Zamknij
Recenzje

Recenzja książki „Retoryka podręczna” Michała Rusinka i Anety Załazińskiej

Agata Kicińska, 0000-00-00 00:00:00

Mowa jest srebrem a milczenie złotem. Czymże więc jest platyna? Czymś, co łączy mowę i myślenie. Można pokusić się o stwierdzenie że platyną jest retoryka, czyli sztuką pięknego wysławiania się, ponieważ łączy umiejętność właściwego dobierania słów oraz umiejętność zrobienia we właściwym momencie pauzy, która w wielu przypadkach więcej znaczy niż tysiące słów.

Brak słów w ważnych sytuacjach to najgorsza rzecz, jaka może się przytrafić człowiekowi. Zamiast uśmiechu i pewności siebie zastanawiamy się jakich zwrotów użyć, aby nie pogorszyć swojej sytuacji. Ta sztuka czasami bywa bardzo trudna i nie zawsze kończy się oczekiwanym przez nas efektem. Jak więc sprawić, aby mówić i pięknie, i interesująco?

Istnieją ludzie, których uwielbiamy słuchać, którzy przyciągają naszą uwagę swoją umiejętnością pięknego wysławiania się. Z zazdrością patrzymy na nich i pragniemy w taki bądź jeszcze lepszy sposób umieć się wysławiać. Czy zatem retoryki można się nauczyć? Ci, którzy twierdzą, że jest to dar, z pewnością mają rację. Ci z kolei, którzy uważają, iż jest to umiejętność, również nie są w błędzie. Retoryka bowiem jest, według Michała Rusinka i Anety Załazińskiej, podręcznym ekwipunkiem, który każdy z nas powinien zawsze nosić przy sobie.

„Retoryka podręczna” została wydana przez Wydawnictwo Znak w Krakowie w 2005 roku. Na ponad dwustu stronach autorzy nie skupiają się na teorii retoryki, lecz starają się przybliżyć czytelnikowi praktyczne aspekty sztuki pięknego wysławiania się. Na tę publikację składa się 8 rozdziałów. Przynależność poszczególnych rozdziałów do inwencji, kompozycji i stylistyki zostało zaakcentowane nie przez słowo, ale przez ikony graficzne. Każdy z rozdziałów jest podzielony na trzy części, z których pierwsza jest opisowa, w drugiej wyodrębnione są przykłady jak mówić oraz jak nie mówić, trzecia zaś zawiera ćwiczenia. Każdy z podrozdziałów opatrzony jest, podobnie jak rozdziały – odpowiednią ikoną, która ułatwia użytkowanie. Autorzy w zwięzły i przystępny sposób przedstawiają treści zawarte w książce. Dodatkowo używają ikonek również do oznaczania rodzajów ćwiczeń, co ułatwia korzystanie z publikacji.

Książkę „Retoryka podręczna” szczerze polecam wszystkim tym, którzy często wypowiadają się publicznie. Z pewnością przyda się w biblioteczce każdego praktyka Public Relations, wykładowcy wyższej uczelni, polityka, negocjatora czy prelegenta konferencji. Wszyscy Ci, dla których mowa to chleb powszedni z pewnością powinni sięgnąć po tę pozycję. Uczy nie tylko sposobów właściwego doboru słów, ale również zwiększa świadomość tego, co inni starają się nam przekazać.

Stwierdzenie „jak cię słyszą, tak cię piszą” oddaje charakter „Retoryki podręcznej”. Mimo, iż większość ludzi to wzrokowcy, umiejętność sprawnego operowania właściwym słowem bardzo liczy się w dzisiejszych czasach, chociażby ze względu na zapis archiwalny. Na całość naszego wizerunku wpływa bowiem nie tylko właściwy wygląd, ale również sposób wysławiania się i zgodność tego, o czym mówimy z tym, co swoją osobą reprezentujemy. Świadomość połączenia retoryki z naszym zachowaniem jest według autorów rzeczą, która przyczynia się do podwyższenia naszej wartości a zarazem odniesienia sukcesu. Cytując za autorami „Niektórzy mają intuicyjną świadomość retoryczną – tym osobom książka posłuży do weryfikacji własnych intuicji. Inni zyskają głębszą świadomość własnego języka i komunikacyjnych zdolności tkwiących także w ich ciele i (…) będą się lepiej komunikować z innymi ludźmi. (…)Taka świadomość może się przydać po to, by uchronić nas przed manipulacją”.
 

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Agata Kicińska

Agata Kicińska - Ekonomistka, organizatorka wielu konferencji poświęconych nie tylko Public Relations. Autorka artykułów z zakresu marketingu i Public Relations. Interesuje się międzynarodowym PR w dużych ...

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...