Zamknij
Recenzje

Recenzja. Wojciech Krzysztof Szalkiewicz „Kandydat. Jak wygrać wybory”

Monika Rygiel, 0000-00-00 00:00:00

Autor potraktował temat marketingu politycznego przede wszystkim od strony praktycznej. Dzieląc się z czytelnikiem swoimi doświadczeniami, opatrzył je wieloma cennymi spostrzeżeniami na temat stosowania przedwyborczych „chwytów” i zabiegów marketingowych. Podkreśla jednocześnie, iż pomimo większego lub mniejszego stopnia swej fachowości, owe zabiegi nigdy nie są gwarantem stuprocentowego sukcesu. Każde starcie sztabów wyborczych, jak i samych kandydatów, pozostawia swego rodzaju otwartą furtkę niepewności, nieprzewidywalności i zaskoczenia. Brak gotowej recepty na sięgnięcie po szczyty władzy wymusza ciągłe doskonalenie, przyjętych za powszechne, metod i środków oddziaływania na elektorat. Z kolei nieprzewidywalność ich efektów czyni z pola walki o głosy wielkie medialne show – widowisko rozgrywające się na oczach milionów wyborców, specjalistów i teoretyków marketingu politycznego.

Wg Wojciecha Szalkiewicza zastosowanie całej gamy metod oddziaływania na decyzje wyborców sprawia, iż nigdy do końca nie jesteśmy w stanie stwierdzić, który zabieg szczególnie zadecydował o ostatecznym wyniku przedwyborczego starcia. I można by się zastanawiać, analizując wyniki poszczególnych wyborów w historii, co ostatecznie zaważyło na ich wyniku, należy jednak pamiętać o ważności każdego indywidualnego głosu, szczególnie jeśli chodzi o wyborców, którzy do końca pozostają niezdecydowani. Jak mawiał Charles Louis de Secondat Montesquieu – „Nie zawsze tylko przyroda i rozum rządzą ludźmi. Również czysty przypadek: okoliczności na pozór bez znaczenia oddziałują na nich z taką siłą i trwałością, że mogą wycisnąć piętno na całej naturze człowieka”.

Obserwacja przedwyborczych zabiegów, o jakich pisze autor, dowodzi, ile emocji dostarczają poszczególne elementy kampanii, począwszy od wyników przeprowadzanych systematycznie sondaży, poprzez stosowane taktyki działania, a na samym wyniku elekcji kończąc. Bowiem, jak mawiał jeden z amerykańskich prezydentów – Abraham Lincoln – „Gdy opinia publiczna jest po twojej stronie – wszystko musi się udać”.

Historia marketingu wyborczego pokazuje, jak na przestrzeni lat ewoluowała sztuka „uwodzenia” wyborcy. Początków tego zjawiska Szalkiewicz upatruje już w tym momencie historii ludzkości, kiedy – jak pisze – „przywódcą stada homo sapiens po raz pierwszy został osobnik nie najsilniejszy, a najsprytniejszy, który znalazł sposób, by przekonać współplemieńców, że do rządzenia trzeba mieć głowę, a nie mięśnie”. I ta właśnie konwencja traktowania marketingu wyborczego, a mówiąc szerzej – politycznego, jako strategiczną grę na emocjach, w dość szybkim czasie przejmowały poszczególne demokracje. W pierwszej kolejności demokracje dojrzałe, skonsolidowane, w drugiej, z biegiem czasu młodsze stażem systemy, w których demokratyczne wybory stanowią naczelną zasadę ustrojową.

Często cytowany autor słynnego dzieła „Książę” – Niccolo Machiavelli – trafnie ujął w słowa czym jest sztuka oddziaływania na wyborców, jak trudne jest to zadanie, ale też jaka jest skala politycznego sukcesu wykorzystywanych środków dla zyskania i utrzymania poparcia elektoratu. A mianowicie, „Książę może zjednać sobie lud na wiele sposobów, które są rozmaite, stosownie od warunków. Tu nie można podać pewnej reguły. (…) Przezorny książę powinien obmyślić sposób, aby obywatele zawsze i w każdej okoliczności odczuwali potrzebę jego rządu, wtedy będą mu stale wierni”.

Przedstawiona w książce analiza wyborów w Polsce na przestrzeni lat 1998-2005 pokazuje jak wiele brakuje polskiej scenie politycznej do osiągnięcia zachodnich standardów, w których prym wiodą Stany Zjednoczone. Tym niemniej owe „pospolite ruszenie”, jak autor nazywa kampanie w polskim wydaniu, ma się coraz lepiej na naszym rodzimym podwórku i z wyborów na wybory cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Jak pokazuje analiza zachowań wyborczych polskiego elektoratu, istnieje przy tym wiele unikalnych cech kampanii właściwych właśnie polskim zachowaniom wyborczym. Jedną z takich właściwości jest prowadzenie kampanii pozytywnej. Polacy bardziej solidaryzują się z kandydatami atakowanymi, chętnie wybaczają im grzechy przeszłości, co więcej, są skłonni do współczucia, co okazują poparciem w akcie wyborczym. Solidaryzowanie się z osobą atakowaną to rezultat tego, iż – jak pisze autor – przez lata socjalizmu Polacy nauczyli się odnosić z dystansem do wszelkich rewelacji dotyczących życiorysów. To cenna wskazówka, o której warto pamiętać przy okazji każdych kolejnych wyborów.

Ta i jeszcze wiele innych cech wyróżnia polską scenę wyborczą, która mimo wszystko coraz bardziej przejmuje wzorce zachodnie. Jak się okazuje, nie wszystkie wydadzą oczekiwany owoc na gruncie polskim, ale większość zabiegów jest na tyle uniwersalna i powszechna, że szybko przyzwyczajamy się do pewnych wzorców zachowań, takich jak choćby odpowiednio skrojony garnitur, czy właściwy kolor krawata. A wszystko to na potrzeby szklanego ekranu lub wystąpień publicznych.

Książka Wojciecha Szalkiewicza, poza obserwacjami minionych wyborów w Polsce, opatrzonymi zaobserwowanymi tendencjami wyborów amerykańskich, to także praktyczny poradnik przedwyborczych zachowań i stosowania odpowiednich zabiegów, przydatny politykom oraz sztabom wyborczym. Kontakty z prasą, wystąpienia publiczne, wykorzystanie reklamy politycznej, radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, wybór odpowiedniej strategii działania – to cała gama praktycznych porad autora, których powinien być świadom także stojący po drugiej stronie barykady – wyborca. W końcu marketing polityczny powstał i ewoluuje właśnie z myślą o odbiorcach przekazów politycznych, to sztuka oddziaływania na emocje ludzi, do których należy ta najbardziej strategiczna decyzja – głos wyborczy. Adekwatnym wydaje się być tutaj stwierdzenie Harolda Macmillana – „We wszystkich dziedzinach życia wymagana jest obecnie fachowa wiedza. Jedynymi amatorami są dziś politycy” . Takowej fachowej wiedzy dostarcza nam z pewnością książka W. K. Szalkiewicza „Kandydat Jak wybrać wybory”.

Książkę można już kupić w naszej e-księgarni.
 

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Monika Rygiel

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...