Zamknij
Felietony

Zakazana piosenka z Auchan

Radosław Krajewski

Zakazana piosenka z Auchan

Od początku lutego pracownicy sieci supermarketów Auchan są gwiazdami Internetu. Warto dodać – mimowolnymi gwiazdami. Ktoś opublikował nagrany przez nich jubileuszowy teledysk. Dziś przyszedł czas, by świętować razem to, co istnieje już od trzydziestu ładnych lat. To co siłę daje, co wielkiego Auchan ma. Nasz fundament – zgrana ekipa” – tymi słowami rozpoczyna się napisana na melodię „We are the word” piosenka. Internauci określili ją mianem „żenady roku”. W serwisie YouTube nadano jej tytuł „Tragedia z Auchan’a”. Piosenka była częścią obchodów 11-lecia istnienia sieci w Polsce.

„Pracownicy zaśpiewali „hymn”, który wychwala firmę oraz zagrzewa do walki o „najwyższy obrót” i „najniższe ceny”. Dla kogoś niezaangażowanego tekst jest zupełnie niezrozumiały. Wydaje się tandetny i zupełnie niewiarygodny. Całość jest odbierana jako „korporacyjna papka”. Inaczej jednak wygląda od wewnątrz, oczami osób biorących udział w tym przedsięwzięciu.

Klip zapewne miał integrować pracowników. Był okazją do wystąpienia w profesjonalnym studio, zobaczenia się w roli piosenkarza, spróbowania sił. Pomysł na event dla pracowników ciekawy. Element motywacyjno-integracyjny dość sympatyczny. Ale wyłącznie jako materiał wewnętrzny. We własnym gronie można się pośmiać, pożartować z koleżanek i kolegów, zobaczyć jak im wyszło, skomentować wymyślony przez nich tekst. I tak było do teraz. Ktoś jednak postanowił upublicznić (bez zgody i wiedzy autorów) filmik:

 

 

Znalazł go publicysta Gazety Wyborczej, Piotr Miączyński i zamieścił na swoim blogu. Następnego dnia otrzymał list od Doroty Patejko, dyrektora ds. komunikacji sieci Auchan, w którym domagała się usunięcia filmu pod groźbą podjęcia kroków prawnych. To tylko dolało oliwy do ognia. O teledysku zrobiło się głośno, a Auchan został oskarżony o próbę ocenzurowania Internetu. Od tego czasu teledysk obejrzało ponad 270 tysięcy osób. Patejko wyjaśnia: Pismo wysłane do mediów miało przede wszystkim na celu uświadomienie, że materiał nie jest żadną formą reklamy i jako wewnętrzny materiał, umieszczony bez zgody i wiedzy pracowników oraz naszej narusza prywatność osób biorących w nim udział. Umieściliśmy również na naszej stronie internetowej informację, że piosenki nie są żadną formą reklamy oraz że znalazły się w sieci bez naszej zgody i wiedzy, był to bowiem pierwszy zarzut, który pojawiał się w mailach od klientów.

Komentarze są różne, przeważnie negatywne. Piosenkę okrzyknięto „hymnem godnym chińskich niewolników”. Mówi się również o sprytnej akcji wirusowej. Występujący w klipie pracownicy są wyśmiewani i obrażani. A sam Auchan przeżywa całkiem poważną sytuację kryzysową. Na kilka dni stał się pośmiewiskiem Internetu. Osoby zaangażowane w nagranie nie są zadowolone z takiego obrotu sprawy. Pewnie zastanawiają się kto opublikował filmik, dlaczego nie był dostatecznie zabezpieczony, co powiedzą znajomi. Komunikacja wewnętrzna przy tej okazji pracuje na wysokich obrotach. – Przeprowadziliśmy rozmowy z naszymi pracownikami, gdyż obawialiśmy się, że po przeczytaniu komentarzy, może dojść do sytuacji, jaka miała miejsce w niektórych przypadkach po zamieszczeniu prywatnych materiałów w sieci, staraliśmy się podtrzymać ich na duchu , dawać im wsparcie, tłumaczyć – zapewnia Dorota Patejko.

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Radosław Krajewski

Specjalista ds. PR, pracownik naukowy KUL. Realizował strategie dla wydawnictw, instytucji naukowych oraz organizacji non profit. Ukończył podyplomowe studia Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach (SGH), ...

Ostatnie artykuły tego autoraEra wzbierającego nurtu

Dzięki technologiom internetowym firmy mają możliwość nawiązywać ze swoimi klientami niemalże osobisty kontakt. Wystarczy, że znajdą ...

Patricia Kazadi twarzą AVON Mark

Patricia Kazadi – osobowość telewizyjna, piosenkarka i aktorka została ambasadorką nowej linii kosmetyków do makijażu – ...

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Cukiernia Sowa nowym klientem Mint Media

Od stycznia bieżącego roku agencja interaktywna Mint Media kompleksowo obsługuje profil marki na Facebooku. 

Jestem lekko… no właśnie jaka? Rusza wyjątkowa akcja marki Żywiec Zdrój

Kobiecy nastrój bywa zmienny a natura przewrotna. Raz jesteśmy pełne energii do działania, a już za ...