Zamknij
Wiedza PR - Event PR

Reklama kreatywna z natury – Natural Media opanowują ulice

Anna Ganew, 2012-04-24 01:10:12

Natural Media w Polsce jeszcze mało popularne, w Europie wykorzystywane są w kampaniach reklamowych największych marek. Taka forma promocji wydaje się bowiem wprost idealna w momencie, kiedy konsumenci odporni są na tradycyjny przekaz marketingowy, a dodatkowo coraz częściej interesują się ekologią i ochroną środowiska.

Statystyki tak naprawdę mówią same za siebie. Około 80% konsumentów jest w stanie wybrać produkty firmy, która przykłada wagę do ochrony środowiska, część z nich nie zmienia zdania nawet wtedy, kiedy produkty te są droższe niż konkurencji. Ponad połowa europejczyków uważa, że w najbliższych latach kwestie ochrony środowiska będą poruszane jeszcze częściej niż dotychczas. Jak widać nie bez powodu ekologia to jeden z głównych trendów konsumenckich 2012 roku. Producenci starają się podejść do tematu ochrony środowiska z różnych stron: ekologiczne opakowania, korzystanie z odnawialnych źródeł energii, angażowanie się w najróżniejszego rodzaju akcje społeczne. W ostatnich latach pojawiła się jednak nowa możliwość, dzięki której firmy nie tylko mogą poprawić swój wizerunek, ale także zaskoczyć odbiorców i poszerzyć swoją grupę docelową dzięki przesłaniu komunikatu w bardzo niekonwencjonalny sposób.

Tą nową możliwość dają kampanie przeprowadzane za pośrednictwem Natural Media. Nie bez powodu coraz większą popularnością w ostatnich latach cieszą się niekonwencjonalne techniki reklamowe. Rynek przesycony jest wszelkiego rodzaju ulotkami, bilbordami i innymi materiałami reklamowymi, które nie dość, że niczym się nie wyróżniają, to dodatkowo zaśmiecają środowisko. Do coraz bardziej świadomych konsumentów należy docierać bardziej wyszukanym przekazem. Natural Media dają nam taką możliwość. Warto więc dla niewtajemniczonych wspomnieć kilka słów na temat tego, co to w ogóle jest.

Natural Media to forma marketingu partyzanckiego, wykorzystująca siłę kreacji czerpaną z natury. Woda, piasek, śnieg, rośliny, to materiały, na których pracuje dział kreatywny agencji specjalizujących się w takich kampaniach. Pierwowzorem Natural Media jest street art, czyli forma sztuki wykorzystująca miejsca publiczne jako płaszczyznę kreacji. Ikony street artu, jak Banksy obecnie rozpoznawane są już na całym świecie. Uliczne graffiti dostarczyło jednak jedynie inspiracji  i konceptu, bowiem technika oraz wydźwięk  są zgoła odmienne.

W przeciwieństwie do graffiti , które jest trudno usuwalne i tworzone z wykorzystaniem środków chemicznych, Natural Media koncentruje się na idei ekologii. Wykorzystując wyłącznie naturalne metody, nie obciążają środowiska i nie powodują żadnych uszkodzeń czy zanieczyszczeń, które wymagałyby później usunięcia. W zależności od techniki wszystkie kreacje są biodegradowalne więc znikają samoistnie. Stanowią tym samym czystą (dosłownie i w przenośni) alternatywę dla zaśmieconego rynku reklamy.

Jednym z najsłynniejszych twórców w dziedzinie Natural Media jest Paul Curtis używający pseudonimu Moose (Łoś), który specjalizuje się w reverse graffiti, czyli tworzeniem tymczasowych lub półtrwałych obrazów na ścianach lub innych powierzchniach. Zamiast używania typowych metod graffiti, Moose tworzy swoje dzieła poprzez czyszczenie kurzu i brudu z powierzchni publicznych. Z kolei Amerykanka Edina Tokodi tworzy swoje obrazy za pomocą mchu wtykanego w szpary w murach.

Za artystami podąża także rynek reklamowy. Takie marki, jak Microsoft, Kia, Sony czy IKEA już zdecydowały się na promocję za pośrednictwem tego typu przekazów reklamowych. Natural Media wkraczają również na nasz rodzimy rynek. W ostatnim czasie uwagę Warszawiaków przykuła akcja przeprowadzona dla Krajowego Rejestru Długów promująca Wielkie Wiosenne Sprzątanie Długów. Materiał z ambientu zobaczyć można w serwisie You Tube. Wśród najpopularniejszych z wykorzystywanych form Natural Media wymienić można Sand tags – pieczęci w piasku, na chodnikach bądź promenadach, flower tags – wzory bądź napisy wykonywane z kwiatów, Green Ads – reklama w formie grafitti wykonywana z mchu.

Katarzyna Ogińska z Agencji Mrufka Grupa IMC, która jako pierwsza w Polsce realizowała kampanie z wykorzystaniem Natural Media, w tym ostatnią na ulicach Warszawy dla Krajowego Rejestru Długów, nie ma wątpliwości, że są one mocnym punktem w kampaniach reklamowych: „Rynek reklamowy potrzebuje nowego bodźca, żeby zmienić swoje podejście i przejść na "jasną stronę mocy". My już zrozumieliśmy, że wspólnie ponosimy odpowiedzialność za środowisko, więc chcemy działać tak, aby minimalizować szkodliwy wpływ wynikający z produkowania kolejnych kampanii czy nośników reklamowych. Wartością dodaną jest zaskoczenie i świeżość takiej formy reklamy. Sądzę, że polski rynek reklamowy dojrzał na tyle, aby zwrócić w końcu uwagę na kwestie związane ze środowiskiem. Dojrzałe rynki konsumenckie jak choćby ten w Wielkiej Brytanii, już od dłuższego czasu promują takie działania. Najwyższy czas dorosnąć i obrać rozsądną strategię, dzięki której nie tylko otrzymujemy skuteczną kampanię, ale jeszcze promujemy wartości, które sprawdzają się w dłuższej perspektywie. Możliwości kreacji związanych z Natural Media są praktycznie nieograniczone. Doskonale sprawdza się tutaj hasło "Sky is the limit". Ciągle powstają nowe formy reklamy, często dopasowane stricte do briefu klienta. Siła kreacji, która tkwi w naturze jest ogromna, trzeba po nią tylko sięgnąć, pamiętając, że "Green is new black".

Zdecydowanym plusem Natural Media, jest przede wszystkim element zaskoczenia, o którym wspomina Ogińska, osiągany dzięki wykorzystaniu form reklamy, których odbiorcy się nie spodziewają. O skuteczności tego typu promocji mogą świadczyć badania przeprowadzone w Londynie, dotyczące kampanii clean advertisingu. W trakcie badania przeprowadzono ankietę na próbie kilkuset osób, z których 72% oceniło ją pozytywnie. W ciągu 8 godzin przeszło przez nią 7,437 przechodniów, z czego 167 osób zauważyło przekaz, a większość potrafiła odpowiedzieć czego on dotyczył. Forma promocji spotkała się dodatkowo z wieloma pozytywnymi komentarzami.

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Anna Ganew

PR Manager w agencji Harmonique PR.

Ostatnie artykuły tego autoraSprint do kresów internetu

Nie będzie przesadą twierdzenie, że internet jest niczym żywy organizm. Stanowi zlepek wielu osobowości tworzących go ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...