Zamknij
Felietony

Spojrzeć oczami niewidomych

Gabriela Jatkowska

Przedwyborcza gorączka omija niekiedy istotne kwestie, jak choćby niezauważenie potencjalnego elektoratu osób niewidzących. Co prawda w nadchodzących wyborach będą nakładki do głosowania w języku brajla, gorzej natomiast ze stronami www poszczególnych partii. Są jednak organizacje oraz instytucje publiczne, które problem dostrzegają i, niezależnie od przedwyborczego wyścigu z czasem, zwracają nań uwagę. Można pomóc i można tą pomocą podnieść poprzeczkę w zaangażowanym społecznie biznesie.

Pod hasłem przeciwdziałania dyskryminacji osób wykluczonych  - w tym osób niewidzących i słabowidzących, którzy stanowią - według danych GUS - 30 proc osób niepełnosprawnych w Polsce – odbyła się III edycja konkursu na Stronę Internetową Bez Barier, organizowanego przez Fundację Widzialni z Częstochowy. Wyłoniła ona zwycięzców w dwóch kategoriach: administracji publicznej i stron komercyjnych. Trzy pierwsze miejsca wśród administratorów i  właścicieli stron www administracji publicznej zajęły kolejno : Ośrodek Pomocy Społecznej w Rybniku za stronę www.przekroczycprog.pl serwis Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze za serwis www.zielona-gora.po.gov.pl oraz Starostwo Powiatu Warszawskiego Zachodniego za serwis www.bip.pwz.pl.  – W kategorii serwisów komercyjnych laur zwycięzcy przypadł oficynie wydawniczej Nowy Łowiczanin za serwis www.lowiczanin.info. Wyróżnienia otrzymały także serwisy: Zespół Mamy - dom za serwis www.mamy-dom.pl oraz firma Cobra za serwis www.antykimeblestylowe.eu.

- Nie są to strony, które już dziś mogą być absolutnym przykładem i wzorem dla innych. Zaledwie 8 procent stron przebadanych przez naszą fundację spełnia minimalne założenia standardu W3C, według którego takie strony mają funkcjonować – wyjaśnia  przewodniczący Rady Fundacji Widzialni, Artur Marcinkowski. – Celem tego konkursu jest przede wszystkim przekazywanie dobrych praktyk. – dodaje.

Przyjazne www

Strony internetowe mają za zadanie nie tyle być atrakcyjne wizualnie, ile spełniać istotną społeczną misję, jaką jest równy dostęp do najbardziej i najczęściej używanego dziś nośnika – internetu. Na czym polega używanie tych stron przez osoby niewidome?  - Program czytający, którym na co dzień posługują się osoby niewidome pozwala na prawidłowe skanowanie, odczytanie zawartości strony, która musi być zgodna z ogólnoświatowymi standardami W3C. Są to wytyczne według których strona ma być przystosowana do odbioru przez m.in. osoby niewidzące i będzie on już wkrótce na mocy prawa standardem obowiązującym w Polsce – wyjaśnia Marcinkowski.

- Specjalne programy do odczytywania danych zawartych na stronie pozwalają -  po najechaniu na np. zdjęcie – na natychmiastowe odczytanie pełnej o nim informacji. Programy te niestety nadal są płatne, jednak o wiele bardziej przydatne aniżeli darmowy dostęp do przeglądarek automatycznie odczytujących dokładnie wszystko to, co  zawarte jest  na stronie, bez naturalnej eliminacji treści zbędnych – podkreśla Mirosław Górka, koordynator projektu oraz administrator zwycięskiej strony www.przekroczycprog.pl. Ośrodek Pomocy Społecznej w Rybniku jest zresztą propagatorem różnych akcji mających zwiększać świadomość społeczną na temat osób niewidzących, a przede wszystkim podejmować rozwiązania zapewniające bezpieczną, przyjazną przestrzeń publiczną i komunikację miejską osobom niewidomym i słabowidzącym. Oprócz przyjaznej strony angażuje się chociażby we współpracę ze sklepami wielkopowierzchniowymi, dzięki czemu np. Plaza Rybnik będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących - jest to jeden z wielu elementów zapoczątkowanej przez OPS w Rybniku kampanii społecznej „Bądź świadomy bądź widoczny”.

Znak jakości „Strona Przyjazna Niewidomym” wpisuje się w popularna ideę CSR i podnosi prestiż danej firmy czy instytucji, zwiększa jej atrakcyjność na rynku, buduje profesjonalny wizerunek instytucji, która wychodzi naprzeciw dyskryminowanym grupom społecznym chcącym brać aktywny udział w rozszerzającym się społeczeństwie cyfrowym. To znak elitarności. Zupełnie pominięty przez strony www kandydujących partii politycznych, które zapominały o elektoracie osób niewidzących.

Jakość w cenie idei

Do tej elitarnej grupy przyjaznej osobom niewidomym wszedł Nowy Świat – dokładnie wybrane kamienice na Nowym Świecie w Warszawie. To tu w poniedziałek 19 września pod hasłem „Niewidomi już widoczni” miała akcja wieszania tablic z napisami w alfabecie brajla. Pomysłodawcą przedsięwzięcia jest Fundacja Klamra, która stworzyła tabliczki, a na podstawie zdjęć Tomka Sikory wykonała szereg szablonów, następnie odmalowanych na siedzibie Związku Niewidomych w Warszawie, jednego ze współorganizatorów projektu.

– Chcemy skonfrontować osoby widzące z problemem i  - dosłownie - dać im szansę dotknięcia problemu. Poprzez punkty brajlowskie osoby pełnosprawne mogły poczuć, jak odbiera się świat nie widząc go. Wybrane miejsca – apteka, kwiaciarnia, restauracja, klub, księgarnia (gdzie zawisły tabliczki)  – mają uświadomić, że osoby niewidzące mogą w społeczeństwie normalnie funkcjonować. Warszawa to już czwarte miasto – obok Bielsko - Białej, Poznania, Krakowa -  w którym udało się taką akcję przeprowadzić, z tym, że tu wieszanie tabliczek połączyliśmy z innymi imprezami i zaangażowaniem licznych artystów – mówi Dariusz Paczkowski z Fundacji Klamra. W trakcie akcji osoby widzące mogły bezpłatnie zbadać wzrok, obejrzeć wystawę zdjęć Tomka Sikory czy multimedialną aranżację przestrzeni produkcji JAJKOFILM.

Kamienice wzdłuż Nowego Światu mrugają do nas porozumiewawczo tablicami, o zawieszeniu których decydowali właściciele wybranych kamienic. To znakomity przykład łączenia biznesu z wrażliwością i odpowiedzialnością społeczną. Niestety Nowy Świat wciąż nie jest przykładem – w przeciwieństwie do większości prestiżowych miejsc w stolicach europejskich – brak praktycznych rozwiązań dla niewidomych, jak choćby montowane rowki w chodnikach. Na szczęście przez ten dziurawy system przedziera się światło - i co prawda pochodzi ono najczęściej z tuneli organizacji pozarządowych, jednak coraz więcej instytucji publicznych oraz firm problem dostrzega i wychodzi mu naprzeciw.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Gabriela Jatkowska

Dziennikarka zajmująca się tematyką sportową, turystyczną, społeczną. Od niedawna także PR – em. Związana na stałe z Brytyjsko Polską Izbą Handlową. Kocha Londyn i kulturę angielską. ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...