Zamknij
Wiedza PR - E-PR

RSS w marketingu i public relations

Ryszard Cichalewski, 2009-12-03 14:26:27

RSS w marketingu i public relations

Wiele osób spędza sporo czasu na przeglądaniu kolejnych stron internetowych w poszukiwaniu interesujących informacji. Czy można zwiększyć efektywność i szybkość takich sieciowych wędrówek? Tak, pomogą w tym czytniki RSS, np. polskie RssSpeed czy Wiadomek.  Czytnik RSS to program zbierający wiadomości z wielu źródeł informacyjnych dostępnych w Internecie – stron WWW, blogów itp. - bezpośrednio na pulpit komputera. Innowacyjność programów do RSS polega na tym, że pozwalają one grupować i zarządzać wszystkimi źródłami według ustalonych przez nas kryteriów – np. wg. tematów. Po dodaniu kolejnego źródła (przez specjalistów nazywanego “kanałem” - ang. feed) nie trzeba już codziennie odwiedzać ulubionych stron, by sprawdzić, czy pojawiło się tam coś nowego i interesującego. Czytnik RSS zrobi to za nas... W swoim założeniu aplikacja ma więc odciążyć internautę od poszukiwania informacji i zautomatyzować ich pobieranie według indywidualnych potrzeb, kryteriów i zainteresowań.

Co to jest RSS?

RSS (Really Simple Syndication lub Rich Site Summary, zależy kogo zapytasz) to format przekazywania wiadomości oparty na języku XML. Informacja dostępna jest w postaci nagłówków, pełnego tekstu lub jego "streszczenia". Aby wiadomości odczytać potrzebny jest jednak specjalny czytnik RSS. Kanały informacyjne RSS wykorzystywane są również przy wymianie informacji między serwisami internetowymi. W portalu Epr.pl, na przykład, oferty pracy dla specjalistów PR i marketingu są pobierane z RSS.

Przygotowanie informacji w formacie RSS wymaga pewnej wiedzy, ale są już przeglądarki internetowe, jak Firefox, które mogą nas w tym wyręczyć. Wystarczy podać im adres strony WWW z pełną informacją, trochę treści w postaci zajawki, a resztę zrobią już za nas. Podobnie działają też inne komercyjne i bezpłatne programy dostępne na rynku.

RSS podbija świat

Coraz więcej znanych serwisów w Polsce i na świecie stosuje RSS do dystrybucji codziennych wiadomości, komentarzy na forum dyskusyjnym, a nawet newsletterów. Dzięki wykorzystaniu technologii RSS jedna z ważniejszych funkcji globalnej sieci – przekaz informacji – nabiera innego wymiaru. Prosty przykład. Newslettery są zazwyczaj zaprogramowane na wysyłanie w trybie dziennym, tygodniowym etc. RSS zdobywa zwolenników dzięki szybkości przekazu - nagłówki RSS artykułów, czy tematów z forum trafiają do odbiorcy natychmiast po publikacji na stronie portalu.

Kolejną zaletą RSS jest możliwość skompletowania ogromnych zasobów informacji w jednym miejscu. Dzięki temu dotarcie do wiedzy jest znacznie prostsze. Nie trzeba wertować dziesiątek stron WWW, nie trzeba pamiętać ich adresów. Są nawet czytniki RSS, które potrafią filtrować wiadomości wg. słów kluczowych i wyświetlać tylko te, które odpowiadają wcześniej ustalonym przez nas kryteriom. No i nie trzeba oglądać serwowanych nam przy tej okazji reklam.

E-reklama trafi wszędzie

Internet jest pełen reklam, ale do klasycznej e-reklamy w postaci bannerów czy linków sponsorowanych wszyscy zdążyli przywyknąć. Jak wynika z opublikowanego w ostatnich miesiącach raportu amerykańskiej firmy badawczej PQ Media[1] reklamodawcy widzą już, że czytniki RSS, blogi i podcasty (odmiana RSS pozwalająca na dystrybucję wiadomości audio i video) to nowa nisza na internetowym rynku reklamy. Według PQ Media, wydatki na taką reklamę wzrosły w USA w 2005 roku o prawie 200 proc. do ponad 20 mln dol. Ponad 80 proc. tej kwoty trafia na blogi.

Analitycy Forrestera[2] przewidują z kolei, że w 2010 r. ponad 12 mln gospodarstw w USA będzie korzystało z podcastów. Według PQ Media amerykański rynek reklamy na blogach, w podcastach i RSS urośnie do blisko 50 mln dol. w 2006 roku i będzie się podwajać z roku na rok aż do końca dekady. W roku 2010 reklamodawcy wyłożą na to aż 757 mln dol. Wtedy największe znaczenie reklamowe mają mieć podcasty - przewiduje PQ Media. Doświadczenie uczy, że internetowe nowinki, które staną się popularne w USA, szybko podbijają cały świat.

Przewagi RSS nad mailingiem

  • nagłówki nie konkurują z przekazem reklamowym w przepełnionych wiadomościami skrzynkach e-mail,
  • kanały RSS wolne są od SPAM-u i wirusów,
  • informacje w kanałach nie są blokowane przez filtry serwerów pocztowych, klientów poczty e-mail,
  • technologia RSS zapewnia 100% skuteczność w dostarczaniu wiadomości,
  • RSS to także w 100% opt-in marketing, czyli odbiór przekazu reklamowego całkowicie zależny od wyboru użytkownika,
  • ponieważ Internauta otrzymuje nagłówki tylko wtedy, kiedy tego chce, reklamodawca nie musi obawiać się o złamanie postanowień w ustawie o ochronie danych osobowych.
Komu RSS, komu?

Jak donosi New York Times[3] kanały RSS przyciągają przede wszystkim młodych i zamożnych konsumentów. Dzięki kanałom RSS firmy “trafiają do najaktywniejszych internautów, którzy potrzebują szybkiej i wiarygodnej informacji.“ Komunikacja w kanałach RSS może być skutecznym sposobem na kontekstowy sposób dotarcia do wybranej grupy celowej - podkreśla Tomasz Piątkowski, szef działu mediowego Zentropy Partners, który współtworzył kampanię dla Microsoftu opartą o technologię RSS.

RSS to sposób kontaktu z użytkownikami “najbardziej zainteresowanymi ściśle określonymi tematami”. Wśród największych “łowców” internetowych informacji w postaci RSS są biznesmeni, kadra zarządzająca, ludzie mediów, studenci. Ich życie zawodowe zależy od dostępu do najbardziej aktualnej informacji. Dzięki RSS oszczędzają czas, nie muszą czekać na kolejne wydanie serwisów, omijają szum informacyjny płynący z radia, czy telewizji i w łatwy sposób mogą zweryfikować informację w różnych źródłach.

Nie wszystko złoto...

Dystrybucja informacji przez RSS ma dużą przyszłość. Szczególnie w kontekście wspomnianych wcześniej podcastów i videocastów. Tym bardziej dziwi niewielka liczba osób świadomie korzystających z czytników RSS – zaledwie 2% wszystkich internautów, wg Forrester Research [4] (nie licząc tych, którzy przeglądają wiadomości RSS bezpośrednio na stronie WWW, np. Yahoo!News nie wiedząc o tym). RSS pomaga w dotarciu do nowych odbiorców, ale niekoniecznie musi sprawdzić się w budowie wizerunku – logo marki lub firmy może zginąć wśród setek innych znajdujących się w czytniku RSS. Duże portale i wydawnictwa bronią się przed tym tworząc obrandowane własnym logo czytniki (np. “Wiadomek” Agory) [5].

RSS w public relations

Po RSS zaczynają sięgać firmy z branży marketingowej i PR. Doceniają w ten sposób ludzi mediów, z którymi współpracują. W marcu 2006 swój kanał RSS uruchomiła agencja Ciszewski PR. Agencja udostępnia w ten sposób informacje prasowe z działu “Aktualności” i przewiduje, że z czasem RSS może całkowicie zastąpić tradycyjne newslettery. Firmy mogą też używać RSS do dystrybucji informacji o nowych produktach, aktualizacjach oprogramowania lub informowania o zbliżających się wydarzeniach.

Dzięki RSS spece od PR zyskują gwarancję, że wiadomość skierowana do dziennikarza nie utkwi gdzieś na antyspamowym filtrze lub w przepełnionej skrzynce. Jak powiedział PR guru, Phil Gomes: “Jeśli zaczęłyby powstawać informacje prasowe w wersji RSS, dziennikarze i ogół społeczeństwa mogliby otrzymywać informacje, jakich naprawdę potrzebują, a branża PR mogłaby wreszcie przestać wysyłać te ogromne ilości maili”[6]

5 powodów do wykorzystania RSS w PR
  • gwarancja, że informacja prasowa na pewno dotrze do zainteresowanego dziennikarza,
  • RSS pozwala dziennikarzom monitorować setki serwisów informacyjnych dziennie, bez niepotrzebnych wizyt na każdej stronie,
  • RSS stwarza dodatkowy kanał komunikacji z otoczeniem firmy,
  • RSS przyciąga odwiedzających do firmowej strony WWW i zwiększa na niej ruch,
  • przeszukując agregatory RSS (np. Wiadomek czy RssSpeed) firma dowie się, co mówi się o niej w mediach, na blogach i forach dyskusyjnych.
Przykładowe czytniki RSS

RSSSpeed – adres www.rssspeed.pl
RSS Reader – adres www.rssreader.com
Cliper – adres www.cliper.pl
Wiadomek – adres wiadomek.pl

Bibliografia:
[1] Grzegorz Dąbrowski / chip.pl – Prosto na biurko, 19 czerwiec 2004
[2] Tomasz Grynkiewicz, Zbigniew Domaszewicz / gospodarka.gazeta.pl 27 kwiecień 2006
[3] Marcin Meszczyński /chip.pl – Kontrolowany zalew , 15 październik 2004
[4] Tomasz Cichocki / internetstandard.pl - RSS nie takie popularne, 28 lipca 2005
[5] Magdalena Górak / internetstandard.pl - RSS - pieszczoch speców od reklamy, 8 sierpnia 2005
[6] http://www.cueblocks.com/rss-quotes.php

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Ryszard Cichalewski

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...