Zamknij
Felietony

ZUS stawia na otwartą komunikację

Radosław Krajewski

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest jednym z najgorzej postrzeganych urzędów w Polsce. W przeprowadzonym w grudniu przez firmę Goodbrand&Company rankingu polskich marek narodowych wypadł najgorzej, zdobył –39 punktów. W Internecie pełno jest inwektyw skierowanych pod jego adresem. Najłagodniejsze to: Złodziejski Urząd Socjalistyczny, Zapłać - Umrzyj Szczęśliwszy, Zakład Utylizacji Społeczeństwa. Można śmiało mówić o ciągłej sytuacji kryzysowej.

ZUS od pewnego czasu próbuje coś z tym zrobić. Stał się jednym z najaktywniejszych urzędów. Intensywnie korzysta z technologii Web 2.0.

-Już od dłuższego czasu angażujemy się w działalność komunikacyjną w Internecie i coraz intensywniej ją rozwijamy. Wychodzimy z założenia, że kluczem do sukcesu w procesie budowania zrozumienia dla roli ZUS w systemie ubezpieczeń społecznych jest przede wszystkim rozwijanie własnych mediów rozumianych zarówno w tradycyjnym sensie – jako czasopisma, programy telewizyjne i radiowe, jak również wszelkie nowe formy komunikacji typu: blogi, mikroblogi, czaty, fora – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy ZUS. 

I to właśnie korzystając z tych form komunikacji ZUS próbuje zmienić wizerunek i nawiązać ze swoimi klientami bezpośrednią relację. Stara się być tam, gdzie jego interesanci.

ZUS bloguje

 

ZUS stawia na otwartą komunikację

 

Zakład jako jeden z pierwszych urzędów wszedł do Internetu. Od ponad roku prowadzi blog. Jest on obecny nie tylko na stronie ZUS, gdzie nie ma możliwości komentowania, ale również na innych portalach: Onet, Interia, Bblog, Salon24. Tam zabiera głos, komentuje bieżące sprawy i odnosi się do publikowanych na swój temat artykułów. A te, jak wiemy, w dużej mierze są negatywne.  Pozwala to na zaprezentowanie własnego punktu widzenia. Nie trzeba wydawać sprostowań, oświadczeń, itd. Ale blog nie służy tylko do obrony. Jest przede wszystkim narzędziem edukacyjno-informacyjnym.

- Jako rzecznik prasowy ZUS prowadzę, przy współpracy mojego zespołu, pięć odrębnych blogów. Docelowo każdy z tych blogów ma mieć nieco inny charakter i będzie zawierał inne treści. Chcemy w ten sposób poszerzać grono odbiorców a także wykorzystywać potencjał znanych portali do promowania tego typu działalności prowadzonej przez Zakład – wyjaśnia Przybylski.

Mam wątpliwości, czy konieczne jest wykorzystywanie aż tylu platform. Rozumiem intencje. Być w jak największej ilości miejsc. Pomysł sprofilowania blogów wymaga pokazania wyraźnej różnicy pomiędzy nimi. Inaczej te działania ulegną rozmyciu i będą niezrozumiałe dla odbiorców.

ZUS na blipie

 

ZUS stawia na otwartą komunikację

 

Innym intensywnie wykorzystywanym medium jest blip. Od czerwca tego roku ZUS ma tam profil i regularnie publikuje krótkie wiadomości. Dużo odnośników i informacji. I blisko czterystu obserwujących. Ale nie trzeba ograniczać się do obserwowania, można również podyskutować. ZUS odpowiada na pytania, prowadzi dyskusje, śledzi wpisy na swój temat. Pod tym względem może stanowić wzór dla firm i urzędów. Jest aktywny, jego obecność wzbudza zaciekawienie i z tego korzysta. W ten sposób dociera do większej ilości odbiorców i promuje inne swoje działania.

-Inwestujemy w te formy i kanały głównie dlatego, że pozwalają docierać z czystym, niczym niezakłóconym przekazem bezpośrednio do odbiorcy. Pozwalają też na pełną interakcję nadawcy z odbiorcą, a właściwie stawiają tę relację na zupełnie nowej płaszczyźnie bez wyraźnie przydzielonych ról. Podoba mi się tu – zaznacza rzecznik ZUS - zwłaszcza forma mikrologa łączącego w sobie funkcję typowego bloga, a więc budowania i wysyłania w określonej chronologii określonego przekazu, z funkcją czatu pozwalającą na prowadzenie aktywnej nieliniowej dyskusji, znacznie łatwiejszej i szybszej w porównaniu do tradycyjnego mechanizmu komentarzy na zwykłych blogach.

 

Komunikacyjna rewolucja

 

Upowszechnianiu wiedzy służy również bezpłatne czasopismo „ZUS dla Ciebie” oraz kanał na YouTube. Bazą wiedzy jest też e-inspektorat. Ale to nie wszystko. ZUS zamierza rozszerzyć współpracę z internetową telewizją lookr.tv. Będzie ona obejmowała organizowanie wideoczatów z ekspertami oraz emisję programów z cyklu „ZUS dla Ciebie”. Przemysław Przybylski zapowiada uruchomienie całodobowego kanału telewizyjnego w Pino.tv oraz radiowego w portalu Nadaje.com. Prowadzi również rozmowy w sprawie współpracy z serwisami biznesowymi Onetu.  Wiele kanałów, różne sposoby dotarcia do odbiorców. Skąd ta internetowa ekspansja? Jak przyznaje Przybylski - Rozwijanie internetowych form komunikacji nie wymaga praktycznie żadnych nakładów finansowych. Wystarczy czas, zaangażowanie kilku osób i pomysł na wykorzystanie tych kanałów, żeby odnosić na tym polu sukcesy. ZUS, którego wydatki podlegają ścisłej kontroli ze strony opinii publicznej, nie może sobie pozwolić na prowadzenie kosztowych działań reklamowych czy PR-owskich. Musimy zatem wykorzystywać inne możliwości docierania do dużej liczby użytkowników z przekazem, na którym nam zależy. Internet wymusza tworzenie codziennie nowego kontentu i stałej gotowości do interakcji z odbiorcami. Wiem, że wiele instytucji widzi w tym problem, my traktujemy to jako wyzwanie i – jak sądzę – całkiem nieźle sobie z nim radzimy.

Strona 1 z 2 1 2 »

Oceń artykuł:

Dotychczasowe komentarze
0
komentarzy
Dodaj komentarz jako pierwszy.
Twój komentarzAby skomentować ten artykuł musisz być członkiem społeczności Epr.pl. Zarejestruj się lub zaloguj się tutaj, a następnie wróć do tego artykułu.


Radosław Krajewski

Specjalista ds. PR, pracownik naukowy KUL. Realizował strategie dla wydawnictw, instytucji naukowych oraz organizacji non profit. Ukończył podyplomowe studia Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach (SGH), ...

Ostatnie artykuły tego autoraEra wzbierającego nurtu

Dzięki technologiom internetowym firmy mają możliwość nawiązywać ze swoimi klientami niemalże osobisty kontakt. Wystarczy, że znajdą ...

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Wellman i Bujakiewicz jak Kalisz z Palikotem

Właściciel marki Škoda Auto, Volkswagen Group Polska, prowadzi na swojej stronie internetowej kampanię „ŠKODA – Talk ...

Gest, który uczyni cię wiarygodnym

Położenie ręki na sercu może zwiększyć wiarygodność gestykulującego, a nawet wpłynąć na jego późniejsze zachowanie. Naukowcy ...

Festiwal YouTube w Polsce już 18 czerwca

Zbliża się 3. edycja Orange Video Fest by LifeTube – największe spotkanie youtuberów, gamerów i ich fanów ...