Zamknij
Social Media

 

M jak Mobile

Facebook Buzz

WWW Review

Robert Niczewski i Jakub Potrzebowski nt. Product Placement

30Październik2011

Autor: Witold Sokołowski, Tagi: Product Placement, lokowanie produktu, Robert Niczewski, Jakub PotrzebowskiRobert Niczewski i Jakub Potrzebowski nt. Product Placement

Product Placement, czy jak kto woli po polsku - lokowanie produktu, przechodzi swój najlepszy okres w historii. Główny powód popularności to zmęczenie, a nawet irytacja widzów tradycyjną reklamą. Jak powstała idea Product Placementu, jak ewoluowała w świecie reklamy i jak jest w praktyce stosowana Robert Niczewski i Jakub Potrzebowski piszą w książce pt. "Product Placement jako skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej".

Jak podają autorzy książki, narzędzie Product Placementu stosowane jest w reklamie już od końca XIX wieku. Dopiero jednak Steven Spielberg je zrewolucjonizował i spopularyzował w 1982r. filmem E.T. Film o pozaziemskiej istocie pomógł zwiększyć obroty handlowe amerykańskiej firmy Reese’s Pieces aż o 65% w ciągu zaledwie jednego dnia. Ten bezpośredni związek ze sprzedażą pobudził apetyt reklamodawców i narodziła się nowa, dynamicznie rozwijająca się branża!

Całkowita wartość światowych wydatków na Product Placement w telewizji, filmach, Internecie, grach wideo, muzyce itd. lawinowo rośnie. Tempo wzrostu w latach 2009 – 2014 szacowne jest na poziomie 18,2 proc. rocznie. W Polsce rynek Product Placement  (w 2008 roku wart ok. 42 mln dolarów) osiągnie poziom ponad 70 mln dolarów w 2011 roku, co daje nam pierwsze miejsce w Europie. Według analiz firmy badawczej PQ Media,  Polska może awansować do światowej czołówki (5 miejsce) już za dwa lata w 2013 roku.

Autorzy książki obrazowo prezentują przykłady skutecznych jak i budzących wiele kontrowersji działań Product Placement. Czytelnik może poznać kulisy cichych umów jakie znani celebryci podpisywali zanim zaczęli palić papierosy wybranej marki na planie filmowym (Sylwester Stallone), używali jedynych perfum czy linii garniturów (James Bond) lub przypadkowo zatrzymywali się na posiłek w znanej sieci serwującej hamburgery (Eddie Murphy).

Duża zaleta książki, to jej aktualność i odniesienie do polskiego rynku. Polska stanowi ok. 60 proc. europejskiego rynku Product Placement. Według analiz firmy PQ Media przedstawionych w książce, w tym roku polski rynek telewizyjnego paid placement (obejmuje on Product Placement i formy pokrewne: brand integration i co-developed content) ma być wart 72 mln dolarów w 2011 r.

Co ważne dla wszystkich marketerów, autorzy bliżej przyglądają się też mechanizmom finansowym i marketingowym stojącym za Product Placementem. Próbują też odpowiedzieć na pytanie, czy jego stosowanie gwarantuje sukces sprzedażowy i podniesienie świadomości marki.


stały link | blip |

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...

,,W wizerunkowym świecie wygrywają ci, którzy nie koniecznie wygrywać powinni.Oprócz tego, że żyjemy w świecie wizerunkowym, żyjemy również w epoce technokratyczno-medialnej. " - Piotr Tymochowicz