reklamy, a nie powielania udanych projektów. Dzięki tym ćwiczeniom powstały moje pierwsze nieśmiałe projekty reklam.

W książce warto zwrócić też uwagę na tabelaryczne zestawienia. Najważniejsze informacje zostały wyróżnione ramkami lub przedstawione w postaci diagramów. Dzięki temu skorzysta z niej nie tylko umysł kreatywny, ale również analityczny.

„Kreatywna reklama” jest ciekawą pozycją dla osób, które szukają nowych pomysłów, chcą popracować nad swą kreatywnością, albo zwyczajnie zaspokoić ciekawość, jak powstaje reklama. Zamieszczona baza wiedzy przyda się podczas planowania kariery zawodowej w reklamie.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Grzegorz Fijorek

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...