Zamknij
Wywiady

Spot On - misja na tablety

Witold Sokołowski, 2013-12-20 13:56:16

Spot On - misja na tablety

Rozmowa z Krzysztofem Bieniem, redaktorem naczelnym serwisu Obserwatorfinansowy.pl, wydającym Magazyn Spot On. SpotOn to aplikacja na tablety przygotowana przez redakcję serwisu ObserwatorFinansowy.pl Zawiera wybór najważniejszych, najczęściej czytanych i najczęściej komentowanych publikacji dotyczących gospodarki w kraju i na świecie.

Epr.pl Dlaczego Obserwator Finansowy przygotowuje magazyn na tablety Spot On? Nie wystarczy sama obecność serwisu Obserwatora na stronach internetowych?

Krzysztof Bień: Serwis internetowy ObserwatorFinansowy.pl najwygodniej czyta się na komputerach stacjonarnych, czy laptopach. Można wtedy względnie szybko zorientować się co się pojawiło nowego w serwisie. Czytelnicy są jednak coraz bardziej mobilni i szukają ciekawych treści do poczytania także wtedy, gdy są dalej od biurka, choćby czekając na samolot albo na rozpoczęcie jakiegoś spotkania. Ponadto – i to jest ważny merytoryczny powód – wiele pogłębionych analiz jakie proponuje czytelnikom Obserwator Finansowy ma charakter ponadczasowy, pokazują one bowiem długofalowe konsekwencje jakichś wydarzeń. Takie treści nie deaktualizują się szybko. Szkoda by szybko znikały z pola widzenia i z debaty publicznej. Magazyn Spot On zapewnia dłuższe życie najciekawszych naszych publikacji.

Epr.pl: Jak przygotowuje się Magazyn na tablety?

K.B.: Magazyn składa się z najciekawszych publikacji serwisu z ostatnich kilku tygodni. Wzbogacamy je o dodatkowe elementy, jak filmy czy linki do dodatkowych raportów, statystyk, dokładamy najciekawsze komentarze czytelników. Po pierwsze uwiarygadnia to przekazywaną treść, a po drugie znakomicie ułatwia samodzielne dotarcie do źródeł. Czytelnicy mają mało czasu, dlatego staramy się im to ułatwić.

Epr.pl: Czy przygotowanie magazynu na tablety wymaga jakichś specjalnych zabiegów?

K.B.: Nad szatą graficzną i składem czuwa grafik, „wsad” każdego miesiąca przygotowuje redakcja OF. Wspólnie opracowujemy pomysły, bo styl jest zawsze ten sam, ale oprawa każdego tekstu inna w każdym numerze. Z całości materiału dobranego do kolejnego wydania powinna wynikać jakaś jedna wspólna myśl, że o coś nam chodzi. A chodzi nam o racjonalne spojrzenie na to co się dzieje i może wydarzyć w gospodarce w Polsce i na świecie.

Epr.pl: A od strony technicznej? Czy taki magazyn to kompletnie inne narzędzie?

K.B.: Ważne jest atrakcyjnie podanie treści, szata graficzna. Czytelnik musi chcieć wziąć całość do ręki, polubić magazyn elektroniczny, tak samo, jak papierowy, by do niego wracać. Staramy się by Spot On był elegancki, estetyczny i funkcjonalny. Nawigacja urządzeń mobilnych jest intuicyjna, więc i magazyn na takim urządzeniu musi pozwalać na łatwe dotarcie tam, gdzie czytelnik chce trafić. Przy tym staramy się, by każdy numer „ważył” poniżej 100 MB (średnio 75 MB), czyli nie zajmował dużo miejsca w pamięci urządzenia.

Epr.pl: Jaki jest szacunkowy koszt takiego magazynu?

K.B.: Ile was? Raz. A właściwie dwoje, moja zastępczyni Katarzyna Mokrzycka i ja. Sami dokonujemy wyboru tekstów, zastanawiamy się czym je wzbogacić. Na końcu całość materiału wędruje do współpracującego z nami grafika. Główne koszty, to wykupienie licencji na skład magazynu i opłacenie współpracy z Apple, a kwoty zależą od kilku czynników, m.in. od częstotliwości publikacji.

Epr.pl: Dlaczego wydajecie wersję wyłącznie na tablety, a na smartfony nie?

K.B.: To zupełnie inne narzędzia. Obserwator Finansowy publikuje pogłębione, długie – media elektroniczne nie lubią tego określenia – analizy i bogate infografiki. To się dobrze czyta na tablecie, źle na smartfonie, który nie jest wygodnym urządzeniem do rozbudowanych treści. Inna treść, wobec tego inne narzędzie.

Epr.pl: Ilu zdobyliście użytkowników?

K.B.: Zdobywamy ich każdego dnia. Najważniejsze, żeby dotrzeć do potencjalnych czytelników – a wierzymy, że jest ich sporo – z wiedzą, że jest takie miejsce w internecie, gdzie wbrew dominującym trendom i tendencjom można znaleźć poważne treści, bez wyskakujących centralnie reklam, bez dwuznacznych historii o celebrytach, bez tytułów, które mają niewiele wspólnego z treścią artykułu. Bardzo nas cieszy, że ponad 80 proc. osób, które pobrały aplikację Spot On pozostawiło ją na swoim tablecie. Pasujemy im.

Epr.pl: Treści ekonomiczne to dość wąska specjalizacja. Do kogo kierujecie pismo?

K.B.: Nie mamy wytypowanego określonego odbiorcy. To mogą być politycy, ekonomiści, jak również studenci i każdy statystyczny Nowak, który chce się dowiedzieć co się dzieje w polskiej i światowej gospodarce oraz jaki to może mieć wpływ na jego życie. Chcemy być dla wszystkich tych, którzy chcą się dowiedzieć dlaczego coś w gospodarce się wydarzyło i co może z tego w przyszłości i dla kogo wynikać. Staramy się pisać zrozumiałym dla każdego językiem. Profesor i ekspert nie obrażą się, a student skorzysta.

Epr.pl: Spot On to magazyn wydawany przez serwis ObserwatorFinansowy.pl, który został powołany do życia przez Narodowy Bank Polski. Czy nie boicie się tego, że możecie być odbierani jako nieobiektywne medium sterowane przez bank centralny?

K.B.: Naszą misją jest prezentacja i popularyzacja wiedzy i myśli ekonomicznej w obszarach makroekonomii, szeroko rozumianych finansów publicznych, bankowości, czy rynków finansowych, a nie wspieranie którejś z opcji. Bank centralny ma własną stronę internetową, a Obserwator Finansowy dostał wyraźną wskazówkę, by podkreślać, że nie reprezentuje oficjalnego stanowiska NBP. Nie można nas utożsamiać, wielu ekonomistów pracujących w NBP pewnie czasem nie zgadza się z podejściem naszych autorów, ale takie jest właśnie zadanie dla tego portalu: tworzyć miejsce dyskusji, gdzie każda opinia o ekonomii, gospodarce może zostać przedstawiona i przedyskutowana. Dzięki NBP możemy realizować misję medium publicznego, które może nie ulegać właścicielom, wydawcom i reklamodawcom, dla których media są przede wszystkim źródłem zarabiania pieniędzy.

Epr.pl: Dziękuję.

Krzysztof Bień - redaktor naczelny serwisu Obserwatorfinansowy.pl. Wieloletni zastępca redaktora naczelnego Rzeczpospolitej, a następnie Gazety Prawnej i Dziennika Gazety Prawnej, odpowiedzialny za strony ekonomiczne. Autor licznych komentarzy, wywiadów i artykułów publicystycznych. Organizator wielu prestiżowych rankingów, konferencji i wydarzeń medialnych obu gazet.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...