Zamknij
Wiedza PR - E-PR

Wpływ wideo na pozycję strony w wyszukiwarce

Agata Kołodziejczak, 2012-02-28 08:09:30

Jednym z głównych wyznaczników sukcesu firmy w internecie jest optymalizacja jej strony firmowej pod kątem wyszukiwarek (SEO). Konkurencyjność na listach wyników wyszukiwania zwiększa zamieszczanie materiałów wideo. Jednak, by odniosło to pożądane efekty muszą być one także odpowiednio zoptymalizowane. Jak więc wykorzystać wideo do poprawy pozycji w rankingach?

Wideo na stronie – zastosowanie i korzyści

Dobrze opisany materiał filmowy działa na takiej samej zasadzie jak treść każdego innego artykułu, który jest dobrze zoptymalizowany. Przynosi więc takie same korzyści jak treść tekstowa, a nawet większe, gdyż wyszukiwarki na ogół faworyzują wideo w prezentowanych wynikach. Wartością płynącą z pojawienia się strony na wysokich pozycjach rankingów wyszukiwarek są między innymi niewspółmiernie niższe koszty. Otóż wyprodukowanie filmu wideo złożonego z animacji graficznej oraz jego promocja w serwisach wideo czy na portalach społecznościowych jest rozwiązaniem  dużo tańszym w porównaniu z klasyczną reklamą. Ponadto, jest często bardziej skuteczną formą dotarcia do odbiorcy.

W przypadku, gdy zdecydujemy się na regularne publikowanie materiałów promocyjnych, szkoleniowych czy informacyjnych w formie wideo, wówczas rozsądnym rozwiązaniem staje się zainwestowanie we własną platformę wideo. Regularne publikacje tego typu materiałów na własnej stronie internetowej zwiększają szansę pojawienia się jej na wyższych pozycjach wyników wyszukiwania, a także sprawiają, że użytkownicy będą wracać, aby je obejrzeć. Dzięki temu zwiększa się szansa kliknięcia zainteresowanego klienta daną frazą w link prowadzący do strony firmy. Co w efekcie przekłada się na wyższe zyski ze sprzedaży oraz większą świadomość istnienia firmy czy marki na rynku.

Wykorzystanie wideo do zaprezentowania swojej oferty jest najskuteczniejszym sposobem z perspektywy biznesowej. Wynika to z faktu, iż właśnie ten rodzaj przekazu angażuje najwięcej zmysłów, wpływając na większe zaangażowanie odbiorcy. Opublikowane w marcu 2011r. badania “Audio i wideo w sieci” przez Gemius pokazały, że 95% polskich internautów ogląda w sieci zamieszczone materiały wideo, a dwie trzecie robi to regularnie. Dane te potwierdzają jednoznacznie, że popularność treści filmowych w internecie rośnie błyskawicznie. (Odsetek internautów oglądających materiały wideo w internecie w styczniu 2010 roku wyniósł 77%, rok później już 95%).

Elementy optymalizacji wideo

Pierwszorzędnie należy określić słowa kluczowe (ang. keywords) na jakie chcemy, by zamieszczony w sieci film mógł zostać znaleziony, a następnie umieścić je w tzw. meta tagach -  w tytule i opisie.

Tytuł (ang. title) powinien w jak najdoskonalszy sposób oddawać treść filmu oraz składać się z takich fraz, których użytkownicy mogą szukać w internecie. Jest on także wizytówką, która ma na celu zachęcić do zapoznania się z treścią. Należy także zwrócić uwagę na to, jaką dana fraza ma konkurencję – jeżeli jest  wysoka, to będziemy mieli większe trudności z jej  zoptymalizowaniem, jeżeli jednak konkurencja jest niska – mamy większą szansę odniesienia sukcesu. Popularność konkretnych słów kluczowych można sprawdzić m.in. za pomocą bezpłatnego narzędzia propozycji  słów kluczowych Google Adwords.

Kolejnym ważnym elementem, o którym nie można zapomnieć podczas optymalizacji materiałów filmowych jest jego opis (ang. description). Działa na takiej samej zasadzie jak tytuł z tym że, jest on bardziej szczegółowy, przez co rośnie jego rozpoznawalność na konkretne słowa kluczowe w wyszukiwarkach. Dzięki temu wiedzą one czego dotyczy dany film, bez konieczności jego odtwarzania.

Zamieszczonemu w sieci wideo, należy także przypisać odpowiednie tagi. Mogą być one potraktowane jak słowa kluczowe lub powiązane frazy, niekoniecznie takie, na które jest optymalizowane wideo. Dobrze otagowany materiał zwiększa szansę dotarcia do niego użytkowników, którzy są zainteresowani tematem.

Ocena wideo przez wyszukiwarki

Pierwszym sposobem, w jaki wyszukiwarki mogą oceniać materiały wideo jest liczba odtworzeń filmu i odsłon podstrony, na której jest zamieszczony. Jeżeli film cechuje duża liczba oglądających znaczy to, że jest on wartościowy i powinien zająć on wyższą pozycję od tego, który takiej liczby nie osiągnął. Należy jednak liczyć się także z tym, że wyszukiwarki mogą brać pod uwagę jedynie liczbę unikalnych odsłon, a nie ich ogólną liczbę. Warto więc postarać się, by film trafił do dużej rzeszy osób. W tym celu warto przede wszystkim wykorzystać potencjał social media i promować go w serwisach i portalach społecznościowych. Trzeba jednak pamiętać, że firmy działające B2B oraz B2C powinny wybierać inne kanały dotarcia do społeczności, gdyż nie wszystkie w takim samym stopniu się do tego nadają.

Wyszukiwarki są tak zaprojektowane, by pokazywać wyniki, które są najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika. Oceniają to na podstawie skomplikowanego algorytmu, uwzględniającego kilkaset zmiennych, owianych tajemnicą. Możemy jednak optymalizować materiały pod kątem kilku najważniejszych i powszechnie znanych sposobów, opisanych wyżej. Warto także dużo uwagi poświęcić na to, by umożliwić użytkownikom ocenę filmu – dzięki temu będzie wiadomo, że dana osoba zapoznała się z materiałem, prezentuje zdanie na jego temat oraz wiedzę dotyczącą jego treści. Kolejną ważną częścią są komentarze do filmu. Pokazują one o zaangażowaniu danej osoby co do treści. Duża liczba komentarzy świadczy o tym, że film jest nie tylko oglądany, ale i zachęca do dyskutowania na jego temat.

Kolejnym elementem jest liczba linków, które zostały wygenerowane przez użytkowników mediów społecznościowych. Może to być przykładowo liczba like’ów na Facebooku, czy tweet’ów na Twitterze. Oznacza to, że jeżeli duża liczba osób “promuje” dany materiał filmowy, to jest on wartościowy i warto się z nim zapoznać. Im większa liczba takich linków, tym wyższa pozycja w rankingu. Warto więc się o to postarać i obok wideo umieszczać tzw. przyciski społecznościowe. Wysokie miejsce w rankingu zapewnia także optymalna długość filmu – nie może być on ani za krótki, ani za długi. Należy pamiętać o tym, że możliwości percepcyjne człowieka są ograniczone i aby użytkownicy mogli zapamiętać treść materiału powinien trwać on do ok. 2 minut (przy filmach prezentujących produkty).

Na koniec należy zaznaczyć, że pozycjonowanie to bardzo skomplikowany oraz czasochłonny proces. Biorąc jednak pod uwagę korzyści, jakie dzięki niemu można osiągnąć, warto zainwestować swój czas. Szczególnie istotne powinno być dokładne opisywanie zamieszczanych na stronie materiałów wideo. Dzięki temu nie tylko sprawimy, że nasza strona będzie na wyższej pozycji na listach wyszukiwań, lecz także osiągniemy dzięki temu konkretne efekty w postaci większej liczby wejść na stronę, a to może prowadzić do większych zysków sprzedażowych.

Więcej informacji na temat optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek znajdziesz na stronie: Znaczenie wideo dla optymalizacji strony, na blogu firmowym Livingmedia, poświęconemu webcastingowi, streamingowi wideo i nowoczesnej komunikacji.

Zdjęcie: Sean Gladwell / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Agata Kołodziejczak

Ostatnie artykuły tego autora5 informacji, o których musisz pamiętać otwierając sklep internetowy

Strategia działania stanowi najważniejszy fundament przy każdej prowadzonej działalności. Ustalenie celów, potrzeb klientów oraz kanałów komunikacji ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...