Zamknij
Wiedza PR - CSR

Wspólna odpowiedzialność: społeczności lokalne

Paulina Garstka, 2011-07-10 15:13:39

Wyobraźmy sobie dwie firmy, które mają swoje zakłady w tym samym regionie. Pierwsza po prostu prowadzi swoją działalność zgodnie z wymogami prawa. Druga idzie dalej - zainwestowała w nowoczesną infrastrukturę, dba o środowisko naturalne, nawiązała dobrosąsiedzkie relacje z lokalną społecznością. Wychodząc z założenia, że może być siłą napędową zmian w regionie, angażuje się w życie swoich sąsiadów i lokalnych partnerów, mało tego – ich angażuje w swoje działania.

Jest oczywiste, że to właśnie ta druga firma może efektywniej kreować lokalny popyt na swoje wyroby, liczyć na większą lojalność pracowników, lokalnych partnerów, klientów i konsumentów oraz cieszyć się innymi przywilejami wynikającymi z dobrych relacji z otoczeniem - czerpać z dóbr publicznych i działać w przyjaznym otoczeniu.

Najprawdopodobniej nie musi się też martwić o swoją „licencję na działanie”. Dlatego dalekowzroczne i zapobiegliwe firmy podejmują wysiłek budowy z otoczeniem relacji opartych na zaufaniu oraz szacunku. Wyzwanie to jest szczególnie aktualne właśnie dziś, gdy coraz częściej kwestionowana jest teza, że im lokalizacja tańsza, tym lepsza. A to właśnie owo przeświadczenie powodowało, że firmy zaniedbywały społeczności lokalne.

Od pasywności do aktywności

Pierwszym krokiem jest angażowanie się w życie społeczności lokalnej. Jak w przypadku każdej innej grupy interesariuszy, należy najpierw poznać jej opinie i potrzeby, a następnie uwzględnić je w swoich działaniach. Firma powinna też poznać luki i niedostatki w takich obszarach, jak baza dostawców, kanały dystrybucji, logistyka czy instytucje edukacyjne. Pomoc dla lokalnej społeczności może przybrać rożne formy, począwszy od jednorazowych akcji filantropijnych przez wieloletnie programy, np. poprawy jakości życia ludzi czy poziomu edukacji na danym obszarze.

To jednak wciąż nie wszystko – liderzy CSR w swoich działaniach idą jeszcze dalej: inspirują ludzi do zmian, motywują do podejmowania działań na rzecz najbliższego otoczenia i angażują w swoje działania.

Jak to działa?

Jedna z amerykańskich firm sektora paliwowego planując wejście na rynek polski, wybrała dwie lokalizacje i od razu założyła, że nie tylko będzie w nich prowadzić swoją działalność biznesową, ale od samego początku chce przyczynić się do rozwoju lokalnych społeczności. W tym celu stworzyła mapy najważniejszych lokalnych interesariuszy i przeprowadziła z nimi konsultacje. Ich efektem była diagnoza najważniejszych lokalnych potrzeb i określenie kierunków działania firmy.

Znana z bardzo dojrzałego podejścia do idei CSR firma Starbucks zapisała w swojej misji, że chce inspirować i rozwijać ludzi, wychodząc daleko poza mury swoich kawiarni. Poprzez jeden ze swoich programów odwołuje się do potencjału młodych ludzi, zachęcając ich do czerpania ze swojej kreatywności i innowacyjności, aby wywierać pozytywny wpływ na życie swoich społeczności. Starbucks Social Enterpreneur Fund udziela grantów organizacjom, które pracują z młodymi, przedsiębiorczymi ludźmi i pomagają im rozwijać wiedzę i odpowiednie umiejętności, w tym kompetencje przywódcze.

Innym przykładem angażowania społeczności lokalnych w działania CSR jest realizowany w Polsce przez firmę Danone program grantowy Masz pomysł? Podziel się posiłkiem! Firma postawiła sobie za cel walkę z niedożywieniem dzieci w Polsce. Wychodząc z założenia, że skuteczność walki z problemem niedożywienia w znacznej mierze zależy od aktywności i przedsiębiorczości organizacji, instytucji i liderów lokalnych, finansuje projekty, które powstają w konkretnym środowisku lokalnym, dzięki czemu lepiej odpowiadają jego potrzebom i są skuteczne.

W programie biorą udział organizacje i instytucje, które chcą trwale przeciwdziałać przyczynom oraz skutkom niedożywienia dzieci, a swoje działania opierają na własnych doświadczeniach i diagnozie problemu w środowisku lokalnym.

Artykuł pochodzi z Kompendium CSR Nr 6/Czerwiec 2011, dodatku do Gazety Prawnej. Zdjęcie: dinostock / photoxpress.com. Zdjęcie: Pavel Losevsky / photoxpress.com.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Paulina Garstka

Ostatnie artykuły tego autoraBliżej siebie dalej od narkotyków

W mediach trwa kampania społeczna Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii „Bliżej siebie dalej od narkotyków”. To ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

zanox i Affiliate Window łączą siły. W wyniku rebrandignu powstaje marka Awin

zanox, wiodąca w Europie sieć reklamy efektywnościowej, wraz z firmą partnerską Affiliate Window, z dniem 6 ...

Pozycjonowanie strony to pozycjonowanie marki w umysłach ludzi

Termin pozycjonowanie ma bez wątpienia pozytywny wydźwięk. Kompleksowe pozycjonowanie stron www to nie tylko inwestycja w ...