Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Siła obrazu, czyli Instagram i Pinterest w komunikacji marki

Magdalena Ciszewska, 2015-02-09 10:42:13

Instagram i Pinterest w ciągu ostatniego roku zanotowały najlepsze wyniki, jeśli chodzi o wzrost liczby użytkowników i wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie obecny także w 2015 roku. Coraz więcej firm dostrzega ten potencjał i swoją uwagę kieruje w stronę serwisów, których główną siłą napędową jest właśnie materiał wizualny i skrótowy opis w postaci tagów. Podstawowym jednak pytaniem jest, czy wszystkie marki odnajdą swoje miejsce w tych kanałach social media i czy w ogóle istnieją jakiekolwiek ograniczenia w lokowaniu tam działań komunikacyjnych?

Odbiorcy odchodzący od Facebooka bądź poszukujący dodatkowych platform komunikacji coraz przychylniej spoglądają w stronę Instagrama i Pinteresta. Ich siła tkwi w obrazie, którym uwielbiamy się posługiwać i dzielić – nie tylko z najbliższymi osobami. Dlatego też publikowanie autorskich treści stało się tak popularne. Wykonane zdjęcie uwieczniające istotną dla nas chwilę można w ekspresowym tempie poddać obróbce poprzez filtr dostępny w aplikacji, następnie kliknąć przycisk „publikuj” i dzielić się nim ze znajomymi.

Pinterest oferuje nieco inne możliwości i nie wymaga codziennego prezentowania contentu własnego, a pozostawia sporą swobodę w doborze treści, które nas inspirują – ciekawych realizacji bądź trendów spoza własnego ogródka. Oba serwisy sprawiają wrażenie przestrzeni mniej wypełnionych i zaśmieconych niż np. Facebook, za to bardziej kameralnych i pozwalających na ukazanie zupełnie odmiennego, bardziej prywatnego oblicza. Rozumieją to niektóre firmy, np. często wymieniany przy tej okazji Starbucks. Marka ta do perfekcji opanowała dzielenie się zdjęciami, które pokazują kawowe przysmaki zawsze znajdujące się w rękach Klienta, ukazane z różnych perspektyw i w różnych sytuacjach. Widzimy tutaj, jak konsumenci (a raczej ich dłonie) spędzają czas w przestrzeni miejskiej, dobrze się bawiąc, prowadząc samochód czy też pracując. Administratorzy profilu chętnie umieszczają zdjęcia nadesłane przez followersów. Sporą popularność zyskało zdjęcie jednego z polskich obserwatorów marki przedstawiające choinkę misternie wykonaną z kubków Starbucks.

Instagram i Pinterest rosną w siłę

Nadal największe wrażenie robią facebookowe statystyki przyrostu kont – choć tutaj tendencja może się odwrócić. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę dynamikę ostatniego czasu, Instagram i Pinterest prezentują się naprawdę imponująco i obiecująco. Pierwszemu serwisowi przybyło blisko 504 tys. nowych użytkowników, zaś drugiemu prawie 340 tys. Serwisy doskonale rozumieją przełomowy moment, w którym się znalazły i wiedzą, jak atrakcyjne stają się dla przedsiębiorców. Narzędzia reklamowe w przypadku Instagrama są dostępne na razie tylko w USA, zaś na Pintereście testują je wybrani przedsiębiorcy. Wkrótce rozwiązania zostaną udostępnione szerszej grupie.

W ramach portali uruchomiono także platformy dla biznesu, co także potwierdza ich otwartość na przedsiębiorców i wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom. Co bardzo ważne, w ramach takich mini serwisów prezentowane są nie tylko wysokie statystyki i liczba zachodzących w ostatnim czasie interakcji, ale przede wszystkim funkcjonalność konkretnych narzędzi, z których skorzystać mogą firmy. Podpowiedzi i inspiracje czerpać można dzięki temu wprost od najlepszych. Opisano tutaj success story marek, które dzięki serwisom osiągnęły najlepsze wyniki. Prym w realizacji platformy skierowanej do biznesu wiedzie na pewno Pinterest (business.pinterest.com/pl) i robi to w bardzo konkretny sposób. Przy każdym case study posługuje się przykładami realnego zastosowania przez firmę konkretnych narzędzi, których paleta stale się powiększa. Każdy case uzupełniony jest komentarzem reprezentanta marki opisującego, w jaki sposób dane medium pomogło wypracować konkretne rezultaty, na przykład skierowanie ruchu na stronę www. Warto też podkreślić, że platforma dla biznesu w niezwykle prosty i przyjazny sposób przybliża możliwości serwisu i naprawdę zachęca do tego, aby wykorzystać je we własnych działaniach marketingowych. W odróżnieniu od Instagrama, występuje w polskiej wersji językowej, co także jest atutem.

Jakie narzędzia dla konta firmowego?

Każdy przedsiębiorca, rejestrując się w serwisie, musi pamiętać, aby założyć konto mające status firmowy. Takie zdefiniowanie pozwala na skorzystanie z wielu możliwości, niedostępnych przy prywatnych kontach. Jedną z nich jest opcja umieszczenia przycisku „Pin It” na swojej witrynie internetowej, a także skorzystanie z opcji Pinów rozszerzonych, które wyświetlają dodatkowe informacje bezpośrednio na przycisku. Obecnie dostępne jest pięć typów Pinów rozszerzonych: filmowe, z przepisami, artykułów, produktów i miejsc. Te rodzaje przycisków dość jasno określają, które branże najlepiej skorzystają i najlepiej zaadaptują się w serwisie.

Instagram w zasadzie nie oferuje wielu możliwości, które faktycznie wspomagają biznes i odróżniają takie konta od prywatnych. Organiczny zasięg postów warto podnosić zabiegami dodatkowymi – opisem w postaci unikatowych hashtagów, odnoszących się do branży i produktu, a także obecnych trendów. Pamiętajmy też, aby wesprzeć swój kanał umieszczeniem wtyczek społecznościowych na stronie internetowej, a także dodaniu dedykowanej zakładki na facebookowym profilu. Ważne jest, aby umieścić w opisie zakładanego na Instagramie profilu link do naszej strony internetowej. W samym serwisie będzie linkiem „no follow” (nieaktywnym), jednakże Instagram jest aktualnie intensywnie indeksowany przez wiele innych serwisów (np. Iconosqueare.com), które często tworzą kopie profili już z linkiem “dofollow”, powodując wzrost ruchu z tego serwisu.

Dla kogo komunikacja obrazem?

Instagram i Pinterest mają szansę zyskać na znaczeniu i nadal się rozwijać, biorąc pod uwagę, jak obecne czasy charakteryzują pośpiech i dostępność wielu kanałów komunikacji. Unikatowy, codziennie dostarczany obraz, mający znamiona mniej oficjalnego oraz krótki, wizualnie atrakcyjny opis w postaci hashtagu zdecydowanie przypadły do gustu wielu, szczególnie młodym odbiorcom. Idealnie w serwisach operujących graficznym contentem odnajdują się firmy oferujące produkty pozostawiające pole do wdzięcznego sfotografowania bądź przedstawienia w konkretnym kontekście. Najlepiej radzą sobie tutaj fashion oraz kulinaria. Branże powiązane z nowymi technologiami, komunikacją czy marketingiem starają się z kolei zaadaptować do swoich kanałów content marketing, przygotowując autorskie infografiki prezentujące interesujące dane.

To oczywiste, że wymienione branże naturalnie adaptują się do Instagrama i Pinteresta i nie ma żadnych wątpliwości, że powinny w nich funkcjonować. Co z pozostałymi? Główną wytyczną powinna być pozytywna odpowiedź na pytanie, czy jest w nich obecna nasza grupa docelowa. Reszty niech dopełni przemyślana strategia, której główną osią będzie stworzenie platformy komplementarnej dla innych kanałów, nie dublującej treści prezentowanych za ich pośrednictwem. Jest to kardynalna zasada, o której wiele marek niestety zapomina. W przeciwnym razie możemy utracić followersów, którzy dołączyli do nas z własnej inicjatywy, poszukując nieco innego oblicza marki i często posiadających niedosyt interakcji z nią.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Magdalena Ciszewska

PR Specialist w agencji HarmoniquePR.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...