Internetowa dżungla: adresy, które warto odwiedzać

23 stycznia 2019
0
2038

Nadmiar informacji to jeden z tych problemów, z którymi na co dzień zmaga się każdy PR-owiec. Z jednej strony wykonywana profesja wymaga bycia na bieżąco – zarówno z aktualnymi wydarzeniami w kraju i na świecie, nowinkami z branży, ale też znajomością nowych narzędzi lub aplikacji. Nie wspominam o bieżących informacjach związanych z charakterem działalności obsługiwanych klientów. Z drugiej strony, każdy dochodzi do ściany, bo mimo dobrych chęci, najczęściej brakuje czasu i możliwości żeby zajrzeć wszędzie tam, gdzie możemy natknąć się na przydatne artykuły. Poniżej kilka adresów internetowych, które warto odwiedzić, niezależnie od tego czy szukasz ciekawych przykładów kampanii zakończonych sukcesem, case’ów czy PR-owych trendów.

1. www.twitter.com
Tak. Tekst miał być bardziej o stronach internetowych godnych polecenia. Szukając tej jednej, która byłaby najlepszym oknem na świat, okazało się jednak, że wskazanie jej jest po prostu niemożliwe. Słowo „Twitter” padło kilkukrotnie. To najbardziej uniwersalne narzędzie, które pozwala być na bieżąco z tym co się dzieje na świecie. Kluczowe jest w tym wypadku zbudowanie dobrego feedu – stworzenie właściwej listy obserwowanych profili. Warto uwzględnić zainteresowania prywatne oraz zawodowe. Skupić się na kluczowych ekspertach z poszczególnych branży, dziennikarzach, instytucjach oraz mediach. Twitter pozwala na bycie biernym obserwatorem, bez konsekwencji.
2. www.prdaily.com lub www.holmesreport.com
Amerykańskie strony, na które dosyć szybko się wpada, dzięki zajmowanemu przez nich wysokiemu miejscu w wyszukiwarce. Na PR Daily można znaleźć sporo praktycznych wskazówek, potężną dawkę wiedzy dla rozpoczynających swoją przygodę z PR-em. Każdy znajdzie tu coś dla siebie – na stronie dostępnych jest mnóstwo materiałów związanych z takimi obszarami komunikacji jak: media relations, komunikacja kryzysowa, tworzeniu contentu, sponsoring wydarzeń czy organizacja eventów. Warto zapisać się do newslettera, który co prawda trochę przygniata liczbą maili (chociaż może warto poświęcić kilka minut więcej na właściwą konfigurację), ale na bieżąco dostarcza ciekawostek z branży. Na stronie dostępne są też raporty branżowe, od których wszystko się zaczęło w latach 70-tych, kiedy to Lawrence Ragan stworzył pierwszy z nich. Na Holmesreport.com również dostępne są najważniejsze informacje związane z branżą PR w USA. Strona ma mniej poradnikowy charakter, nacisk położony jest raczej na komentarze ekspertów dotyczące bieżących wydarzeń. To też źródło raportów i podsumowań dedykowanych poszczególnym branżom w kontekście komunikacji.
3. www.trendwatching.com
Atrakcyjne miejsce dla poszukujących kompletnie nowych pomysłów i świeżego spojrzenia na komunikację. Przydaje się zarówno na poziomie researchu jak i przygotowywania oferty. Tę stronę porównałabym trochę do czarodziejskiej kuli. To kompilacja najbardziej intrygujących i dziwnych, ale odpowiadających na potrzeby klientów, tendencji. Zespół serwisu uważnie śledzi to, co dzieje się w poszczególnych częściach globu, szuka wzorców i na podstawie wyciągniętych informacji przygotowuje prognozy, które mogą być kierunkowskazem dla działań marketingowych i komunikacyjnych. Są one dostępne w pełnych wersjach odpłatnie, ale można skorzystać również z darmowych narzędzi oraz newslettera.
4. www.medium.com
Idealny miks przyjemnego z pożytecznym. Międzynarodowy hub blogowo-wydawniczy. Trudno ten serwis opisać, trzeba go odwiedzić. Można się pokusić o nazwanie Medium.com platformą wymiany myśli, gdzie zarówno eksperci jak i zwykli śmiertelnicy mogą dzielić się ze światem swoimi przemyśleniami. Przestrzeń do publikacji nieszablonowych tekstów, w której każdy może spróbować swoich sił. Kopalnia wiedzy dla osób zajmujących się nowymi technologiami, IT, zainteresowanych sztuczną inteligencją. Bardzo popularny w środowisku startupowym. Medium pełni również funkcję przestrzeni networkingowej, pozwala na plasowanie artykułów typu byline, nawiązanie kontaktów z wydawnictwami i przede wszystkim poszerzania horyzontów. Poprzeczka dla autorów tekstów stawiana jest wysoko, odtwórcze treści raczej nie spotkają się tu z wyraźnym zainteresowaniem czytelników.
5. www.reddit.com lub www.quora.com
Po raz kolejny, nie jest to propozycja strony internetowej. Fora typu Reddit lub Quora bywają niezwykle pomocne. Nieważne jaki masz problem, jeżeli chcesz o nim porozmawiać, nie musisz iść do psychologa, wystarczy odwiedzić jedną z tych platform. Żarty na bok. Zarówno Reddit jak i Quora mają globalny zasięg i skupiają wokół siebie bardzo responsywną społeczność. Również PR-owców. Która na dodatek chętnie podzieli się z Tobą swoim doświadczeniem, doradzi lub podpowie. Fora są również niezwykle przydatne jeżeli pracujesz ze specjalistycznym produktem lub usługą i chcesz o niej poinformować świat lub zebrać opinie na jej temat.
6. www.statistca.com lub www.nationmaster.com
Dane, które pozwalają na osadzenie ważnych z komunikacyjnego punktu widzenia informacji w szerszym kontekście, zawsze są w cenie. Ich znalezienie bywa bardzo czasochłonne. Jeżeli dotyczą tylko rynku polskiego – najprościej jest po prostu zajrzeć na stronę Głównego Urzędu Statystycznego lub jednego z instytutów badawczych. Szukając danych o zasięgu globalnym lub dotyczących innych krajów można zajrzeć na stronę Statista.com, gdzie oprócz płatnych raportów są też ogromne zasoby darmowych danych w podziale na kategorie. Nationmaster.com to również ciekawe miejsce oferujące porównywarkę różnych krajów z uwzględnieniem wybranego kryterium np. poziomu wykształcenia czy znajomości języków obcych.
7. www.wirtualnemedia.pl, www.press.pl, www.epr.pl, proto.pl
W tych portalach znajdziecie aktualności dotyczące lokalnego rynku mediów. Interesujące kampanie, komentarze ekspertów, oferty pracy. Dla tych, którzy nie mają czasu odwiedzać serwisów codziennie przygotowano newslettery, można też śledzić najważniejsze wiadomości na ich profilach w mediach społecznościowych, gdzie podbijane są najciekawsze z nich.
8. www.crenshawcomm.com, www.spinsucks.com, www.ishmaelscorner.com
Kilka zagranicznych blogów poświęconych Public Relations. Tematyka wpisów często się pokrywa, ale zarówno szata graficzna tych portali, jak i sposób prezentacji artykułów są bardzo zróżnicowane. Chcąc skorzystać z porad, nie można ich traktować dosłownie. Należy pamiętać, że każdy rynek rządzi się swoimi prawami. Inaczej dystrybuuje się informacje prasowe w Stanach Zjednoczonych, a inaczej w Polsce. W sposobie komunikacji trzeba też uwzględnić różnice kulturowe i efektywność poszczególnych narzędzi. Niewątpliwie, warto poszerzać horyzonty i spojrzeć na projekty realizowane za oceanem. To z jakim rozmachem i odwagą są realizowane, może być naprawdę inspirujące.
Lista ulubionych narzędzi informacyjnych na pewno ewoluuje z czasem, modyfikuje się ją w oparciu o specyfikę branży, w której się poruszamy. Na jej kształt wpływa lokalizacja prowadzonych działań, grupy docelowe i charakterystyka prowadzonych projektów. Nie każdy adres skłania do codziennych wizyt, ale wśród as-ów, które PR-owiec ukrywa w rękawie, powinien się znajdować także spis źródeł, gdzie szybko znajdzie informacje i inspiracje, których potrzebuje.