Zamknij
Recenzje

Wojciech Jabłoński. Kreowanie informacji. Recenzja

Beata Stefaniuk, 0000-00-00 00:00:00

Zrozumieć media, ten postulat McLuhana[1] nasunął mi się po lekturze książki ''Kreowanie informacji'' autorstwa Wojciecha Jabłońskiego i zachęcił do rozważań na temat media relations. Autor, wykładowca akademicki, ekspert w dziedzinie marketingu politycznego i public relations rozważa w najnowszej książce zagadnienia, które były w literaturze rzadko opisywane. Jabłoński uporządkował i zanalizował tematy związane z politycznym media relations i wyciągnął z nich wnioski. Wartością publikacji jest jej oryginalność.

Na polskim rynku brakuje dobrych, polskich publikacji na temat PR opartych jednocześnie na podstawach naukowych i praktyce. Wydawcy mówią, że jest to pierwszy podręcznik poświęcony problematyce nawiązywania i utrzymywania relacji z mediami. Istotnie, dotychczas na polskim rynku ukazało się co najmniej kilkadziesiąt pozycji ogólnie traktujących o public relations, natomiast brakowało książek poświęconych głębiej poszczególnym obszarom PR, w tym politycznemu media relations.

Książka Kreowanie informacji z sukcesem wypełnia tę lukę. Autor wnosi do terminologii public relations nowe pojęcia, takie jak: pseudowydarzenie, dziennikarze-eksperci, pseudoeksperci czy spin doctor, chociaż czyni to na własną odpowiedzialność. Praca odpowiada na pytanie: co lub kto ustala medialny porządek dnia. Niewątpliwym minusem książki jest brak odniesienia opisywanych zagadnień i terminów do socjologii np. kreowania autorytetów, nie pojawia się także zastanowienie nad kryzysem autorytetów. Kolejną słabą stroną pozycji jest brak opisania metodologii, temu zagadnieniu poświecony jest jeden z rozdziałów wstępu, ale niestety nie wiele się z niego dowiadujemy.

Książka Jabłońskiego z jednej strony jest podsumowaniem i uzupełnieniem dotychczasowej wiedzy teoretycznej na temat media relations i relacji dziennikarz - źródło informacji, z drugiej strony zawiera potwierdzenie owej wiedzy na podstawie analizy konkretnych przekazów medialnych z okresu wojny w Zatoce Perskiej (1991 r.) i kryzysu irackiego (2003r.). Studia przypadków, jak i cała praca jest poparta bogatą literaturą polską i zagraniczną. Obok standardowego aparatu naukowego w książce umieszczono także słowniczek najważniejszych terminów oraz na końcu każdego rozdziału zamieszczono listę zadań i zalecaną literaturę.

Dużym atutem pozycji jest obiektywność. Jabłoński przy omawianiu najbardziej kontrowersyjnych tematów próbuje zachować równowagę i wskazać zalety i wady omawianego zjawiska np. news a pseudowydarzenie. Dzięki temu wyważeniu opinii książka nie jest ani gloryfikacją, ani potępieniem specjalistów public relations czy mediów - co jest wartościowe dla osób poszukujących wyjaśnienia swoich relacji na osi: media – specjalista PR. Jabłoński mówi, że „Celem pracy jest przedstawienie…faktycznej dominacji dziennikarzy „ekspertów” nad właściwymi nadawcami politycznych przekazów (specjalistami w dziedzinie public relations)”. W dalszej części pracy autor udowadnia, że „Kryterium uznania dziennikarza za eksperta jest właśnie poziom jego telegeniczności, nie zaś wiedza na określony temat”.

Książka ''Kreowanie informacji'' składa się z dziewięciu rozdziałów, a każdy z nich przedstawia szczegółowo jakiś wycinek relacji z mediami. Pierwszy rozdział wyjaśnia istotę media relations – charakteryzuje miejsce media relations w public relations oraz miejsce i rolę mediów jako pośrednika i świadka przekazów. Autor zastanawia się także nad pojęciami: szum medialny, wolne media oraz znaczeniem tych terminów dla dziennikarzy i specjalistów public relations. Jabłoński ponadto stawia tezę, że media są kreatorem sytuacji kryzysowych.

Rozdział drugi – opisuje model relacji: specjalista w dziedzinie politycznego PR
a dziennikarz. Autor śledzi typy modeli pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Jabłoński ponadto opisuje zagadnienia pośredniczenia mediów oraz gatekeeperów, którymi stają się dziennikarze. Autor wskazuje także właściwy model politycznych media relations, który zakłada przewagę dziennikarza nad nadawcą przekazu.

W rozdziale trzecim zatytułowanym – Rola mediów we współczesnym systemie demokratycznym autor zastanawia się nad zjawiskami poliarchii, powinności mediów i zawodowych komunikatorów. Najszerzej opisuje zagadnienie „czwartej władzy”, m.in. kwestię zderzenia teorii z rzeczywistością i problemami takimi, jak: krótkie życie newsa, złożoność treści przekazu czy konieczność bezbłędnego działania na rynku. Autor omawia ponadto ewolucję terminu i archaiczność koncepcji.

Pseudowydarzenia to ważny temat rozważań Wojciecha Jabłońskiego, traktuje o tym rozdział czwarty – News a pseudowydarzenie. Przedstawiono w nim definicje newsa, etapy jego powstawania oraz typologię, m.in. podział na: hard news, soft news, spot news i continuing news. Autor porusza także problem gromadzenia i przetwarzania informacji oraz definiuje pojecie pseudowydarzenia i pseudoekspertów. Odpowiada w tym rozdziale na pytanie: co jest istotnie ważnym przekazem dziennikarskim.

Wg Jabłońskiego zagrożeniem dla newsów stają się przypuszczenia i spekulacje, które coraz częściej są głównym elementem przekazów medialnych. Kolejny rozdział porusza tematykę uwarunkowania politycznych media relations. Opisano w nim ponadto proces ustalania medialnego porządku dnia, ponownie temat wartości przekazu medialnego i jak do tego się ma dziennikarska perspektywa.

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Beata Stefaniuk

Ostatnie artykuły tego autoraRelacja z II kongresu Sponsoring 2007

Jak skutecznie budować wizerunek czy markę w czasach kiedy reklama nie wystarcza, szanse i zagrożenia działalności ...

„Wejdź do gry” z Heinekenem i Jose Mourinho

Codzienne losowania, innowacyjne nagrody i inspirujący Jose Mourinho - 14 lutego, wraz ze startem fazy pucharowej ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...