Zamknij
Wiedza PR - Event PR

Targi jako skuteczne narzędzie marketingu

Edyta Roszkowska, 2009-09-30 06:01:15

Wystawiennictwo w ostatnich latach rozwija się w Polsce na tyle intensywnie, że zasłużyło na miano przemysłu targowego, stanowiącego jeden z istotnych sektorów gospodarki naszego kraju. Organizacją targów zajmuje się w Polsce 50 firm, z czego 19 zrzesza Polska Izba Przemysłu Targowego. Na 300 imprezach ewidencjonowanych przez PIPT prezentowało się w 2006 roku ponad 30 tysięcy wystawców.

Obecność na targach jest jednym z najstarszych i jak się okazuje całkiem skutecznych sposobów do pozyskania klientów i ich lojalności. Wystarczy powtórzyć za Leverem Brosem: "Połowa pieniędzy, które wydałem na reklamę została stracona, problem jednak w tym, że nie wiem, która to była połowa...”. Henry Ford dodał zaś: "Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować - już po niej." Obecność na targach jest więc jednym z ciekawszych elementów budowania wizerunku firm, a imprezy wystawiennicze formą aktywizacji rynku. Targi wyznaczają też trendy w danej branży.

Atuty targów

Nigdy nie przychodzi taki czas, w którym firma może sobie pozwolić na brak reklamy, promocji, czyli na urlop od szeroko rozumianego marketingu. Nawet najbardziej ugruntowane marki o stabilnej pozycji na rynku nie przestają inwestować w zabieganie o lojalność klientów, a ich działania marketingowe są widoczne także w sytuacji, kiedy ich konkurenci są nieobecni na rynku.

Atutem targów jest formuła face to face, pozwalająca na bezpośredni kontakt z obecnymi, jak i potencjalnymi klientami. O tym, że taka forma jest skuteczna świadczy chociażby to, że bardzo wiele firm, które raz świadomie wybrały prezentację na targach jako element budowania wizerunku i pozycji na rynku coraz częściej prezentuje tam swoje produkty po raz kolejny.

Aktywność wystawców

Firmy coraz częściej wykorzystują targi nie tylko do wymiany doświadczeń i prezentacji oferty, ale przede wszystkim do promocji swojej marki. Najczęściej wykorzystywane narzędzia targowego marketingu to:

- prezentacje na stoiskach

Dbałość o własną promocję i właściwą ich ekspozycję charakteryzuje wielu wystawców, szczególnie aktywne są firmy prezentujące się podczas kieleckich Targów Edukacyjnych EDUKACJA, gdzie w tym roku odbyło się około 50 różnego rodzaju spotkań autorskich, prezentacji oferty edukacyjnej szkół, szkoleń itp.

- prezentacje dynamiczne

Wystawcy bardzo chętnie korzystają z możliwości zaprezentowania produktów i urządzeń w cyklu produkcyjnym. Podczas targów PLASTPOL pawilony wystawiennicze zamieniają się w hale produkcyjne, w których maszyny zużywające w sumie około 9 MW wytwarzają co najmniej kilkanaście tysięcy różnego rodzaju przedmiotów - od plastikowych grzebieni, misek i strzykawek począwszy, przez elementy samochodów, na sankach skończywszy. W czasie MSPO targowe tereny zamieniają się w wojskowy poligon, na którym poza sprzętem swoje umiejętności prezentują wojska lądowe. Podczas wystawy AUTOSTRADA-POLSKA obejrzeć można zaś swoisty „balet” koparek.

- wystawy narodowe

To bardzo prestiżowy element targów świadczący o aktywności wystawców zagranicznych, którzy coraz chętniej grupują się w osobnych pawilonach, prezentując zarówno ofertę poszczególnych firm, jak i dorobek branży. Na tegorocznych targach PLASTPOL miała miejsce wystawa włoska, w czasie AGROTECHU niemiecka, na MSPO dotychczas prezentowali się Francuzi, Niemcy i Izraelczycy, w tym roku zobaczymy wystawę amerykańską.

- hostessy

W zasadzie można pokusić się o stwierdzenie, że nie ma stoiska bez hostessy. Dla wystawców są one wizytówką przyciągającą zwiedzających, wzbudzającą ich zainteresowanie. Wymagania w stosunku do tej grupy pracowników targów są coraz wyższe. Profesjonalna hostessa powinna posługiwać się przynajmniej językiem angielskim, znać towarzyską etykietę i mieć wiedzę na temat firmy, którą w czasie targów będzie reprezentowała.

- gwiazdy na stoiskach

Częstą praktyką wśród wystawców jest zapraszanie znanych postaci, które swoimi nazwiskami rozświetlają gwiazdy znanych marek. Już po raz drugi gościem firmy IVECO podczas targów AUTOSTRADA-POLSKA był Mariusz Pudzianowski. Na targach PLASTPOL w poszczególnych latach gościli Paolo Cozza oraz Rudi Schubert, a w tym roku Jerzy Kryszak.

- konkursy dla klientów i zwiedzających

Podczas tegorocznych targów PLASTPOL już tradycyjnie firma TERMOPLAY losowała samochód dla swoich klientów. Podczas targów ENEX zorganizowany został dla zwiedzających konkurs na hasło reklamowe wystawy, w którym do wygrania był sprzęt DVD.

- aranżacje stoisk

Dobrze zaaranżowane stoisko ma kluczowe znaczenie dla efektywnego udziału w targach. Dla wystawców ważna jest jego lokalizacja, a także przyciągający uwagę zwiedzających wygląd, jak również sposób prezentacji oferty. Targowe stoiska to coś więcej niż tylko tradycyjna zabudowa systemowa Coraz częściej stoiska przypominają architektoniczne budowle zaaranżowane ze smakiem i artystyczną finezją. Jest jeszcze jeden element, dla którego wystawcom zależy na oryginalnym wyglądzie stoiska - nagrody za jego aranżację stały się elementem świadczącym o dobrym, uzasadnionym wystąpieniu na targach.

Dbałość o wystawców

Działania marketingowe i public relations, a także lobbingowe podejmują również targi, mając na celu promocję marki, a w efekcie pozyskanie coraz większej liczby wystawców oraz klientów dla tychże firm. Przez to pośrednio wpływają na promocję i marketing swoich wystawców, pozwalając im na osiąganie celów, dla których korzystają z tak skutecznego i najstarszego narzędzia, jakim są targi.

- programy lojalnościowe

upusty, specjalne promocje i oferty przy wynajmowaniu stoisk, pierwszeństwo w wyborze miejsca prezentacji dla stałych wystawców, pomoc w promocji podczas targów, aranżowanie spotkań i wizyt decydentów w danej branży na stoiskach wystawców, konferencje prasowe z udziałem szefów wybranych firm, statuetki i medale za produkty, nowatorskie rozwiązania i aranżacje stoisk.

- konferencje i seminaria

Przyszłością targów są towarzyszące im konferencje i sympozja naukowe, które cieszą się dużym zainteresowaniem wystawców. Podczas zakończonych kilka dni temu XI Międzynarodowych Targów Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych PLASTPOL odbyło się 15 różnych konferencji i prezentacji. Podczas seminariów, konferencji, sympozjów można podzielić się swoimi spostrzeżeniami, skorzystać z doświadczeń konkurencji, zasięgnąć porad specjalistów.

- promocja

Każdej wystawie na targach towarzyszy wiele wydarzeń, których zadaniem jest zwrócenie uwagi na daną imprezę, a także problemy aktualnie nurtujące daną branżę. Wydarzenia „okołotargowe” zarówno przed, jak i w czasie targów są efektywną formą reklamy, przyciągają nie tylko publiczność, ale także obecnych i potencjalnych klientów. W tym roku VI Międzynarodowej Wystawie Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SACROEXPO w 2005 roku towarzyszą między innymi wieczory autorskie Ernesta Brylla oraz profesora Stanisława Słoniny, a także wystawa prac brytyjskiego konceptualisty Johna Newlinga.

- ranga targów

Wszystkim targom rangę nadają sami wystawcy. Targi w Kielcach otwierają władze państwowe (każdy Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego otwiera premier RP, gościem tych targów był urzędujący w chwili wizyty prezydent RP Aleksander Kwaśniewski), wizytują resortowi ministrowie, gościem tegorocznych targów SACROEXPO będzie ksiądz kardynał Stanisław Dziwisz.

Korzyści z udziału w targach

Orientacja na zwiedzającego jest najbardziej charakterystycznym elementem cechującym wystawców w ostatnich latach. Potrzebę zwiększenia liczby targowych gości, potencjalnych klientów, firmy wymieniają w ankietach jako jeden z najważniejszych punktów targów.

Nie można także nie zauważyć, że korzyści z targów są dwustronne, zarówno dla wystawcy, jak i dla zwiedzających. Ci ostatni w jednym czasie i miejscu mogą porównać pełną gamę produktów. Wystawcy natomiast mogą uzyskać wiele potrzebnych firmie informacji na temat rynku - np. dzięki przeprowadzeniu badań marketingowych, czy ankiet na określonej grupie klientów.

Podczas targów można też sprawdzić bezpośrednio, w jakim stopniu klienci zainteresowani są naszym produktem i jaka jest ich opinia o firmie. Targi są oczywiście także okazją do premierowych pokazów rynkowych nowości. Na przykład, podczas ubiegłorocznych targów TRANSEXPO w Kielcach swoje premiery miały trzy modele autobusów, w tym jedna była premierą na skalę światową.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Edyta Roszkowska

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...