Zamknij
Wiedza PR - CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element komunikacji marketingowej marki

Kamila Wardyn, 0000-00-00 00:00:00

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR, corporate social responsibility) odnosi się do takiego działania przedsiębiorstwa, w którym realizowane są zarówno cele własne podmiotu gospodarczego, jak i cele jego interesariuszy. Istotą koncepcji jest integrowanie celów biznesowych firmy z interesami reprezentowanymi przez środowisko, w którym ona operuje.[1] Społeczną odpowiedzialność biznesu można zdefiniować jako „efektywną strategię zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania korzystnych warunków dla rozwoju społecznego i ekonomicznego.”[2]

Działania CSR zatem mają wpływ na kondycję otoczenia jedynie wtedy, gdy są one uwzględnione w strategii firmy.[3] Operacjonalizacja tejże strategii ma miejsce najczęściej w sferze zarządzania marketingowego. Oznacza to, iż działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być wykorzystywane w komunikacji marketingowej.[4] CSR stanowi, więc strategiczne narzędzie wykorzystywane do budowania pozycji przedsiębiorstwa na rynku i kreowania jego reputacji.

Według Ewy Grzegorzewskiej-Ramockiej: „Istnieje związek między dobrą reputacją przedsiębiorstwa a maksymalizowaniem jego wartości rynkowej, która jest determinowana zdolnością do generowania maksymalnego zysku w przyszłych okresach. Jest to trudne zadanie dla menadżerów, bowiem przy podejmowaniu decyzji muszą oni uwzględniać rachunek ekonomiczny oraz kontekst społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Zadanie to jest tym bardziej trudne, ponieważ wszystkie poczynania działających na rynku przedsiębiorstw są bacznie obserwowane przez media. (...) Badania wskazują, że przedsiębiorstwa nakierowane na porozumienie w jakimś obszarze swojej działalności (zadowolenie pracowników czy zadowolenie klientów) osiągają większe sukcesy ekonomiczne niż te, które nie dostrzegły jeszcze potrzeby zharmonizowania swojej działalności z oczekiwaniami pracowników, klientów lub społeczności lokalnej.”[5]

Przyjęcie koncepcji społecznie odpowiedzialnego biznesu pozwala przedsiębiorstwu osiągać w długim okresie czasu następujące korzyści:


  • pozyskanie zainteresowania inwestorów – inwestorzy preferują nawiązywanie kontaktów z firmami, które są społecznie odpowiedzialne i są zarządzane w sposób transparentny. Wiarygodność społeczna firmy wpływa na jej reputację, a co za tym idzie na budowanie zaufania kredytodawców,
     
  • wzrost lojalności klientów oraz innych interesariuszy – konsumenci stają się coraz bardziej świadomi społecznie i preferują firmy, które podejmują działania prospołeczne, w myśl zasady PYMWYMI[6] (put your money where your mouth is), oznaczającej dokonywanie wyboru tych marek, które mają podobne wartości do wartości uznawanych przez nabywcę,
     
  • budowanie i utrzymywanie korzystnych relacji ze społecznością lokalną i władzami lokalnymi – działania CSR pozwalają firmie zintegrować się ze społecznością oraz pozyskać przychylność władz samorządowych,
     
  • wzrost konkurencyjności – przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa może być budowana za pomocą angażowania się w działania społecznie odpowiedzialne,
     
  • kształtowanie kultury organizacyjnej – wyzwania CSR podnoszą jakość relacji przedsiębiorstwa z jego interesariuszami, co w rezultacie prowadzi tworzenia kultury organizacyjnej opartej na partnerstwie, współpracy i szacunku,
     
  • budowanie dobrego wizerunku wśród pracowników oraz korzystny wpływ na zatrudnianie i utrzymywanie najlepszych z nich – CSR jest sposobem na poza finansowe motywowanie kadry. Ponadto, korzystny wizerunek podmiotu gospodarczego zwiększa jego atrakcyjność jako potencjalnego pracodawcy.[7]

Strona 1 z 3 1 2 3 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Kamila Wardyn

Ostatnie artykuły tego autoraMarketingowe public relationsMarketingowe public relations

Działania public relations coraz częściej stają się integralną częścią planu komunikacji marketingowej. Powszechny jest pogląd, iż ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...