Zamknij
Felietony

Warto zadbać o swój własny PR

Małgorzata Kowalczewska

„Nie ocenia się książki po okładce” – czy na pewno? A na jakiej podstawie decydujemy o wyborze batonika, piwa, kawy, ciastek, szamponu, czy mydła? Nie znając produktu zdajemy się na jego opakowanie – jeśli przyciągnie wzrok, rośnie prawdopodobieństwo, że to właśnie tę rzecz weźmiemy z półki. Podobnie dzieje się w przypadku nowo poznanych osób. Najpierw patrzymy na wygląd, dopiero później oceniamy inteligencję, poczucie humoru i inne cechy osobowości.

Kwestia, wydawałoby się, oczywista, ale jeśli zaczniemy obserwować ludzi z najbliższego otoczenia, choćby zawodowego, okazuje się, że w kluczowych momentach zupełnie zapominamy o regułach, które ułatwią nam zawieranie nowych znajomości i zdobywanie cennych kontaktów. Proponuję małą powtórkę z podstaw kreowania swojego wizerunku.

W naszych umysłach istnieją obrazy różnych ról społecznych, które przyswoiliśmy sobie w następstwie doświadczeń, procesu wychowania, czy znajomości z określonymi osobami. Ponadto dysponujemy właściwym sobie systemem wartości i wynikającymi z niego zachowaniami, postawami, funkcjonujemy w określonej kulturze. Wszystko to pozwoliło naszemu umysłowi na wytworzenie schematów, które pomagają nam odnaleźć się w wielu sytuacjach. Dlatego widząc eleganckiego mężczyznę w garniturze, myślisz – biznesmen, panią w białym kitlu – lekarz, faceta w poplamionych spodniach i brudnej flanelowej koszuli – robotnik, młodego człowieka w pociągu osobowym, z kserówkami na kolanach – student itd…

Do rzeczy – pierwsze spotkania, zawierane znajomości, interakcje są kluczowe dla naszego wizerunku. Idąc na jakiekolwiek spotkanie, zawsze warto pamiętać, że po drugiej stronie usiądzie osoba, która również ma zakorzenione pewne wzorce i z pewnością, zanim przekonamy ją w rozmowie, jakim jesteśmy wspaniałym i wartościowym człowiekiem z głową pełną pomysłów, oceni nas, na wstępie patrząc na to, co widoczne – ubiór, fryzurę, postawę, wyraz twarzy.

Dziś powiedzenie, że nie szata zdobi człowieka jest nieaktualne. Nie możemy drugi raz zrobić pierwszego wrażenia i zwykle decydują o tym pierwsze sekundymówi Monika Jurczyk, stylistka z OSA Akademia Wizerunku (www.akademiaosy.pl)Dobrze dobrany strój może przyczynić się do sukcesu, ale i zadecydować o porażce. Za krótki lub za długi krawat może mieć znaczenie, ponieważ dbałość o strój jest wyrazem szacunku dla rozmówcy. Poza tym strój decyduje także o naszej pewności siebie - jeśli wiemy, że wyglądamy dobrze i odpowiednio do sytuacji, zmienia się także nasze podejście. Działa to więc dwutorowo- zarówno wewnętrznie jak i zewnętrznie.

Elegancki wygląd jest w większości przypadków bardzo pomocny – wyraża nasz szacunek do drugiej osoby i profesjonalizm. Na pierwsze spotkanie, np. prezentację u potencjalnego klienta, to dużo. Bezpieczną i sprawdzającą się regułą jest ubieranie się jeden stopień bardziej elegancko niż nasz rozmówca, słuchacz (potencjalny klient, kontrahent, rekruter). Jeśli potencjalny klient zobaczy osobę, która samym swoim wyglądem mówi: „jestem profesjonalistą i wiem, czego Pan/Pani potrzebuje”, z pewnością będzie rozmawiać z nami chętniej i z większym zainteresowaniem.

Podobnie nasz wizerunek możemy budować podczas wystąpień publicznych, czy wywiadów w mediach (szczególnie w telewizji). Tutaj warto się zastanowić, do kogo i o czym będziemy mówić. Jeśli tematem rozmowy jest zbliżający się koncert rockowy, nie ma żadnych przeszkód, aby przyjść do studia w jeansach i T-shircie, ale jeśli zaproszono nas jako eksperta z dziedziny finansów, prawa, czy przedsiębiorczości, wypada, by strój był biznesowy lub co najmniej na poziomie business-casual.  Inne elementy, na które powinniśmy zwrócić uwagę to postawa i wyraz twarzy – uśmiech jest zawsze odpowiedni, szczególnie na powitanie. Siadając zwróćmy uwagę na naszą sylwetkę – zgarbione plecy nigdy nie wyglądają dobrze. Poćwiczmy też pewny uścisk dłoni połączony z nawiązaniem kontaktu wzrokowego .

Kolejny krok w budowaniu naszej wiarygodności to wykazanie się kompetencją w danym temacie. Jeśli efekt pierwszego wrażenia zadziałał, to teraz mamy okazję potwierdzić nasz profesjonalizm w rozmowie poprzez idealne przygotowanie tematu – rozpoznanie samego klienta i jego branży, wykazanie się pomysłowością w stosunku do niestandardowych rozwiązań i możliwości, czy klarowne wyjaśnienie trudnych zagadnień. Jeśli mamy dostęp do badań związanych z obszarem, po którym się poruszamy, zapoznajmy się z ich wynikami. Odwołanie się do danych liczbowych to pokazanie konkretów i pozostawienie wrażenia osoby dobrze zorientowanej w temacie. Rzetelność i wiarygodność są podstawą naszego wizerunku i wstępem do budowania relacji opartej na zaufaniu. Dlatego tak ważne jest, by już pierwsze spotkanie zaowocowało utrwaleniem w pamięci drugiej strony spotkania pozytywnego wizerunku naszej osoby.

Nie tylko firmy potrzebują public relations. Każdy, kto chce osiągnąć sukces, musi pracować nad swoim wizerunkiem. Codzienna obserwacja rzeczywistości dostarcza niezliczonych przykładów zachowań, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Przyjmijmy jednak, tak dla ćwiczenia, że to, co wydaje nam się oczywiste, nie zawsze jest oczywiste i przed kolejną prezentacją u potencjalnego klienta zastanówmy się nad swoim wizerunkiem.

 

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Małgorzata Kowalczewska

Specjalista ds. public relations w Vision Consulting Group; absolwentka socjologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Doświadczenie zawodowe zdobywała m.in. w działach marketingu i public relations ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...