Zamknij
Raporty

Rynek farmaceutyczny w reklamie 2014r.

Witold Sokołowski

W 2014 r. najistotniejszym medium z punktu widzenia komunikacji marek farmaceutycznych była telewizja. Emitowane tam spoty pochłonęły aż 70 proc. budżetów reklamowych – wynika z analizy KinAds. Medium drugiego wyboru było radio, które doskonale sprawdza się jako nośnik komunikatów dotyczących leków z grupy OTC oraz suplementów diety.

Kino wciąż traktowane jest jako uzupełnienie wielkich multimedialnych kampanii. Jednak raport KinAds dowodzi, że z punktu widzenia firm branży farmaceutycznej stanowi ono niezwykle atrakcyjny nośnik reklamowy: najlepsza frekwencja, która przypada na wiosnę i jesień, zbiega się z największym natężeniem kampanii marek farmaceutycznych, najwyższy wskaźnik dopasowania do grupy docelowej (Affinity Index), daje możliwość szczegółowego „targetowania” kampanii do 17 wyodrębnionych grup konsumenckich, stanowi doskonałe rozszerzenie grupy docelowej generowanej przez telewizję.

– Ponadto, co chyba dość istotne z kosztowego i czasowego punktu widzenia, kampania w kinie może się opierać na materiale reklamowym, który klient już wyprodukował do telewizji – mówi Kinga Dołęga – Lesińska, prezes KinAds – Zdajemy sobie sprawę, że firmy farmaceutyczne mają ogromną wiedze o rynku, często korzystają z badań, które stanowią podstawę do planowania ich komunikacji. Chcieliśmy jednak pokazać jak kino, które nie jest medium pierwszego wyboru dla farmacji, wygląda na tle konkurencji i jak można kreatywnie je wykorzystać. Kino jest najbardziej sensualnym spośród mediów, gdyż oddziałuje na wszystkie niemal zmysły. Badania dowodzą, że reklamy kinowe są znacznie lepiej zapamiętywane niż reklamy w innej formie, co przekłada się na skuteczność kampanii – wyjaśnia Kinga Dołęga – Lesińska.

Rynek farmaceutyczny w reklamie 2014r.

Według raportu KinAds branża farmaceutyczna w ubiegłym roku nie oszczędzała na aktywnościach w sferze marketingu. Wydatki producentów leków wyniosły wówczas blisko 4,1 mld zł i były o 10 proc. większe niż w roku 2013. Wzrostowi nominalnych wydatków o 365 mln zł towarzyszył paradoksalnie spadek liczby reklamowanych specyfików (z 872 do 827). Było to wynikiem zwiększonych budżetów na poszczególne marki. Czas największych reklamowych aktywności marek farmaceutycznych przypadł na pierwsze miesiące roku, drugim ważnym dla komunikacji farmaceutyków okresem jest jesień – tu największe wzrosty miały miejsce w październiku i listopadzie.

Rynek farmaceutyczny w reklamie 2014r.

Wciąż głównym medium reklamowym dla branży farmaceutycznej jest telewizja. Aż 70 proc. wartości wszystkich kampanii było zrealizowanych w ubiegłym roku właśnie tam. Ciekawostką jest duża popularność radia – blisko jedna czwarta budżetów powędrowała bowiem do stacji radiowych.

Rynek farmaceutyczny w reklamie 2014r.

Pierwsza piątka najintensywniej reklamowanych kategorii pochłonęła ponad 70 proc. budżetu przypadającego na wszystkie 16 wyodrębnionych klas produktów. Prym w reklamie wiodły specyfiki przeciw przeziębieniu i witaminy. Na trzecim miejscu znalazły się środki dbające o układ trawienny, następnie preparaty przeciwbólowe, zaś pierwszą piątkę zamknęły specyfiki na układ krążenia.

Rynek farmaceutyczny w reklamie 2014r.

Struktura tych reklamowych kategorii w kinie, wyglądała zupełnie inaczej. Pierwsza kategoria reklamowa, jaką były środki przeciw przeziębieniu, stanowiła aż 40 proc. wydatków wszystkich kategorii. W wydatkach całkowitych było to około 25 proc. W kinie do reklamowej pierwszej piątki weszły także środki antykoncepcyjne oraz przeciwko grypie.


Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...