Zamknij
Wiedza PR - E-mailing

Skuteczność kampanii e-mail marketingowej – jak ją zmierzyć?

Maciej Wrzalik, 2014-03-21 01:26:28

Sprecyzowałeś swoje cele, zbudowałeś bazę odbiorców, stworzyłeś newslettera, w końcu wysłałeś e-maile. Co dalej? Powinieneś sprawdzić, czy Twoja kampania e-mail marketingowa udała się. Czy odniosła sukces. Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób – analizując garść wskaźników.

Aby móc zmierzyć skuteczność przeprowadzonych działań, musisz skorzystać z profesjonalnego narzędzia do e-mail marketingu. Wysyłając newslettery za pomocą zwykłego programu pocztowego, nie otrzymasz danych, które będziesz mógł analizować. Na szczęście na rynku nie brakuje specjalnych platform do e-mail marketingu. Z ich pomocą z łatwością dowiesz się, ilu odbiorców otworzyło wysłaną przez Ciebie wiadomość, a ilu nie otrzymało jej np. z powodu zapchanej skrzynki odbiorczej. Kto otworzył i przeczytał e-maila, a kto oznaczył go jako spam.

Znając wartość kilku najważniejszych wskaźników, bez najmniejszego problemu ocenisz, czy Twoja kampania zakończyła się sukcesem czy porażką. Będziesz miał pełen obraz tego, co się powiodło, ale także tego, co należy udoskonalić albo zmienić.

Wskaźniki, od których trzeba zacząć

Podstawowymi wyznacznikami sukcesu Twojej kampanii e-mail marketingowej są:

  • wskaźnik dostarczalności,
  • wskaźnik otwarć,
  • wskaźnik kliknięć.

Wskaźnik dostarczalności

Pierwszy wskaźnik, którym warto się zainteresować to wskaźnik dostarczalności. Jest to stosunek wszystkich e-maili dostarczonych do wszystkich e-maili wysłanych.

Jeżeli wartość wskaźnika jest wysoka, to znaczy, że Twoja baza adresów e-mail jest dobrze zbudowana, natomiast niska oznacza, że jeszcze raz powinieneś nad nią popracować. Poprzez nieskuteczne dostarczanie wiadomości znacznie zawężasz grono swoich potencjalnych klientów.

Pamiętaj, że wiadomość dostarczona do odbiorcy to także taka, która trafiła do folderu ze spamem. Jaki z tego wniosek? Ani ten, ani żaden inny wskaźnik nie są stuprocentowo precyzyjne. Badając wartość każdego z nich trzeba założyć pewien margines błędu.

Wskaźnik otwarć

Wiesz już, do ilu odbiorców Twoja wiadomość została dostarczona, kolejnym krokiem powinno być zbadanie, ilu z nich otworzyło newslettera. Wskaźnik otwarć to stosunek e-maili otwartych do e-maili skutecznie dostarczonych.

Od czego zależy wartość tego wskaźnika? Przede wszystkim od tematu wiadomości. Im atrakcyjniejszy temat, tym więcej osób otworzy e-maila.

Z reguły wartość wskaźnika jest zaniżona o kilka punktów procentowych, ponieważ e-maile liczone są jako otwarte pod warunkiem, że odbiorca kliknął „Pobierz obrazy”. Wielu dostawców poczty automatycznie blokuje wszystkie obrazki. A wiadomo, że czasem czyta się tekst, nie pobierając grafik. Wartość wskaźnika może być też zawyżona, np. wówczas, kiedy odbiorca otwiera newslettera kilkukrotnie – każdorazowe otwarcie jest odnotowywane przez program - podkreśla Maciej Wrzalik z NinjaMail.

Pomimo kilku pułapek wskaźnik otwarć jest bardzo dobrym narzędziem do mierzenia skuteczności Twojej kampanii e-mail marketingowej. Trzeba tylko pamiętać, że jego wartość należy traktować jako przybliżoną.

Wskaźnik kliknięć

Odbiorca otrzymał wiadomość, otworzył ją i teraz od treści newslettera zależy, czy podejmie działanie, do którego go zachęcasz – czyli kliknie link. Wskaźnik kliknięć to stosunek liczby kliknięć linków w wiadomości do liczby dostarczonych wiadomości. Pozwala sprawdzić, ile osób otworzyło linki, które zamieściłeś w newsletterze.

Jego wartość zależy od tego, czy treść e-maila zainteresowała odbiorcę, ale także od tego, czy w newsletterze łatwo jest znaleźć wezwanie do działania. Pamiętaj, żeby linkować jak największą liczbę elementów w wiadomości i wykorzystywać graficzne przyciski, sugerujące odbiorcom, gdzie nacisnąć.

Kilka innych wskaźników, które na pewno się przydadzą

Wskaźnik zwrotów

Aby dowiedzieć się, ile spośród wszystkich wysłanych wiadomości wróciło do Ciebie, przeanalizuj wartość wskaźnika zwrotów.

Zwroty mogą być spowodowane:

  • pełną skrzynką odbiorcy,
  • chwilowymi problemami z serwerem pocztowym,
  • wysyłaniem wiadomości na błędny adres.

Jeżeli wskaźnik zwrotów jest wysoki, to znaczy, że dostarczalność Twojej wiadomości jest niska. Wówczas powinieneś podjąć wszelkie możliwe kroki, aby ją zwiększyć. Możesz zacząć od weryfikacji poprawności adresów e-mail odbiorców oraz ponownego wysłania newslettera.

Wskaźnik kliknięć do otwarć

I na koniec jeszcze jeden wskaźnik, który może okazać się bardzo pomocny. Wskaźnik kliknięć do otwarć to stosunek liczby kliknięć linków w wiadomości do liczby otwarć wiadomości.

Niewysoka wartość tego wskaźnika z reguły oznacza, że temat wiadomości został źle dobrany do treści – czyli temat przyciągnął uwagę, ale po przeczytaniu treści odbiorca stracił zainteresowanie, w efekcie czego nie kliknął w żaden z zamieszczonych linków.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Maciej Wrzalik

Broker Media.

Ostatnie artykuły tego autoraKampanie e-mail marketingowe – jak rozwiązać najczęściej spotykane problemy?

Planujesz swoją kampanię e-mail marketingową i zawczasu zastanawiasz się, jakie problemy mogą wyniknąć w trakcie jej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...