Zamknij
Wiedza PR - Teoria PR

Skuteczna analiza podstawą strategii PR

Adam Kuśmierczyk, 2012-01-30 02:18:49

Każdy piarowiec, biorąc pod swoje skrzydła przedsiębiorstwo. staje przed problemem związanym z projektem strategii PR. Niezbędna wydaje się w tym miejscu rzetelna analiza danych, od której zależy przecież powodzenie efektu końcowego.

Praktyczna strona tego zagadnienia to poszukiwanie odpowiedzi na szereg pytań związanych z dotychczasowymi działaniami firmy. Badanie to może być wynikiem pracy działu marketingowego, pionu PR, specjalistów, pracowniczej burzy mózgów lub też spostrzeżeniami indywidualnymi osoby odpowiedzialnej za projekt strategii. Praktyka PR pokazuje jednak, że mimo wszystko, wciąż rezygnujemy z tego rodzaju diagnozy na rzecz wchodzenia w gotowe schematy, które na pierwszy rzut oka w pełni zaspokajają oczekiwania klienta.

Wyjściem z kłopotów, a zarazem zapomnianą przez wszystkich metodą analizy sytuacji wyjściowej, może być analiza SWOT zwana też analizą mocnych i słabych stron (z angielskiego strengths, weaknesses, opportunities, threats). Metoda pozwala w dość matematyczny sposób określić najtrudniejsze elementy, z jakimi zmaga się wizerunek firmy oraz ich wpływ na planowaną strategię działań.

Szukając odpowiedzi na pytanie o silne i słabe strony sięgnąć możemy po dane zgromadzone już przez firmę. Pomocne mogą okazać się ankiety badania satysfakcji klienta, skrzynka skarg i zażaleń oraz najzwyklejszy wywiad przeprowadzony wśród klientów firmy. Równie starannego podejścia wymaga od nas druga część analizy przeciwstawiająca sobie nawzajem szanse i zagrożenia, które coraz bardziej w przypadku drugich rzutują na postrzeganie firmy lub, jak w przypadku pierwszych, stają się kręgosłupem, na którym oprzeć możemy całą strategię działania. W tym przypadku jeszcze chętniej powinniśmy sięgać po feedback, jaki przynieść mogą nam badania z udziałem klientów dostrzegających negatywne tendencje środowiska, pracowników starających się zawsze wyszukać pozytywne aspekty swojej pracy, choćby w obawie przed gniewem szefa, czy środowiska lokalnego i kontrahentów, które najlepiej zdaje sobie sprawę z szans i zagrożeń stojących przed bliskim mu przedsiębiorstwem.

Analiza SWOT to zatem nic innego jak skrupulatnie zebrana lista przeciwstawnych określeń opisujących firmę. Zestawienie czynników wewnętrznych (silnych i słabych stron), w zestawieniu z czynnikami zewnętrznymi w postaci szans i zagrożeń, pozwala w graficzny sposób określić strategię komunikacyjną dla naszego przedsiębiorstwa. Porównując ze sobą wszystkie argumenty i spostrzeżenia z łatwością odnajdziemy się w jednym z czterech możliwych wariantów.

Szanse i silne strony

Wskazuje na firmę, jako silnego gracza rynkowego, dobrze przygotowanego na wszelkie ewentualności, jakie zgotować może przyszłość. Konsolidacja tych dwóch zmiennych stwarza sytuację, w której zalecane jest wdrożenie strategii ekspansji, bez obawy o ewentualne niepowodzenia. Ugruntowana pozycja na rynku sprawia, że bez wahania możemy pokusić się o transport swojej marki w inne rejony działalności.

Szanse i słabe strony

Strategia, której głównym celem jest pozostawanie w pozycji konkurencyjnej względem największych graczy na rynku. Firma doskonale zdaje sobie sprawę ze swoich słabych stron. W pełni skupia się jednak na wykorzystaniu rysujących się przed nią szans będących następstwem ulegającego ciągłym zmianom rynku. To właśnie sprostanie oczekiwaniom, jakie stawiać będzie przed nimi przyszłość, daje nadzieję na ciągły rozwój.

Silne strony i zagrożenia

Jest niczym innym, jak strategią koncentrowania się na silnych stronach i ograniczaniu zagrożeń. Metoda nakazuje nam przerzucić wszystkie swoje siły na pokazanie tych obszarów działalności firmy, z których jesteśmy dumni, które tworzą z nas mocnego gracza. Równie dużo pracy trzeba również włożyć w działania chroniące biznes przed mniej lub bardziej oczekiwanymi skokami, mogącymi źle odbić się na całościowym wizerunku firmy.

Słabe strony i zagrożenia

Z całą pewnością nie dodaje otuchy. Jest to moment, w którym poważnie powinniśmy się zastanowić nad likwidacją przedmiotu bądź skupić całą swoją siłę na tym, by przetrwać ten trudny okres w oczekiwaniu na lepsze czasy. Podjęcie decyzji może okazać się kluczowe w momencie, w którym mimo wszystko nie chcemy żegnać się na zawsze z biznesem doprowadzając do upadku.

Jak łatwo możemy dostrzec, analiza SWOT z archaicznego narzędzia PR-owych tortur staje się na nowo bardzo prostym, ale zarazem niezwykle miarodajnym narzędziem badań. Prawidłowe jej zastosowanie w procesie projektowania strategii wizerunkowej dla klienta może okazać się decydującym punktem naszych działań, przeważającym o dalszym sposobie zapatrywania na firmę.

Zdjęcie: mashe / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Adam Kuśmierczyk

Specjalista ds. marketingu, marketing usług profesjonalnych. Obecnie pracuje dla jednej z większych kancelarii prawnych w Polsce.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...

,,Był rok 2009 czasem między-epoki. W polskiej polityce cza­sem pogarszania jej jakości i dominacji źle rozumianego PR" - Jerzy Nowakowski, Przewodnik Katolicki