Zamknij
PR w mediach

To, co nienazwane, nie istnieje

Anna Hankiewicz, 2014-07-24 23:52:27

Skojarz, nazwij, zarejestruj – tak można w trzech krokach opisać proces namingu. Jeśli traktujesz swoją nową firmę jak dziecko, dowiedz się, w jaki sposób zaprojektować dla niej właściwą nazwę.

Wymyślenie nazwy firmy nie należy do łatwych zadań. Zazwyczaj jej właściciele mają dylemat, jaką wybrać metodę tworzenia nazwy. Często decydują się na użycie nazwiska założyciela firmy albo przedmiotu kojarzącego się z daną marką. Na początku należy zastanowić się, co wiążę się bezpośrednio z naszym przedsiębiorstwem, czy jest to jakość, tradycja, jakiś rekwizyt, niszowy towar lub usługa?

Trzeba przeprowadzić burzę mózgów: zebrać kilka propozycji od współpracowników i wybrać najlepszą. Najlepszą to znaczy: krótką, łatwą do wymówienia i oryginalną.

– Wymienione cechy stanowiły punkt wyjścia do wymyślenia nazwy firmy hostingowej Cal.pl – mówi Michał Trziszka, CEO firmy. Wymyślona nazwa powinna spełniać dwa podstawowe wymagania: być pomysłowa oraz gwarantować bezpieczeństwo. Warto sprawdzić w wyszukiwarce internetowej, czy dana nazwa nie została już wykorzystana. Ostateczną decyzję podejmie oczywiście właściciel firmy.

Adidos – to nie brzmi dumnie!

Należy pamiętać o ochronie przed nieuczciwą konkurencją. Nazwa firmy nie może być łudząco podobna do istniejącej. Żeby była łatwa do zapamiętania, powinna się wyróżniać, czyli zaznaczać niepowtarzalność firmy oraz wyjątkowość jej oferty. Przełoży się to w pewnym stopniu na decyzje zakupowe klientów i ich lojalność względem danej marki. Przy wyborze nazwy trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę jej potencjał perswazyjny.

Znak towarowy, czyli logo firmy

Naming, czyli proces wymyślania nowej nazwy, polega na opracowaniu unikalnego słowa, które błyskawicznie kształtuje wysoką świadomość marki wśród konsumentów. Rejestracja nazwy w Urzędzie Patentowym pozwala przedsiębiorstwu nabyć prawa do znaku towarowego, a to prawo można zbywać lub licencjonować za bardzo wysokie kwoty. Pamiętaj, że przy każdej transakcji fuzji lub akwizycji, kupowane jest także prawo do marki. Należy podkreślić, że naming nie jest wydatkiem, ale inwestycją o bardzo dużym zwrocie.

Reasumując, powinniśmy uwzględnić cztery podstawowe kryteria tworzenia dobrej nazwy: odróżnienie od konkurentów, wyróżnienie się na ich tle, budując przewagę konkurencyjną, ochronę przed naruszaniem praw innych firm oraz zabezpieczenie się przed naruszaniem naszych praw.

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Anna Hankiewicz

PR Manager firmy Cal.pl.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...

W Stanach istotą kampanii prezydenckich jest program polityczny kandydata, a nie to jakiego kolory nosi on koszule - Piotr Czarnowski, First PR