Zamknij
Social Media

 

M jak Mobile

Facebook Buzz

WWW Review

Wolontariat pracowniczy "na tak"

30Październik2011

Autor: Witold Sokołowski, Tagi: Dzień Wolontariatu Pracowniczego, wolontariatWolontariat pracowniczy "na tak"

7 września br. po raz pierwszy obchodziliśmy Dzień Wolontariatu Pracowniczego. Sama idea zrodziła się prawdopodobnie w nowojorskich korporacjach w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Chociaż są i tacy, którzy twierdzą, że potrzeba bezinteresownego pomagania innym jest tak stara, jak sama ludzkość.

Wg Wikipedii "wolontariat (łac. voluntarius - dobrowolny) to dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno-koleżeńsko-przyjacielskie". Dalej jednak przeczytamy, że "określenie bezpłatna nie oznacza bezinteresowna, lecz bez wynagrodzenia materialnego".

Złośliwi powiedzieliby, że już sama definicja tłumaczy dlaczego wolontariatem zaczęły interesować się korporacje. Cokolwiek by nie powiedzieć, wolontariat pracowniczy wpisuje się w popularną obecnie społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR), a ta z oczywistych względów w PR i marketing. Wolontariat może być więc sposobem na budowanie wizerunku i zyskanie przychylności dla firmy lub marki.

„Wolontariat pracowniczy to w Polsce temat wciąż nowy. Choć przyznam, że w tym roku odnotowaliśmy bardzo duży wzrost zainteresowania wśród firm. Bardzo nas to cieszy, bo jak wynika z badań na temat kondycji wolontariatu w Polsce, tkwi w nas bardzo duży potencjał. Firmy najczęściej obawiają się kosztów związanych z realizacją projektów, a pracownicy mówią o braku czasu lub o lęku przed zaangażowaniem w trudne środowiska. To mity, które staramy się obalać. Wolontariat pracowniczy to bowiem inwestycja, która jak każda inna może się zwrócić. Może też być narzędziem do budowania partnerstw z kluczowymi na rynku firmami i ich otoczeniem społecznym.” – powiedziała Marta Walkowska-Lipko, koordynator programu Wolontariat Pracowniczy oraz Europejskich Nagród Wolontariatu Pracowniczego.

Wolontariat w Polsce nabiera rozpędu, choć wciąż daleko mu do standardów zachodnioeuropejskich. Na szczęście są tacy, którzy pomagają tę ideę promować. Do grona najbardziej znanych należy Provident, Avon, Microsoft, Tchibo, Amway, Kompania Piwowarska.

Jak wielka jest jednak potrzeba szerzenia idei bezpłatnej pomocy niech świadczy badanie Universum Topical Report, przeprowadzone w 2010 r. Wynika z niego, że Polacy są nastawieni na siebie. Ich najczęstszym skojarzeniem z biznesem odpowiedzialnym społecznie jest troska o zdrowie i samopoczucie pracowników (46%). Wprawdzie pozytywnie oceniają firmy, które angażują społecznie swoich pracowników, ale sama idea wolontariatu często myli im się z segregacją odpadów, czy budowaniem dobrej atmosfery w miejscu pracy.

To, że Polska należy do krajów UE o najniższym poziomie zaangażowania w wolontariat potwierdza również badanie CSRinfo.org, ogłoszone wspomnianego 7. września podczas Dnia Wolontariatu Pracowniczego i obchodów Europejskiego Roku Wolontariatu. Do tych samych wniosków doszli wcześniej autorzy raportu ECCO - Charytatywność Polaków 2010. Wg nich wolontariat to najmniej popularna forma polskiej dobroczynności – tylko 37% osób zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku zaangażowało swoją pracę, czas lub wiedzę, aby komuś pomóc.

Jaka jest więc prawda na temat wolontariatu w Polsce? Prawda leży pewnie gdzieś pośrodku. Jedni robią to dla chwały i rozgłosu, inni z potrzeby serca. Jak jednak powiedział Jacek Murawski, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft: „Zwłaszcza duże, liczące się na rynku organizacje powinny zdawać sobie sprawę, że to właśnie na nich spoczywa odpowiedzialność edukowania społeczeństwa i (...) rozwijanie nieodpłatnego zaangażowania swoich pracowników na rzecz potrzebujących.”. Przykład idzie z góry.

Na zdjęciu: Dzień Wolontariatu Pracowniczego w Microsoft.


stały link | blip |

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Witold Sokołowski

Z wykształcenia anglista, z zamiłowania internauta. Absolwent Amerykanistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Wydawca kilku serwisów internetowych, m.in. Epr.pl, Camido.pl, Sportowa.tv.

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...

,,Przywykliśmy raczej na politykę narzekać. Jednak, że w obszarze komunikacji polityka potrafi wykorzystywać pewne narzędzia i taktyki jako pierwsza, a przez to również kreować trendy. " - Konrad Ciesiołkiewicz