Zamknij
Recenzje

Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy

Anita Widman-Drzewiecka, 2011-02-23 00:22:52

Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy Martina Lindstroma, nie jest najnowszą pozycją na rynku. Wydana w 2009 roku przez wydawnictwo Znak książka koncentruje się na typowym dla kultury masowej zjawisku konsumpcji. Trzeba spojrzeć prawdzie prosto w oczy, zakupy stanowią ogromną część naszego życia (to nic innego jak rodzaj pogoni za pragnieniami).

Oczywiście problematyką „zakupologii” nie zajmują się wyłącznie specjaliści od marketingu czy PR; wypowiedzi filozofów, psychologów czy socjologów można by tu mnożyć. O „produkcji atrakcji i pokus” pisał Zygmunt Bauman w książce Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika; także Odo Marquard zwracał uwagę na problematykę konsumpcji: „Tym, co dzisiaj wszędzie rzuca się w oczy, jest niezwykłe zjawisko konsumpcji, obfitość dobrobytu, będące wynikiem rosnącej liczby przedmiotów (…)”.

Korzystając z wyników badań neuromarketingowych, Lindstrom analizuje zachowania konsumenckie i opisuje mechanizmy podejmowania decyzji. Stąd właśnie płyną wszelkie niespodzianki, bo, co ciekawe, podjęcie decyzji nie zajmuje nam wiele czasu – naukowcy zgadzają się, że potrzebujemy zaledwie 2,5 sekundy. W książce przeczytać możemy także o tym, jak bardzo zachowanie innych osób wpływa na decyzje o zakupie konkretnego towaru, o tym, jak świadomie lub nie kalkulujemy opłacalność zakupu, zwłaszcza pod kątem tego, jak wpłynie on na nasz status społeczny.

Ciekawy jest również wątek „zagrożeń” – czy ostrzeżenia o zagrożeniu życia tak mocno wyeksponowane na paczkach papierosów rzeczywiście odstraszają od palenia? Jak konstatuje Lindstrom, badania pokazują, że niekoniecznie – a wręcz odwrotnie, napisy ostrzegawcze wcale nie zniechęcają, stymulują bowiem część mózgu palacza (jądro półleżące) znane też jako ośrodek przyjemności.

Autor dowodzi, że tradycyjne metody badań marketingowych, takie jak badania rynku czy badania fokusowe, nie mówią nic o tym, co konsumenci rzeczywiście myślą. Co więcej, to, co mówimy w ankiecie nie ma wielkiego przełożenia na to, co robimy. Dlaczego zatem wybieramy napój, który smakuje nam mniej niż inny? Jak działa na nas zapach waniliowy? Jak bardzo nasze rytuały i przesądy wywierają wpływ na to, co kupujemy? Czy nasza potrzeba silnych i solidnych wzorców w życiu decyduje o wyborze marki? Te pytania nie zostają bez odpowiedzi, wszystko to egzemplifikowane przejrzystymi przykładami, które ułatwiają lekturę. To książka zaskakująca, dekonstruująca pewne mity, sądy i przypuszczenia, mówi nam wiele o nas samych i w tym kontekście z pewnością warto ją przeczytać.

Strona 1 z 1 1

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze