Zamknij
Wiedza PR - SEO/SEM

Wojna domenowa

Witold Sokołowski, 2011-01-09 18:02:45

Wojna domenowa

Już od kilku lat w polskim Internecie trwa nieustająca wojna na ceny rejestracji i odnowienia domen. Można jednak odnieść wrażenie, że w ciągu kilku ostatnich miesięcy znacznie przybrała ona na sile. Walczą ze sobą najwięksi, jak i ci mniejsi, chcący ugryźć kawałek domenowego tortu.

Jak w raporcie „Rynek nazw domen w Polsce Q3 2010” pisze Michał Chrzanowski - Dyrektor NASK: „Średnio na jednego Abonenta przypadło 2,62 nazwy domeny .pl. Równie interesująco prezentuje się statystyka, z której wynika, że 63,2% z 728 000 unikalnych abonentów nazw domeny .pl to przedsiębiorcy.”

Oznacza to szerokie pole do popisu dla firm rejestracyjnych i partnerów NASK, zarówno w zakresie edukacyjnym, jak i biznesowym. Wciąż pozostaje ogromna niezagospodarowana część rynku osób fizycznych, które nie czują potrzeby posiadania internetowej domeny z końcówką .pl.

PL vs EU

Liczba zarejestrowanych domen z rozszerzeniem .pl przekroczyła właśnie próg 2 milionów. Wynik ten stawia Polskę w czołówce państw europejskich w rejestracji domen krajowych. Domena .pl znajduje się na piątym miejscu w Europie pod względem popularności. Ciągle gonimy Włochów, których domena znajduje się na 4. miejscu w UE. Rynek ten nieustannie się rozwija, w 2009 roku odnotowując aż 28% wzrostu. Taki łakomy kąsek w naturalny sposób prowadzi do zażartej wojny cenowej i jak zwykle w takiej sytuacji najwięcej zyskują konsumenci.

Domena .pl to dziś rzecz obowiązkowa dla każdej firmy, która chce być obecna w sieci. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się jednak na wykupywanie dodatkowych adresów. Wśród nich dużą popularnością cieszy się końcówka .eu. Domena ta pojawiła się w Internecie w 2005 r. Początkowo adresy mogli rejestrować tylko właściciele znaków towarowych oraz podmioty związane z nazwami geograficznymi (np. samorządy lokalne). W 2006 r. końcówki .eu udostępniono także małym i średnim firmom oraz osobom prywatnym.

Europejska domena to także prestiż - skojarzona z nią witryna robi wrażenie bardziej profesjonalnej. Kupując domenę .eu warto pamiętać o tym, że taki URL nie zastępuje klasycznego adresu z końcówką .pl. Przedsiębiorstwo - niezależnie od wielkości i branży - powinno cały czas utrzymywać domenę .pl.

Zagrywki największych

Wojna domenowa

Najwięksi gracze na rynku, tacy jak www.nazwa.pl i www.home.pl wyszli z założenia, że gdy zdobędzie się nowego klienta, to z jego utrzymaniem będzie już mniej problemów. Właśnie dlatego rejestracja domen w tych firmach jest bezpłatna. Jeśli jednak zdecydujemy się odnowić domenę swojej strony u tych rejestratorów, zapłacimy już ponad 100 zł za popularną PeeLkę. Mimo wszystko, dzięki rozbudowanym kampaniom reklamowym zdobywają oni coraz to nowych klientów skuszonych brakiem początkowych opłat. Po darmowym pierwszym roku tylko część z nich decyduje się na przeniesienie do tańszych rejestratorów.

…i nieco mniejszych

Mniejsze firmy najczęściej przyjmują strategię zgoła odmienną. Stawiają one na dotarcie do osób znających dobrze rynek i obserwujących wszystkie zmiany na nim zachodzące. W taki sposób działa między innymi Supermarket Usług Internetowych www.uti.pl, który za odnowienie domen polskich i polskich funkcjonalnych ustalił cenę prawie o połowę niższą niż jego najwięksi konkurenci.

Rynek domen z drugiej ręki?

Większość atrakcyjnych nazw domen jest już od dawna zajęta. Firmy i internauci apelują o nowe rozszerzenia domen, ale nie zawsze jest to możliwe. Co zatem zrobić, jeżeli wybrana nazwa domeny nie jest dostępna, a nie chcemy korzystać z nie zawsze tanich aukcji? Rozwiązaniem może być tak zwana opcja na domeny.

- Znalezienie ciekawej i dobrze pasującej do naszego przedsięwzięcia domeny nie jest zadaniem łatwym. Oczywiście, jeżeli interesująca nazwa jest już zajęta, to możemy próbować ją kupić bezpośrednio od właściciela lub na aukcji domen, ale takie transakcje rzadko należą do tanich. Pamiętajmy, że obrót domenami to coraz bardziej dochodowy biznes i o okazję tutaj jest bardzo ciężko - mówi Michał Trziszka, dyrektor zarządzający INFO-CAL.

Tymczasem jak twierdzi NASK, wskaźnik przedłużanych domen systematycznie spada - w pierwszym kwartale 2010 wynosił on 58,48%, w drugim 58,95%, a w trzecim 58,09%. Co dzieje się z domenami, których właściciele postanowili nie przedłużać? Znów są dostępne, oczywiście do czasu, aż ktoś je zarejestruje.

- W przypadku domen obowiązuje zazwyczaj zasada kto pierwszy ten lepszy. Jednak polowanie na okazje jest bardzo trudne. Zdecydowanie lepiej skorzystać z tak zwanej opcji na domenę. Tego typu usługę świadczy sporo rejestratorów domen. - dodaje Michał Trziszka.

Opcja na domenę

Wojna domenowa

Czym jest opcja na domenę? To usługa pozwalająca zarezerwować wybraną nazwę domeny krajowej (obsługiwanej przez NASK) na okres 3 lat. Jeżeli w tym czasie domena nie zostanie przedłużona to osoba, która wcześniej złożyła taką rezerwację ma pierwszeństwo w rejestracji. Koszt usługi zazwyczaj wynosi kilkadziesiąt złotych na trzy lata i jest niższy niż większość odnowień. Tak popularne ostatnimi czasy giełdy domen są rozwiązaniem bez porównania droższym. Ceny domen na aukcjach znacznie przekraczają wysokość opłat w przypadku tzw. opcji.

„Od początku wprowadzenia usługi opcji (WLS) do końca trzeciego kwartału 2010 roku zawarto 76 438 umów opcji, z czego zrealizowanych zostało 35 186. Do realizacji ponad 91 % opcji doszło w ciągu 12 miesięcy od wykupienia usługi. W trzecim kwartale 2010 zawarto 5 253 nowych umów. W okresie od lipca do końca września zrealizowane zostały 2 863 opcje.” - czytamy w raporcie NASK „Rynek nazw domen Q3 2010”.

Giełdy domen

… to platformy internetowe pozwalające posiadaczom domen sprzedawać, a zainteresowanym licytować i kupować domeny. To, że może tu dochodzić do spektakularnych transakcji nie trzeba przekonywać. W 2008r. domena www.lekarze.pl została sprzedana za kwotę 50 tys. zł, by już rok później osiągnąć poziom o 85 tys. wyższy, czyli 135 tys. zł.

- „Na rodzimym rynku zwiększa się liczba rejestratorów mających w swej ofercie również pośrednictwo sprzedaży domen. Przykładem może być właśnie NetArt – nasza Giełda Domen w niespełna rok stała się jedną z najpopularniejszych platform wyspecjalizowanych w obrocie adresami WWW. Umieszczenie platform do zakupu domen na rynku pierwotnym i rynku wtórnym w jednym miejscu poszerza horyzonty klientów – szczególnie tych, którzy do tej pory korzystali jedynie z możliwości rejestracji domen. To natomiast może przekładać się na spadek nowych rejestracji oraz wzrost liczby transakcji na rynku wtórnym, gdyż odbiorcy, którzy chcą nabyć domenę, mają automatycznie do wyboru obie możliwości.” - komentuje Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt.

Warto sprawdzić

„W Programie Partnerskim NASK dotyczącym rejestracji i obsługi nazw domen internetowych na koniec września 2010 udział brało 145 przedsiębiorców z całego świata. Siedzibę w Polsce miało 80 Partnerów, 44 w Europie, natomiast 21 w pozostałych częściach świata.” - czytamy we wspomnianym wcześniej raporcie NASK.

Zanim zarejestrujemy lub odnowimy domenę warto dokładniej przyjrzeć się różnym cennikom i regulaminom, żeby przy jej odnowieniu za rok nie spotkało nas przykra niespodzianka. Tak zwana „wojna domenowa” doprowadziła do znacznych różnic w cenach ich przedłużania. Najlepiej w takiej sytuacji mieć ograniczone zaufanie do treści reklam i pamiętać, że w ostatecznym rozrachunku to i tak klienci zawsze muszą zapłacić za zmasowane kampanie promocyjne w mediach.

Zdjęcie: razorconcept / photoxpress.com.

zobacz zdjęcia

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...