Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Talent w sieci - jak znaleźć sponsora?

Anna Adamska, 2009-12-03 16:41:09

Polsce nie brakuje talentów. Natomiast brakuje niestety wystarczających dotacji na kulturę. Wielu młodych artystów rezygnuje z rozwijania swoich pasji albo skazują swoją twórczość na niszowość, tworząc jedynie dla najbliższych znajomych. Jak tę sytuację zmienić?

Polsce nie brakuje talentów. Natomiast niestety brakuje wystarczających dotacji na kulturę. Wielu młodych artystów rezygnuje z rozwijania swoich pasji albo skazuje swoją twórczość na niszowość, tworząc jedynie dla najbliższych znajomych. Jak tę sytuację zmienić?

Może warto poszukać sponsora?

Warto. Jednak nie jest to sprawą łatwą. Niewiele jest firm, w których pracują prawdziwi filantropi i z czystej potrzeby serca wspierają działania kulturalne. Czasem trzeba nieźle się napocić żeby znaleźć firmę czy przedsiębiorcę, który część swojego majątku przeznaczy na taki cel. Sukces zapewni nam jedynie przekonanie ewentualnego sponsora, że to sponsorowanie mu się opłaci. Cóż… żyjemy w czasach, w których niewiele lub nic dostaje się za darmo. Z drugiej strony poznanie PR-owych mechanizmów tego świata pozwala lepiej zaplanować szturm na potencjalnych sponsorów i przekonanie ich do finansowego wsparcia swojej twórczości – przekonuje Wiktor W. Kammer z agencji Times Square Public Relations.

Trzeba stać się atrakcyjnym

Najpierw jednak należy poświęcić trochę czasu i energii po to, by stać się atrakcyjnym dla potencjalnego sponsora. Szary człowiek z ulicy niewiele zwojuje bez odpowiedniego zaplecza. W jego stworzeniu może pomóc Internet. Jest najprostszym i najtańszym narzędziem, które pozwala ubrać pewien towar (siebie – artystę, sztukę, twórczość – nie bójmy się słowa „towar”) w interesujące dla sponsora opakowanie.

Aby w ogóle zaistnieć w tym medium warto stworzyć własną stronę internetową. Będzie to miejsce do zaprezentowania naszej twórczości większej publiczności. Tylko co zrobić by ktoś zechciał na tę stronę wejść? Potrzebne są dodatkowe działania promujące witrynę. Warto przeszukać Internet pod kątem potencjalnym partnerów – właścicieli podobnych tematycznie stron internetowych. Wielkie możliwości dają też internetowe społeczności – wyjaśnia Joanna Jastrzębska z firmy Red Star Media sp. z o.o. Warto więc założyć profile na tych najpopularniejszych (np. MySpace, Facebook) oraz tych, które mają mniejszy zasięg ale sprecyzowaną (odpowiadająca naszym potrzebom) grupę docelową. Dobrze jest zaistnieć też na forach internetowych. Są doskonałym miejscem na bezpośrednią wymianę informacji z innymi użytkownikami Internetu, którzy interesują się czy uprawiają podobną dziedzinę sztuki. Możemy się na nich do woli wypowiadać na tematy, w których świetnie się orientujemy (dotyczą tego czym się zajmujemy i na co potrzebujemy zdobyć fundusze). Pozwoli to na zdobycie zaufania i pozycji eksperta wśród innych użytkowników forum. Poza tym, w stopce naszych wpisów, powinniśmy umieścić (jeśli nie zabrania tego regulamin danego forum) link do naszej strony internetowej – to zwiększy jej popularność.

Jednak własna strona (dobrze zrobiona – co jest osobnym tematem) to nie wszystko. Aby stać się atrakcyjnym dla mediów, a w konsekwencji dla sponsora, trzeba zaistnieć wśród innych artystów – zdobyć pozycję eksperta w wielu zakątkach sieci. Świetnie nadaje się do tego blog. Blogosfera (społeczność zrzeszająca osoby prowadzące własny blog – „bloggerów”) jest miejscem nieskończonych możliwości. Często aktualizowany blog o bogatej wartości merytorycznej pozwoli zbudować relacje z innymi bloggerami. Po pierwsze można stać się popularnym wśród społeczności internetowej, po drugie pojawi się szansa, że dziennikarze zainteresowani danym tematem zwrócą się do nas jako eksperta. Będąc cytowanym przez media stajemy się bardziej atrakcyjni dla osoby, która będzie mogła się pochwalić tym, że wspiera naszą działalność – sponsora.

Używając takich narzędzi jak np. Net PR Synergy (NPRS) możemy się postarać, żeby artykuły, które zostały zamieszczone nawet w niszowych branżowych portalach i czasopismach on-line pojawiły się wysoko w wynikach wyszukiwania Google po wpisaniu np. naszego imienia i nazwiska, czy dziedziny sztuki, którą uprawiamy. Dzięki temu potencjalny sponsor po pierwsze znajdzie nas w Internecie (pamiętajmy o tym, że sieć staje się pierwszym źródłem poszukiwania informacji). Staniemy się bardziej realni. Po drugie znajdzie dokładnie te treści, na których nam szczególnie zależy. Dowie się tego, co chcielibyśmy żeby o nas się dowiedział. Ułatwia to kontrolowanie własnego wizerunku w Internecie, co przy poszukiwaniach sponsora jest bezcenne.

Poszukiwania sponsora...

Mając za sobą zaplecze internetowe możemy wziąć się za właściwe poszukiwania sponsorów. Na początku trzeba sobie zadać pytania na czym nam najbardziej zależy, co chcielibyśmy uzyskać (pieniądze, sprzęt, usługi) i na co (długofalowy sponsoring, wsparcie konkretnego wydarzenia, patronat medialny). Gdy już wiemy, czego sami chcemy, rozpoczynamy właściwe poszukiwania. Wybierając firmy, do których zgłosimy się z prośbą o sponsoring, pamiętajmy o poprzedzeniu wszelkich działań bardzo dokładnym rozpoznaniem firmy. Nigdy nie wysyłajmy mailingu z ofertą sponsorską „z automatu” w ciemno. Koniecznie musimy poświęcić nieco czasu na zaznajomienie się z misją i strategią firmy. Jeśli te potrzebne nam dane nie są ogólnodostępne, musimy włożyć nieco wysiłku w analizę dotychczasowych działań sponsoringowych firmy i spróbować przewidzieć czy nasz projekt się w nich mieści. Firmy podejmują się sponsoringu by budować pozytywny – często określony w strategii – wizerunek i zwiększyć rozpoznawalność marki. Musimy o tym pamiętać. Nasz pomysł, my, nasza twórczość musi w sensowny sposób pasować do charakteru, aury, która roztacza się wokół firmy – doradza szef Times Square Public Relations. Równie ważne jest pokrycie się naszej grupy odbiorczej (którą tak mozolnie budowaliśmy w Internecie) z odbiorcami i publicznością (klienci, pracownicy, partnerzy) potencjalnego sponsora. Firma musi wiedzieć czy opłaca jej się poświęcać czas i pieniądze na sponsoring. Powyższe kwestie są podstawowe. Jeśli dana firma nie spełnia tych kryteriów, lepiej z niej zrezygnować i zaangażować swoje siły i energię w stworzenie oferty sponsoringowej dla innej instytucji.

Oferta sponsorska

Ofertę sponsoringową należy skonstruować na zasadzie przedstawiania korzyści, które firma mogłaby czerpać ze sponsoringu. W dobrej ofercie akcentujemy to co my możemy dać naszemu sponsorowi. Nie rozpisujemy się na temat wspierania polskiej kultury czy przyczyniania się do rozwoju młodych talentów. Podkreślamy to jako wizerunkową myśl przewodnią ale to nie na tym powinniśmy się skupić. Należy napisać dokładnie na co szukamy funduszy – jak najbardziej doprecyzować nasze plany (żeby sporządzić kosztorys), np. napisanie utworów na debiutancką płytę albo stworzenie cyklu fotografii miejskiej. Warto zaprezentować się z naszej „najlepszej” strony, czyli pokazać linki do strony internetowej, blogu, wpisów na forach, a zwłaszcza publikacji na nasz temat. Dopiero wówczas zaproponowanie np. umieszczenia logo sponsora w tych miejscach będzie miało dużą wartość. Po to tworzyliśmy mozolnie swój internetowy wizerunek. Jeśli wśród naszej wirtualnej społeczności są grupy docelowe firmy (a do tego powinnyśmy dążyć) należy to kilka razy podkreślić w treści oferty. Pisaliśmy, że najważniejsze w ofercie jest wykazanie korzyści dla sponsora płynące z wsparcia naszej działalności. Co możemy zaproponować? Oczywiście logo na stronie, blogu, informacje w stopce na forach internetowych oraz wszelkich materiałach drukowanych (foldery, ulotki, programy, plakaty, zaproszenia). Zgadzamy się na wykorzystanie nas w promocji sponsora. Możemy zaprosić przedstawiciela wspierającej nas firmy na konferencję prasową. Najlepiej jest dołączyć do oferty swoisty „grafik” i umieścić w nim wszystkie możliwości pojawienia się sponsora np. w mediach. Wiktor W. Kammer podkreśla – Im więcej korzyści wskażemy potencjalnemu sponsorowi, przekonując przy tym, że są ludzie, dla których to co robimy jest ważne i są to te same osoby, na których jemu biznesowo zależy, jesteśmy na dobrej drodze do sukcesu.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Anna Adamska

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...