Zamknij
Wiedza PR - Media relations

Usta firmy w rękach ekspertów

Michał Podstawski, 2011-10-30 15:43:04

Co jakiś czas Internet obiega nagranie osoby, która dość nieręcznie – ujmując rzecz oględnie – poczyna sobie z środkami ekspresji, próbując trafić do przekonania telewidzów. Niezliczone lapsusy językowe, problemy z mimiką, tiki nerwowe, nieumiejętność zapanowania nad głosem i gestykulacją, logiczne błędy, co chwilę łamiące tok wypowiedzi sprawiają, że często ze złośliwą satysfakcją śledzimy starania niedoszłej gwiazdy srebrnego ekranu. Ze złośliwą satysfakcją – i szerokim uśmiechem na ustach. Nie oszukujmy się, przecież frajdę sprawia obserwacja kogoś prowadzącego dramatyczną batalię z pułapkami audiowizualnej przestrzeni.

A przecież Ci spośród nas, którzy stanęli przed koniecznością udzielenia wypowiedzi przed kamerą albo szerszym gremium, doskonale zdają sobie sprawę, jak bardzo potrafi być to kłopotliwe. Oczywiście, są osoby, które bez problemów znajdują się w takich warunkach, dysponujące taką dozą swobody i naturalności, żeby z miejsca zaczarować słuchaczy – ale jest ich mało. Pozostali stają przed dużym problemem. Zresztą: przecież już starożytni zorientowali się, jak ważna jest sztuka skutecznej wypowiedzi, by zjednywać ludzi dla swoich konceptów - a nauka retoryki na długo trafiła do edukacyjnego kanonu. Ale przecież nie każdy potrafi się nauczyć techniki wypowiedzi, i nie zawsze jest czas, by posiąść tę umiejętność. Chyba właśnie te okoliczności doprowadziły do powstania zawodu rzecznika prasowego.

To przecież także pomysł naszych antenatów. Już w wyższych kręgach starożytnej Grecji do dobrego tonu należało zatrudnianie retora, który – dzięki perfekcyjnemu dysponowaniu sztuką wypowiedzi – mógł tym lepiej załatwiać pilne sprawy swojego mecenasa. Historia dobitnie potwierdziła skuteczność tej taktyki. Obecnie przecież również ciężko znaleźć przedsiębiorstwo, które obywałoby się bez stanowiska rzecznika prasowego. Nawet w sytuacji, gdy zarząd potrafi się precyzyjnie i skutecznie wypowiedzieć – rzadko znajduje czas, by samodzielnie prowadzić relacje medialne.

„Rola rzecznika prasowego jest we współczesnym biznesie stała się kwestią kluczową” - mówi jeden z ekspertów firmy Your Image SA, pioniera na rynku kompleksowych usług ePR. „Nie idzie tylko o to, by nadać komunikat – ale należy go opracować tak, żeby sprzedał się w mediach. Szczególnych trudności w tym względzie nastręcza Internet. Nie jest już chyba tajemnicą, że opracowanie treści sieciowych wymaga olbrzymiej rzetelności, tak by wyszukiwarki właściwie reagowały na przekazaną informację. W istocie, tylko specjalistyczne przygotowanie rzecznika prasowego może zapewnić kreację komunikatów medialnych na odpowiednim poziomie”.

Finalnie okazuje się, że pełnienie funkcji rzecznika prasowego wymaga zarówno bogatego arsenału narzędziowego, jak i umiejętności wypracowania długofalowych strategii komunikacyjnych, pozwalających uzyskać możliwie wyrazistą wizę marki. Celem nie jest wyłącznie sprawne nadanie pojedynczej wiadomości – ale przygotowanie odpowiedniej i całościowej polityki komunikacyjnej, gwarantującej zwartość wszystkich generowanych na zewnątrz wypowiedzi. Badania wskazują jasno, że tylko długotrwała spójność informacyjna przekłada się na wzrost zaufania do brandu.

„Nasze doświadczenie wskazuje, że rzetelny rzecznik prasowy powinien być na poły specem od marketingu – na poły także świetnym dziennikarzem. Trzeba doskonałej znajomości technik dziennikarskich, tak by przygotowane komunikaty przekazywały dokładnie te treści, które są obecnie najbardziej pożądane. A jednocześnie trzeba to dobrze sprzedać – wiedzieć, gdzie warto udzielić wypowiedzi, kiedy poruszyć konkretny temat, opublikować artykuł... wbrew pozorom, nie jest nas wielu” - twierdzi specjalista Your Image. Może też dlatego trudno z góry przewidzieć, kto sprawdzi się w praktyce jako rzecznik prasowy. Do tej roli pasują przecież absolwenci rozmaitych kierunków (choć z reguły jednak humanistycznych), dysponujący – po prostu – odpowiednią intuicją i rozeznaniem w temacie. Wiedząc zresztą, w jak delikatnej materii porusza się rzecznik prasowy, niełatwo wyselekcjonować odpowiednią osobę. Rozmowy z przedsiębiorcami sugerują, że są oni zdeterminowani, by skorzystać z usług rzeczników prasowych o ustalonej już renomie. Być może zbyt boleśnie przekonali się, że ryzyko w tej dziedzinie zwyczajnie się nie opłaca.

Jaka przyszłość czeka branżę? Na pewno rozwój. Trudno przewidywać jednak, żeby wyjątkowo gwałtowny. Zapotrzebowanie na wykwalifikowanych rzeczników prasowych jest olbrzymie, ale wyjątkowo mała ilość specjalistów na rynku - wynikająca przede wszystkim z konieczności posiadania bardzo specyficznych umiejętności – sprawia, że będzie wzrastało zainteresowanie raczej usługami konkretnych firm. W całej Polsce jest ich niewiele. Pozostaje mieć nadzieję, że coraz więcej ludzi zainteresowanych perspektywami stojącymi przed rzecznikami prasowymi zacznie myśleć o tej właśnie ścieżce kariery. Również spośród nich wyrośnie przecież z czasem kilku ekspertów.

Zdjęcie: DXfoto.com / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Michał Podstawski

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...