Zamknij
Recenzje

Recenzja książki ,,Public Relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju” pod redakcją naukową Jerzego Olędzkiego i Dariusza Tworzydło

Grzegorz Fijorek, 0000-00-00 00:00:00

Recenzowana książka to podręcznik akademicki, przeznaczony przede wszystkim dla studentów kierunków humanistycznych, ale także szkół ekonomicznych i studiów specjalistycznych z zakresu public relations. W zamyśle autorów książka ma służyć również jako uzupełnienie teoretycznej wiedzy dla praktyków zajmujących się kreowaniem wizerunku organizacji i komunikacją ze społeczeństwem.

Warto zwrócić uwagę na autorstwo poszczególnych rozdziałów: Anna Adamus-Muszyńska, Ewa Hope, Barbara Iwankiewicz-Pak, Wojciech Jabłoński, Michał Macierzyński, Wiesław Macierzyński, Jerzy Olędzki, Beata Paczyńska, Waldemar Rydzak, Andrzej Stolarczyk, Aneta Szymańska, Andrzej Światecki, Jacek Trębecki, Paweł Trochimiuk i Dariusz Tworzydło. Duży walor tej pozycji to opisanie poszczególnych zagadnień - autorzy ci przytaczają mniej lub bardziej znane przykłady działań i zachowań specjalistów PR. Tematy dobierano starając się nie powtarzać powszechnie omówionych w Polsce wątków i zagadnień public relations.

Zaczynam od minusów

Książkę przeczytałem z dużym zainteresowaniem pomimo jej ponad 350-stronicowej objętości. Najbardziej interesujący dla mnie był aspekt społeczny public relations (z wykształcenia i zainteresowania jestem m.in. socjologiem), komunikacja wewnętrzna oraz zintegrowana komunikacja marketingowa. W przypadku społecznego aspektu PR zawiodłem się – jak dla mnie podrozdział dotyczący socjologii w public relations został przedstawiony zbyt wąsko. Starannie przygotowane zostało za to zagadnienie zintegrowanej komunikacji marketingowej, a także wewnętrznej. Muszę również stwierdzić, że czytając rozdział dotyczący PR w instytucjach finansowych i giełdach czułem niedosyt wiedzy. Podobnie było w przypadku pomiarów efektywności działań public relations.

... aby przejść do walorów książki

Pomimo tych kilku niedociągnięć, według mnie, jest to atrakcyjna lektura. Duży atut książki to konkretne przykłady, a także schematy wyjaśniające omawiane pojęcia. Na korzyść publikacji przemawia również bogata bibliografia, indeks haseł, który ułatwił mi odnalezienie interesujących zagadnień oraz pytania kontrolne na końcu każdego rozdziału, ułatwiające usystematyzowanie wiedzy.

Struktura książki

Publikacja została podzielona na trzy części. Pierwsza zatytułowana jest Podstawy public relations i zawiera sześć rozdziałów. Przedstawiono tu zagadnienia public relations w aspekcie komunikacji społecznej, psychospołeczne podstawy, pomiar efektywności działań, jak wygląda realizacja działań PR w organizacjach non-government i instytucjach publicznych, internal relations, CSR i etykę zawodową PR. Następna część książki - Public relations w komunikacji marketingowej składa się z dwóch rozdziałów. Mówią o zintegrowanej komunikacji marketingowej i roli, jaką zajmuje w niej public relations, oraz opisują markę - jej relacje z marketingiem, konsumentem i PR.

Ostatnia część pt. Public relations – implikacje w praktyce składa się z pięciu rozdziałów. Tutaj autorzy przedstawili praktyczną stronę PR. Jednym z ciekawszych zagadnień omówionych w tej części to wyczerpujące wyjaśnienie media spinnigu. „Wojna, skandal czy tylko konwencja partyjna, będące wytworem błyskawicznej „ nakręconej” informacji, są nie tylko zwykle oparte na całkowicie pełnej informacji. Nie jej w istocie wymaga zarówno dziennikarz, jak i masowy odbiorca. Ma być szybko, ma być widowiskowo – ale nie znaczy to koniecznie: wyczerpująco” - zastanawiają się autorzy. Ostatnie dwa rozdziały podpowiadają, jak zorganizować dział public relations, biuro prasowe w firmie, oraz jak zaplanować budżet kampanii PR.

Podsumowanie

Rekomenduję tę książkę wszystkim tym, którzy chcą ugruntować posiadaną już wiedzę lub poszerzyć znajomość kwestii PR. Znajdzie tu coś dla siebie zarówno praktyk, jak i teoretyk PR. Aby lepiej zrozumieć istotę PR autorzy sięgają po wiedzę z dziedzin socjologii i psychologii. Ukazują rys historyczny umiejscowienia i organizacji działań PR. Pomagają zrozumieć jak PR wpływa na współczesne zjawiska kultury masowej i skutki globalizacji. Wyjaśniają istotne różnice pomiędzy pojęciami, np: perswazji, manipulacji i public relations. I wiele, wiele innych aspektów PR. Gorąco polecam.

Książka ukazała się w grudniu 2006 nakładem wydawnictwa PWN.
 

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Grzegorz Fijorek

Akcja filmowa „LifeACT” Philips Polska

Akcja filmowa „LifeACT” Philips Polska

Philips Polska we współpracy z OS3 stworzył nowatorski projekt LifeACT. Kluczowymi elementami kampanii będzie przeprowadzenie dwóch ...

Assessment Center - badanie kompetencji pracowniczych

Assessment Center - badanie kompetencji pracowniczych

Assessment center to skuteczna metoda badania kompetencji pracowniczych, która ze względu na dużą efektywność jest coraz ...

FOKUS TV promuje letnią ramówkę

FOKUS TV promuje letnią ramówkę

3 lipca rozpoczyna się informacyjna kampania promocyjna letniej ramówki FOKUS TV. Reklamy pojawią się na nośnikach ...

Linki sponsorowane

2K Games A4-TECH Activision Bethesda Software Bigben Int Blizzard Blizzard Entertainment CD PROJEKT Sp. z o.o. CD Projekt Capcom Cenega Cenega Poland City Interactive City Interactive S.A. Codemasters D3 Publishing Deep Silver Disney Disney Interactive EA EA Polska Eidos Eidos Interactive Electronic Arts Gembird Genius Gioteck Hama IQ Publishing KOCH MEDIA Konami Larian Studios Logitech LucasArts Mad Catz Microsoft Microsoft Games Studios Namco Namco Bandai Games Natec Nintendo No Name No brand Nordic Games PLAY Sp.z o.o. Paradox Entertainment ROCKSTAR GAMES SEGA Sony SpeedLink Square Enix Steelseries TECHLAND THQ Take-Two Interactive Software Thrustmaster Tracer Ubi Soft Ubisoft Warner Bros brak danych |Thermaltake