Zamknij
Wiedza PR - Event PR

Targi jako skuteczne narzędzie marketingu

Edyta Roszkowska, 2009-09-30 06:01:15

Wystawiennictwo w ostatnich latach rozwija się w Polsce na tyle intensywnie, że zasłużyło na miano przemysłu targowego, stanowiącego jeden z istotnych sektorów gospodarki naszego kraju. Organizacją targów zajmuje się w Polsce 50 firm, z czego 19 zrzesza Polska Izba Przemysłu Targowego. Na 300 imprezach ewidencjonowanych przez PIPT prezentowało się w 2006 roku ponad 30 tysięcy wystawców.

Obecność na targach jest jednym z najstarszych i jak się okazuje całkiem skutecznych sposobów do pozyskania klientów i ich lojalności. Wystarczy powtórzyć za Leverem Brosem: "Połowa pieniędzy, które wydałem na reklamę została stracona, problem jednak w tym, że nie wiem, która to była połowa...”. Henry Ford dodał zaś: "Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować - już po niej." Obecność na targach jest więc jednym z ciekawszych elementów budowania wizerunku firm, a imprezy wystawiennicze formą aktywizacji rynku. Targi wyznaczają też trendy w danej branży.

Atuty targów

Nigdy nie przychodzi taki czas, w którym firma może sobie pozwolić na brak reklamy, promocji, czyli na urlop od szeroko rozumianego marketingu. Nawet najbardziej ugruntowane marki o stabilnej pozycji na rynku nie przestają inwestować w zabieganie o lojalność klientów, a ich działania marketingowe są widoczne także w sytuacji, kiedy ich konkurenci są nieobecni na rynku.

Atutem targów jest formuła face to face, pozwalająca na bezpośredni kontakt z obecnymi, jak i potencjalnymi klientami. O tym, że taka forma jest skuteczna świadczy chociażby to, że bardzo wiele firm, które raz świadomie wybrały prezentację na targach jako element budowania wizerunku i pozycji na rynku coraz częściej prezentuje tam swoje produkty po raz kolejny.

Aktywność wystawców

Firmy coraz częściej wykorzystują targi nie tylko do wymiany doświadczeń i prezentacji oferty, ale przede wszystkim do promocji swojej marki. Najczęściej wykorzystywane narzędzia targowego marketingu to:

- prezentacje na stoiskach

Dbałość o własną promocję i właściwą ich ekspozycję charakteryzuje wielu wystawców, szczególnie aktywne są firmy prezentujące się podczas kieleckich Targów Edukacyjnych EDUKACJA, gdzie w tym roku odbyło się około 50 różnego rodzaju spotkań autorskich, prezentacji oferty edukacyjnej szkół, szkoleń itp.

- prezentacje dynamiczne

Wystawcy bardzo chętnie korzystają z możliwości zaprezentowania produktów i urządzeń w cyklu produkcyjnym. Podczas targów PLASTPOL pawilony wystawiennicze zamieniają się w hale produkcyjne, w których maszyny zużywające w sumie około 9 MW wytwarzają co najmniej kilkanaście tysięcy różnego rodzaju przedmiotów - od plastikowych grzebieni, misek i strzykawek począwszy, przez elementy samochodów, na sankach skończywszy. W czasie MSPO targowe tereny zamieniają się w wojskowy poligon, na którym poza sprzętem swoje umiejętności prezentują wojska lądowe. Podczas wystawy AUTOSTRADA-POLSKA obejrzeć można zaś swoisty „balet” koparek.

- wystawy narodowe

To bardzo prestiżowy element targów świadczący o aktywności wystawców zagranicznych, którzy coraz chętniej grupują się w osobnych pawilonach, prezentując zarówno ofertę poszczególnych firm, jak i dorobek branży. Na tegorocznych targach PLASTPOL miała miejsce wystawa włoska, w czasie AGROTECHU niemiecka, na MSPO dotychczas prezentowali się Francuzi, Niemcy i Izraelczycy, w tym roku zobaczymy wystawę amerykańską.

- hostessy

W zasadzie można pokusić się o stwierdzenie, że nie ma stoiska bez hostessy. Dla wystawców są one wizytówką przyciągającą zwiedzających, wzbudzającą ich zainteresowanie. Wymagania w stosunku do tej grupy pracowników targów są coraz wyższe. Profesjonalna hostessa powinna posługiwać się przynajmniej językiem angielskim, znać towarzyską etykietę i mieć wiedzę na temat firmy, którą w czasie targów będzie reprezentowała.

- gwiazdy na stoiskach

Częstą praktyką wśród wystawców jest zapraszanie znanych postaci, które swoimi nazwiskami rozświetlają gwiazdy znanych marek. Już po raz drugi gościem firmy IVECO podczas targów AUTOSTRADA-POLSKA był Mariusz Pudzianowski. Na targach PLASTPOL w poszczególnych latach gościli Paolo Cozza oraz Rudi Schubert, a w tym roku Jerzy Kryszak.

- konkursy dla klientów i zwiedzających

Podczas tegorocznych targów PLASTPOL już tradycyjnie firma TERMOPLAY losowała samochód dla swoich klientów. Podczas targów ENEX zorganizowany został dla zwiedzających konkurs na hasło reklamowe wystawy, w którym do wygrania był sprzęt DVD.

- aranżacje stoisk

Dobrze zaaranżowane stoisko ma kluczowe znaczenie dla efektywnego udziału w targach. Dla wystawców ważna jest jego lokalizacja, a także przyciągający uwagę zwiedzających wygląd, jak również sposób prezentacji oferty. Targowe stoiska to coś więcej niż tylko tradycyjna zabudowa systemowa Coraz częściej stoiska przypominają architektoniczne budowle zaaranżowane ze smakiem i artystyczną finezją. Jest jeszcze jeden element, dla którego wystawcom zależy na oryginalnym wyglądzie stoiska - nagrody za jego aranżację stały się elementem świadczącym o dobrym, uzasadnionym wystąpieniu na targach.

Dbałość o wystawców

Działania marketingowe i public relations, a także lobbingowe podejmują również targi, mając na celu promocję marki, a w efekcie pozyskanie coraz większej liczby wystawców oraz klientów dla tychże firm. Przez to pośrednio wpływają na promocję i marketing swoich wystawców, pozwalając im na osiąganie celów, dla których korzystają z tak skutecznego i najstarszego narzędzia, jakim są targi.

- programy lojalnościowe

upusty, specjalne promocje i oferty przy wynajmowaniu stoisk, pierwszeństwo w wyborze miejsca prezentacji dla stałych wystawców, pomoc w promocji podczas targów, aranżowanie spotkań i wizyt decydentów w danej branży na stoiskach wystawców, konferencje prasowe z udziałem szefów wybranych firm, statuetki i medale za produkty, nowatorskie rozwiązania i aranżacje stoisk.

- konferencje i seminaria

Przyszłością targów są towarzyszące im konferencje i sympozja naukowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem wystawców. Podczas zakończonych kilka dni temu XI Międzynarodowych Targów Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych PLASTPOL odbyło się 15 różnych konferencji i prezentacji. Podczas seminariów, konferencji, sympozjów można podzielić się swoimi spostrzeżeniami, skorzystać z doświadczeń konkurencji, zasięgnąć porad specjalistów.

- promocja

Każdej wystawie na targach towarzyszy wiele wydarzeń, których zadaniem jest zwrócenie uwagi na daną imprezę, a także problemy aktualnie nurtujące daną branżę. Wydarzenia „okołotargowe” zarówno przed, jak i w czasie targów są efektywną formą reklamy, przyciągają nie tylko publiczność, ale także obecnych i potencjalnych klientów. W tym roku VI Międzynarodowej Wystawie Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SACROEXPO w 2005 roku towarzyszą między innymi wieczory autorskie Ernesta Brylla oraz profesora Stanisława Słoniny, a także wystawa prac brytyjskiego konceptualisty Johna Newlinga.

- ranga targów

Wszystkim targom rangę nadają sami wystawcy. Targi w Kielcach otwierają władze państwowe (każdy Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego otwiera premier RP, gościem tych targów był urzędujący w chwili wizyty prezydent RP Aleksander Kwaśniewski), wizytują resortowi ministrowie, gościem tegorocznych targów SACROEXPO będzie ksiądz kardynał Stanisław Dziwisz.

Korzyści z udziału w targach

Orientacja na zwiedzającego jest najbardziej charakterystycznym elementem cechującym wystawców w ostatnich latach. Potrzebę zwiększenia liczby targowych gości, potencjalnych klientów, firmy wymieniają w ankietach jako jeden z najważniejszych punktów targów.

Nie można także nie zauważyć, że korzyści z targów są dwustronne, zarówno dla wystawcy, jak i dla zwiedzających. Ci ostatni w jednym czasie i miejscu mogą porównać pełną gamę produktów. Wystawcy natomiast mogą uzyskać wiele potrzebnych firmie informacji na temat rynku - np. dzięki przeprowadzeniu badań marketingowych, czy ankiet na określonej grupie klientów.

Podczas targów można też sprawdzić bezpośrednio, w jakim stopniu klienci zainteresowani są naszym produktem i jaka jest ich opinia o firmie. Targi są oczywiście także okazją do premierowych pokazów rynkowych nowości. Na przykład, podczas ubiegłorocznych targów TRANSEXPO w Kielcach swoje premiery miały trzy modele autobusów, w tym jedna była premierą na skalę światową.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Edyta Roszkowska

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...

Wywiad w mediach – szansa na darmową promocję czy realna groźba kryzysu?

Kryptoreklama, stres, niewłaściwa dykcja czy mimika, zbyt długie wypowiedzi i nie na temat, błędy merytoryczne – ...