Zamknij
Prosto z rynku - PR w kryzysie info

Skuteczna komunikacja kryzysowa podczas powodzi

Witold Sokołowski, 2010-06-16 01:24:40

Skuteczna komunikacja kryzysowa podczas powodzi

Z końcem maja, przeprowadzono badanie „Jak funkcjonuje komunikowanie kryzysowe na styku media i urzędy miast”. Na pytania odpowiadali dziennikarze i przedstawiciele służb informacyjnych dziesięciu miast. Dziennikarze oceniali urzędników pod względem wiedzy i umiejętności komunikacyjnych w sytuacji kryzysowej, ale też urzędnicy dokonywali samooceny swojego przygotowania komunikacyjnego.


Wyniki badania pokazały, że w siedmiu miastach na dziesięć, dziennikarze mieli wątpliwości odnośnie przygotowania urzędów miast do sytuacji kryzysowej pod kątem komunikacji ze społecznością lokalną. Lepiej ocenione zostały ogólne kompetencje komunikacyjne urzędników.


Na pytanie o istnienie planów działań komunikacji kryzysowej pozytywnie odpowiedzieli urzędnicy z dziewięciu miast. Okazało się jednak, że dziennikarze (będący jednym z kluczowych ogniw w procesie komunikacji) w dużej mierze nie wiedzieli o istnieniu takich planów.


Badania pokazały także, że to dziennikarze znają lepiej urzędników, niż urzędnicy dziennikarzy. „Taka sytuacja sprawia, że w czasie kryzysu trudno o proaktywną komunikację miast, zwłaszcza ze społecznością lokalną” – podkreśla inicjator badań Antoni Mielniczuk, ekspert Gravat Group.


W ośmiu na dziesięć miast urzędnicy poinformowali o regularnych szkoleniach z zarządzania komunikacją kryzysową. To bardzo pozytywny sygnał, jednak umiejętności w tym zakresie bardzo szybko weryfikują takie wydarzenia, jak trwająca powódź. - „Kryzysy staja się szansą na weryfikację skuteczności sposobów komunikowania. Odpowiednio wyciągnięte wnioski dają możliwość przygotowania się do kolejnych kryzysów i zadbania o poprawną komunikację ze społecznością lokalną” – dodaje Mielniczuk.


Media i urzędnicy jako skuteczniejsze w przekazywaniu informacji o zagrożeniach ocenili media ogólnopolskie niż lokalne. Dziennikarze jednak w ponad 86% pozytywnie ocenili ogólne umiejętności komunikacyjne służb informacyjnych badanych urzędów miast. Badania pokazały też, że urzędy miast dobrze radzą sobie z wykorzystywaniem większości dostępnych kanałów komunikacyjnych, jednak nadal w niecałych 40% korzystają z nowoczesnych mediów internetowych.


Badanie „Komunikacja Kryzysowa Miast” zostało przeprowadzone przez firmę Pentagon Research metodą CATI. Na pytania odpowiadało sześćdziesiąt osób: dziennikarze i urzędnicy z dziesięciu miast w Polsce. Do badania wybrano siedem miast dotkniętych powodzią (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa i Wrocław), jedno tuż przed nadchodzącą falą (Szczecin) oraz dwa miasta nie zagrożone (Białystok i Olsztyn). Prezentacja badań zleconych przez Gravat Group odbyła się w Szczecinie podczas VII Konferencji „Wolność i Bezpieczeństwo” organizowanej przez Computerworld.


Zdjęcie: wikimedia.org, Olgierdr.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...